Igår, 17:48
Medlem
rovmuns avatar
Stockholm stad försöker verkligen sälja in de här snabbhissarna som om de vore världens bästa uppfinning. De pratar om hur snabbt det går, att man kan bygga på fler platser och hur modernt allting är.

https://nyatunnelbanan.se/snabbhissar/
Man har lagt rätt mycket marknadföringpengar på detta redan. Intressant at de inte ens har en egen expert utan experten kommer från konsult från sweco vars det säger väl en hel del.

Den riktiga anledningen är väl snarare att det var den enklaste och billigaste lösningen när man valt att bygga stationerna. Att sedan kalla det den bästa lösningen känns mest som något PR-tricks .

Hur tror de att det här kommer fungera en fredag- eller lördagsnatt? Eller efter en konsert, fotbollsmatch eller annat stort evenemang? Folk kommer stå packade och vänta på hiss efter hiss. Missar du tåget för att hissen är full är det bara att stå där som ett fån och vänta på nästa avgång om du inte missar sista. Rulltrappor matar igenom folk konstant. Hissar gör det inte. Även om
Man kanske behövt flera rullstrappor så är ju den längsta västra skogen i Sverige och snart Nacka blir längre och viss system som är mycket längre ( flera sammanhängande)

Hur lång tid tar det innan någon pissar, spyr eller bajsar i hissen? Hur många hissar kommer stå avstängda på grund av skadegörelse, tekniska fel reservdelar kommer förmodligen inte vara på lager som vanligt? Jag får känslan av att de som fattat beslutet aldrig satt sin fot på tunnelbanans linje mitt i natten. Det är lätt att rita fina lösningar i excel och powerpoint men verkligheten verkar de glömt eller ignorerat.

Jag skulle inte ha några problem med ett sånt här system på ett sjukhus , flygplats eller i ett köpcentrum. Men i tunnelbanan, där det finns fylla, droger, stök och allmänt kaos vissa tider, känns det nästan idiotisk.

Min gissning är att antingen får man anställa fler väktare som springer runt och håller ordning kanske en i varje hiss eller / och bygga upp en betydligt större städorganisation. Och när hissar går sönder behövs tekniker på plats snabbt. Allt det där kostar pengar. Till slut har man förmodligen byggt bort den besparing man gjorde från början, och skattebetalarna får ta smällen ändå.

Jag kan ha fel. Kanske blir det här en succé. Men spontant känns det mer som att man försökt spara pengar i byggskedet och hoppas att drift- och underhållsproblemen löser sig senare.

Vad tror ni? Är jag ute och cyklar, eller är det fler som tycker att det här känns som ett experiment som riskerar att bli betydligt dyrare än man vill erkänna?
Citera
Igår, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Hur tror de att det här kommer fungera en fredag- eller lördagsnatt? Eller efter en konsert, fotbollsmatch eller annat stort evenemang? Folk kommer stå packade och vänta på hiss efter hiss. Missar du tåget för att hissen är full är det bara att stå där som ett fån och vänta på nästa avgång om du inte missar sista. Rulltrappor matar igenom folk konstant. Hissar gör det inte.

Förmodligen kommer de tunnebanestationer där det enbart planeras hissar att vara belägna vid de mest krogtäta gatorna inne i stan och inte heller vid våra idrottsarenor.
Citera
Igår, 17:57
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Undrar hur mycket det kommer ske trakasserier i hissarna av sexuell natur av blattegängen?
Citera
Igår, 18:15
Medlem
Det är väl till de här nya linjerna österut som man nu bygger. Där ligger perrongerna så djupt ner i berget så att det är mindre lämpligt att bygga så långa rulltrappor. Där tror man att man kan lösa det med snabbhissar i stället, men som man har påpekat här i tråden: det finns många risker med detta också.
Citera
Igår, 18:25
Medlem
Europes avatar
Jo, som någon som har flera gånger i livet fastnat i hissar, så var min spontana reaktion att man fastnar inte lika hjälplöst i en rulltrappa när den stannar. Att bli stående i en fullpackad hiss under lång tid är verkligen något jag vill undvika.

Sedan hävdar SL självsäkert att hissen kommer stanna på en våning och man kan gå ur om den pajar, vilket kanske stämmer, hur ska jag veta hur garanterat det är? Men när har något någonsin fungerat till 100% hos SL? Jaja, vi får väl se hur det går. Eftersom jag bor i Söderort och reser kollektivt, så blir jag väl en av försökskaninerna.
Citera
Igår, 18:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Hur gör man vid brand eller fara, då bör man absolut inte välja hissen när man evakuerar?

Låter vansinnigt om det bara ska finnas hissar skulle jag säga. En rulltrappa fungerar fortfarande att använda även då den står still av någon anledning. En hiss blir obrukbar.
Citera
Igår, 18:50
Moderator
Tystnads avatar
När jag jobbade ett tag i London åkte man mycket tunnelbana och vissa mindre stationer hade bara hissar och vanlig trappa (för utrymning)
Visst var det mera köer då en av hissarna var sönder, men ingen jätte vänte tid.
Dom lagade hissarna väldigt snabbt också.

Så funkar säkert i Stockholm men då måste man se till att har service avtal och reservdelar på lager
Citera
Igår, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Folk kommer stå packade och vänta på hiss efter hiss.
Finns inte alternativet trappor?
Citera
Igår, 19:24
Medlem
Gissningsvis har man räknat på det. Vilken tid tar det för en person att åka rulltrappa från 100 meters djup upp till gatunivå. Vilken tid tar det för hissen. Hur stor är hisskorgen?
Tydligen skall det vara åtta hissar till den djupaste stationen Sofia? Läste någonstans att hissarna rymmer upp till 40 personer. Huruvida det stämmer vet jag inte.

30 sekunder resa för 40 pers +på/avstigningstid, kanske en minut totalt.
Går det att skyffla folk i samma takt med en rulltrappa? Då blir det nog en hög med folk där rulltrappan tar slut. Lite som när Malmö FF åkte rulltrappa. https://www.youtube.com/watch?v=F3cpRq4iX3M
Går säkert att bygga en rulltrappa men det blir väldigt dyrt när stationen ligger så djupt.

Säkerhetsmässigt så hoppas jag att bägge transportsätten är lika säkra.
Citera
Igår, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Finns inte alternativet trappor?

På flera av de nya stationerna så kommer det bara finnas hissar. Varken rulltrappor eller vanliga trappor kommer finnas som alternativ.
Citera
Igår, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DunderGumman
På flera av de nya stationerna så kommer det bara finnas hissar. Varken rulltrappor eller vanliga trappor kommer finnas som alternativ.
Hur är det tänkt att man gör vid utrymning?

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Lite som när Malmö FF åkte rulltrappa.
Superkul. Den som tryckte på knappen "Fast forward" borde få medalj.
Citera
Igår, 19:54
Moderator
tobess avatar
Någonstans måste det väl ändå finnas helt vanliga trappor?

Annars kan jag inte alls förstå hur det skulle vara tillåtet ur en ren säkerhetsvinkel. Om det t.ex. börjar brinna, sker en olycka, terrordåd eller vad som så kan det aldrig vara så att folk ska behöva stå i tur och ordning för att utrymma stationen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in