Citat:
Som jag tolkar det är det : Sofia - endast snabbhissar mellan markplan och plattform. Stationen blir omkring 100 meter djup och får varken rulltrappor eller vanliga trappor för resenärer.
Gullmarsplan - vissa entréer kommer att nås enbart med hiss.
Nacka - utgången mot Jarlaberg kommer att nås med hiss. Stationen har även andra utgångar.
Citat:
Jo, som någon som har flera gånger i livet fastnat i hissar, så var min spontana reaktion att man fastnar inte lika hjälplöst i en rulltrappa när den stannar. Att bli stående i en fullpackad hiss under lång tid är verkligen något jag vill undvika.
Sedan hävdar SL självsäkert att hissen kommer stanna på en våning och man kan gå ur om den pajar, vilket kanske stämmer, hur ska jag veta hur garanterat det är? Men när har något någonsin fungerat till 100% hos SL? Jaja, vi får väl se hur det går. Eftersom jag bor i Söderort och reser kollektivt, så blir jag väl en av försökskaninerna.
Sedan hävdar SL självsäkert att hissen kommer stanna på en våning och man kan gå ur om den pajar, vilket kanske stämmer, hur ska jag veta hur garanterat det är? Men när har något någonsin fungerat till 100% hos SL? Jaja, vi får väl se hur det går. Eftersom jag bor i Söderort och reser kollektivt, så blir jag väl en av försökskaninerna.
"I planeringen av nya tunnelbanan har forskning och studier gjorts för att resenärerna ska känna sig trygga med att använda hissarna även vid utrymning, eftersom hissarna är utrymningshissar och den snabbaste vägen ut. Om en station behöver utrymmas kommer det att finnas både talad och visuell information som vägleder resenären, både i hissarna och på resten av stationen. Vid utrymning tillåts fler personer i hissarna. "
Så det ska vara lugnt eller?
Citat:
Hur gör man vid brand eller fara, då bör man absolut inte välja hissen när man evakuerar?
Låter vansinnigt om det bara ska finnas hissar skulle jag säga. En rulltrappa fungerar fortfarande att använda även då den står still av någon anledning. En hiss blir obrukbar.
Låter vansinnigt om det bara ska finnas hissar skulle jag säga. En rulltrappa fungerar fortfarande att använda även då den står still av någon anledning. En hiss blir obrukbar.
Finns trappor för nödutrymning står det.
Citat:
Någonstans måste det väl ändå finnas helt vanliga trappor?
Annars kan jag inte alls förstå hur det skulle vara tillåtet ur en ren säkerhetsvinkel. Om det t.ex. börjar brinna, sker en olycka, terrordåd eller vad som så kan det aldrig vara så att folk ska behöva stå i tur och ordning för att utrymma stationen.
Annars kan jag inte alls förstå hur det skulle vara tillåtet ur en ren säkerhetsvinkel. Om det t.ex. börjar brinna, sker en olycka, terrordåd eller vad som så kan det aldrig vara så att folk ska behöva stå i tur och ordning för att utrymma stationen.
Står att det finn trappor och servicetunnel för nödutrymning