2026-07-04, 21:24
Medlem
TheSamePersons avatar
Frågan har säkerligen ställts här innan men jag orkar inte söka nu. Jag har alltid skrivit första verbet i aktiv form och andra i passiv form men ser då och då folk som skriver två passiva verb som t.ex "behövs göras" osv. Det är många verb utöver "behöver" som jag tycker låter bättre (är mer korrekt) i aktiv form men jag kommer tyvärr inte på några fler just nu.

Dock kan jag inte heller utesluta att det är rätt med vissa andra verb med två passiv efter varandra som t.ex när en chef säger till sina anställda "ni ska hinna med allt som orkas göras idag". Det kanske är fel (låter fel för mig iaf) men det är definitivt också fel att säga "ni ska hinna med allt som orkar göras idag".

Vad är rätt och vad är fel?
Citera
2026-07-09, 14:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Frågan har säkerligen ställts här innan men jag orkar inte söka nu. Jag har alltid skrivit första verbet i aktiv form och andra i passiv form men ser då och då folk som skriver två passiva verb som t.ex "behövs göras" osv. Det är många verb utöver "behöver" som jag tycker låter bättre (är mer korrekt) i aktiv form men jag kommer tyvärr inte på några fler just nu.

Dock kan jag inte heller utesluta att det är rätt med vissa andra verb med två passiv efter varandra som t.ex när en chef säger till sina anställda "ni ska hinna med allt som orkas göras idag". Det kanske är fel (låter fel för mig iaf) men det är definitivt också fel att säga "ni ska hinna med allt som orkar göras idag".

Vad är rätt och vad är fel?

Rätt och fel är inte aktuellt i detta fall. Däremot handlar det om stilnivå. I talspråk fungerar det utmärkt, men i skrift bör det undvikas i möjligaste mån. Det kan ju exempelvis ske genom att skriva på ett annat sätt och inte vara låst vid att det måste se ut på ett visst sätt. Tittar man på din andra fråga om »orkas göras« så går det exempelvis att skriva »...orkas med...« eller »...ni orkar...«. det finns givetvis en rad andra alternativ till detta.
Citera
2026-07-09, 20:39
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Rätt och fel är inte aktuellt i detta fall. Däremot handlar det om stilnivå. I talspråk fungerar det utmärkt, men i skrift bör det undvikas i möjligaste mån. Det kan ju exempelvis ske genom att skriva på ett annat sätt och inte vara låst vid att det måste se ut på ett visst sätt. Tittar man på din andra fråga om »orkas göras« så går det exempelvis att skriva »...orkas med...« eller »...ni orkar...«. det finns givetvis en rad andra alternativ till detta.

Ok tack.
Citera
2026-07-23, 15:55
Medlem
TheSamePersons avatar
Jag skrev i en annan tråd

"visserligen kanske åtminstone indirekt"

Är det rätt att ha tre adverb? Jag är själv lite osäker.
Citera
2026-07-23, 18:58
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Jag skrev i en annan tråd

"visserligen kanske åtminstone indirekt"

Är det rätt att ha tre adverb? Jag är själv lite osäker.

Om vi bortser ett ögonblick från eventuella formella regler, tycker du att du har uttryckt dig tydligt och lättbegripligt när du skriver så? Är det okej att skriva så, så länge det inte finns ett uttryckligt förbud?
Citera
2026-07-23, 19:06
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Om vi bortser ett ögonblick från eventuella formella regler, tycker du att du har uttryckt dig tydligt och lättbegripligt när du skriver så? Är det okej att skriva så, så länge det inte finns ett uttryckligt förbud?

Nej absolut inte. Jag tycker nu, ett par timmar senare och efter lite vila, att det låter väldigt fel. Men jag ville ändå säga exakt det som stod så något sätt att säga det på måste ju finnas. Alltså att uttrycka alla tre "tankar" samtidigt.
Senast redigerad av TheSamePerson 2026-07-23 kl. 19:14.
Citera
2026-07-23, 21:35
Medlem
Kom på ett ord beskrivande kvinnor motsvarande storkukslugn.
Citera
2026-07-23, 22:20
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Jag tror jag hört storkukslugn användas om kvinnor också. Men du vill komma på ett alternativ. Vad är det exakta syftet? Vill du provocera, ha något som är komiskt eller något som låter respektingivande?

"Storkökslugn" kan jag tänka mig upprör en och annan.

Vad ger en kvinna samma typ av lugn som en man stereotypt erhåller av att bära en riktig flashbackdase? Att sitta tryggt högst upp i den sociala hierarkin kanske? Drottninglugn?

Det här var svårt. Återkommer om jag kommer på nåt bättre.
Citera
2026-07-23, 22:43
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Gigachad.
Citera
2026-07-23, 23:01
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Gigachad.

Är ju en alfahanne.
Citera
2026-07-23, 23:05
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Är ju en alfahanne.
Ordet lämpar sig för kvinnor också. Du har rätt i att det överlappar med alfahanne.
Citera
2026-07-23, 23:07
Medlem
Citat:
Menar du sigma kvinnor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in