2026-07-23, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Kronan har garanterat inte sökt apotekare i två år. Påståendet blir rätt absurt när man betänker att det det finns gott om just invandrare som är i lika stort behov av jobb som den trådaktuella invandraren. Det är inte direkt så att Zaib Ansari är den enda utbildade farmaceuten med invandrarbakgrund i Sverige.
Okej. Och din källa till att apoteket inte har sökt i två år är?

Med tanke på att apotekare är ett bristyrke så kan det vara så att många hittat tjänster på andra håll.
Citera
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Jag tycker uppleva mig läsa väldigt ofta att det är just de som gör rätt som migrationsverket tycks sikta in sig på för att skicka ur landet. Det här är ytterligare ett sånt exempel, för mig.
De som är skötsamma och håller sig still, de som lever i den del av samhället som fungerar, är mycket lättare att få tag på än nån knarklangande gangster som lever i skuggorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Men nu finns det ingen annan som vill jobba som apotekare i Kiruna.

Finns ingen svensk som vill jobba på apoteket överhuvudtaget. Kolla närmaste apotek. Snacka om utkonkurrerade.
Citera
2026-07-23, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Finns ingen svensk som vill jobba på apoteket överhuvudtaget. Kolla närmaste apotek. Snacka om utkonkurrerade.
Skulle nog inte heller vilja gå en universitetsutbildning på fem år för att stå och sälja Treo på ett apotek, inte för 45k i månaden i alla fall.
Citera
2026-07-23, 20:59
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Okej. Och din källa till att apoteket inte har sökt i två år är?

Med tanke på att apotekare är ett bristyrke så kan det vara så att många hittat tjänster på andra håll.

Det kan också vara så att Apotek Kronan behöver många apotekare i Kiruna, och att tjänster tillsätts löpande med hjälp av samma annonstext. Precis som det funkar i en mängd andra branscher med stort personalbehov och stor personalomsättning.

För övrigt: Rahat Shakeel är aktiv i Vänsterpartiet i Kiruna. Och vänsterpartister är inte direkt kända för att tala sanning, framförallt inte under valår.
Citera
2026-07-23, 21:01
Medlem
Citat:
Skulle nog inte heller vilja gå en universitetsutbildning på fem år för att stå och sälja Treo på ett apotek, inte för 45k i månaden i alla fall.

En erfaren apotekare tjänar väl snarare 60-70. Ungefär som en ingenjör.
Citera
2026-07-23, 21:02
Medlem
I en bortre förlängning vill jag se att alla fysiska apotek dör sotdöden i Sverige men det är en helt annan fråga.
Apotekstjänsterna på nätet fungerar alldeles utmärkt.

Allt onödigt ska brutalt rationaliseras bort. Det skapar mervärde för fosterlandet.
Citera
2026-07-23, 21:02
Medlem
Citat:
Det kan också vara så att Apotek Kronan behöver många apotekare i Kiruna, och att tjänster tillsätts löpande med hjälp av samma annonstext. Precis som det funkar i en mängd andra branscher med stort personalbehov och stor personalomsättning.
Så kan det i och för sig vara, men det torde inte vara svårt för Migrationsverket att kolla upp. Om nu Kronan vill ha kvar sin apotekare.
Citera
2026-07-23, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
I en bortre förlängning vill jag se att alla fysiska apotek dör sotdöden i Sverige men det är en helt annan fråga.
Apotekstjänsterna på nätet fungerar alldeles utmärkt.

Allt onödigt ska brutalt rationaliseras bort. Det skapar mervärde för fosterlandet.
Kronan är ett kommersiellt apotek, så du drabbas inte av att de har butiker. Och fosterländerna som driver Kronans apotek är Finland, Estland, Lettland och Litauern.

Du behöver alltså inte oroa dig för att det kostar dig några skattepengar.

Oriola kan du för övrigt köpa aktier i, https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/52872/oriola
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-23 kl. 21:08.
Citera
2026-07-23, 21:06
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Så kan det i och för sig vara, men det torde inte vara svårt för Migrationsverket att kolla upp. Om nu Kronan vill ha kvar sin apotekare.

Det kan vara så att Migrationsverket har kollat upp det, och det är därför beslutet står fast. Vad Apotek Kronan har och inte har bekräftat för myndigheten verkar lite otydligt. Ok, de har enligt artikeln bekräftat att annonsen legat ute i flera år med sporadiskt ändrat id-nummer. Men har Apotek Kronan bekräftat att det därmed är samma tjänst som legat ute i flera år? Så vitt jag kan ses sägs inte detta uttryckligen*. Och är man artikelförfattare med rävar bakom örat så kommer man heller inte anstränga sig för att ta reda på sådana omständigheter.

*Av någon annan än de utvisade själva.
Citera
2026-07-23, 21:10
Medlem
Citat:
Det kan vara så att Migrationsverket har kollat upp det, och det är därför beslutet står fast. Vad Apotek Kronan har och inte har bekräftat för myndigheten verkar lite otydligt. Ok, de har enligt artikeln bekräftat att annonsen legat ute i flera år med sporadiskt ändrat id-nummer. Men har Apotek Kronan bekräftat att det därmed är samma tjänst som legat ute i flera år? Så vitt jag kan ses sägs inte detta uttryckligen*. Och är man artikelförfattare med rävar bakom örat så kommer man heller inte anstränga sig för att ta reda på sådana omständigheter.

*Av någon annan än de utvisade själva.
Visst kan det vara så, men det vi har att förhålla oss till är artikeln. Beslut har jag inte sett något, även om de såklart finns. Men antagligen inte offentliga.
Citera
2026-07-23, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
En erfaren apotekare tjänar väl snarare 60-70. Ungefär som en ingenjör.
Inte enligt det jag kunde finna vid en googling. Skulle det gälla för en apotekare som jobbar på ett apotek?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in