2026-07-23, 19:05
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad skulle alternativet då vara om man inte får in någon apotekare? De har enligt artikeln sökt i två år.

De får väl ändra något i erbjudandet?

T.ex höja erbjuden lön tills någon nappar.

Tillgång och efterfrågan.
Citera
2026-07-23, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det finns ingen i hela Kiruna som vill arbeta som apotekare? Det är bara den här personen som vill göra det?
Sluta!
Enligt artikeln har Kronan sökt apotekare i två år.

Citat:
Du är en vurmare för folkutbytet.
Jag har ingenting emot att kvalificerad arbetskraft flyttar till Sverige, speciellt inte de som arbetar inom bristyrken.

Citat:
Personen har ingen anledning att vara i Sverige.
Paret får helt enkelt resa hem och öppna apotek hemma istället.
Hör vad du säger. Håller dock inte med. Läste du artikeln?
Citera
2026-07-23, 19:07
Medlem
lagfrukts avatar
Det var bra att de utvisades.

Pakistan har 240 miljoner invånare. Det går elva hela Skandinavien, 11(Norge, Danmark, Sverike) på deras enormt kolossala befolkning.

Ut med dem.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-23 kl. 19:15.
Citera
2026-07-23, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
De får väl ändra något i erbjudandet?

T.ex höja erbjuden lön tills någon nappar.

Tillgång och efterfrågan.
Det är såklart en variant. Dock är det brist på apotekare i hela landet. Och en apotekare är en legitimerad titel, så man kan inte bara dra upp någon ur gruvan och slänga på den en vit rock.
Citera
2026-07-23, 19:16
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeepYourHeadUp4
Fast om du tänker lite längre, varför i hela friden är Sverige i behov av en pakistansk apotekare? Det låter helt befängt. Finns det verkligen ingen i Kiruna-trakten utan jobb som kan ta det jobbet eller få apotektekniker-utbildningen betald av arbetsförmedlingen eller annan berörd instans? Varför måste vi importera någon från tvärs över halva världen till lilla nordliga Kiruna för att fylla ett jobb som vilken annan svensk i trakten skulle kunna ta?!

Utan att ha grottat in mig i fallet så finns det säkert mer i fallet - som det oftast gör i dessa snyftartiklar - som förklarar utvisningen. Att migrationsdomstolen dessutom gått efter linjen borde få vem som helst att hajja till.

Dessa artiklar är till för att såna som du ska bli blödiga och vilja stoppa helt nödvändiga utvisningar och uppenbarligen funkar det tyvärr.

Ja du behöver gå till optikern.

Apotekare är en femårig universitetsutbildning och ingångslönen är runt 35-36. Man tar väl sig upp till runt 45 men inte mycket högre om man inte jobbar statligt eller på läkemedelsföretag.

Vidare brukar man säga att apotekarutbildningen är tuffare än läkarutbildning så det är inte vem som helst som fixar den, biokemin och den övriga kemin har jag hört är riktigt kämpig. Extremt många som hoppar av från programmet.

Med andra ord, det är inget jobb man bara går och tar. Vill man utbilda sig så finns den möjligheten och arbetsmarknaden är god för apotekare och ser ut att vara det framöver också.
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-07-23 kl. 19:19.
Citera
2026-07-23, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Apotekare är en femårig universitetsutbildning och ingångslönen är runt 35-36. Man tar väl sig upp till runt 45 men inte mycket högre om man inte jobbar statligt eller på läkemedelsföretag.

Vidare brukar man säga att apotekarutbildningen är tuffare än läkarutbildning så det är inte vem som helst som fixar den, biokemin och den övriga kemin har jag hört är riktigt kämpig. Extremt många som hoppar av från programmet.

Med andra ord, det är inget jobb man bara går och tar. Vill man utbilda sig så finns den möjligheten och arbetsmarknaden är god för apotekare och ser ut att vara det framöver också.

Är han apotekare då?

Läste inte artikeln. Det är ju en annan sak än apotekstekniker. Då får jag erkänna att jag hade fel. Är det så svårt att få tag på en apotekare i trakten så ja, då är det väl bättre att han får nån typ av gräddfil. Det går tyvärr inflation i alla snyftartiklar så detta var väl isåfall undantaget där man kan känna en viss förståelse för personen. Men det ändrar inte helhetsbilden.
Citera
2026-07-23, 19:57
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Hade vi haft kvar det statliga apoteksmonopolet hade man kunnat erbjuda att betala av en apotekares studieskulder om de flyttar upp till Kiruna och arbetar där i exempelvis fem år, så som vissa skolor i glesbygdskommuner har gjort. Ett privat företag lägger väl hellre ner på den orten än går med på den överenskommelsen.

Några funderingar:
Hur länge hade en pakistanier stannat kvar i Kiruna? Om nu inte ens andra svenskar är så sugna på att flytta upp dit hur hade någon från ett varmare land klarat av klimatbytet?

Kan man garantera att pakistanierns apotekareutbildning är likvärdig med den vi har i Sverige? Hur mycket insyn har svenska myndigheter i den utbildningen nere i Pakistan?
Citera
2026-07-23, 19:58
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeepYourHeadUp4
Är han apotekare då?

Läste inte artikeln. Det är ju en annan sak än apotekstekniker. Då får jag erkänna att jag hade fel. Är det så svårt att få tag på en apotekare i trakten så ja, då är det väl bättre att han får nån typ av gräddfil. Det går tyvärr inflation i alla snyftartiklar så detta var väl isåfall undantaget där man kan känna en viss förståelse för personen. Men det ändrar inte helhetsbilden.

Tror att det är viktigt, i synnerhet i dessa tider, att vara lite uppmärksam. Media fiskar efter vår uppmärksamhet och leker med våra känslor. Skulle säga att många av snyftartiklarna kring personer blir utvisade faktiskt är lik denna.

Apotekare är det brist på var man än befinner sig i landet. Så gäller även många andra kvalificerade jobb.

I Sverige har vi brist på kompetens inom många områden, detta trots att vi har ett land som skänker bort utbildningar. För mig är det nästan på gränsen till bortskämt att folk i högre utsträckning inte tar del av dessa. Varför är vi så lata?
Citera
2026-07-23, 20:00
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Hade vi haft kvar det statliga apoteksmonopolet hade man kunnat erbjuda att betala av en apotekares studieskulder om de flyttar upp till Kiruna och arbetar där i exempelvis fem år, så som vissa skolor i glesbygdskommuner har gjort. Ett privat företag lägger väl hellre ner på den orten än går med på den överenskommelsen.

Några funderingar:
Hur länge hade en pakistanier stannat kvar i Kiruna? Om nu inte ens andra svenskar är så sugna på att flytta upp dit hur hade någon från ett varmare land klarat av klimatbytet?

Kan man garantera att pakistanierns apotekareutbildning är likvärdig med den vi har i Sverige? Hur mycket insyn har svenska myndigheter i den utbildningen nere i Pakistan?
Zaib Ansari och Rahat Shakeel kom till Sverige med sin nu åttaåriga dotter Zainab Rahat för sju år sedan. Sedan dess har Zaib studerat för att bli legitimerad apotekare. Maken Rahat, som är aktiv i Vänsterpartiet i Kiruna, jobbar extra på apotek och studerar för att ta sin svenska legitimation.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/apotekarparet-riskerar-utvisning-trots-skriande-brist-i-kiruna

Utbildade sig här i Sverige. Så vi har nu betalt för att utbilda en individ till ett kritiskt yrke bara för att kast ut dem....
Citera
2026-07-23, 20:00
Medlem
Fettsugnings avatar
Vi behöver inga jävla pakis i Sverige. Spelar ingen roll om de är apotekare och har jobb. Sverige är för vita människor.
Citera
2026-07-23, 20:01
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Apotekarparet riskerar utvisning – trots skriande brist i Kiruna

Missförstånd om jobbannons
För att en icke EU-medborgare ska kunna få arbetstillstånd och uppehållstillstånd måste annonsen ligga ute i minst tio dagar så att alla inom EU ska få första chansen att söka jobbet. Det har Zaib Ansari inte kunnat bevisa enligt avslagsbeslutet. [...]

I det här fallet är annonsens id-nummer det enda som har ändrats. Detta bekräftas av Kronans apotek i överklagan till Migrationsöverdomstolen.

Beslutet står fast – apotekarparet i Kiruna utvisas

Migrationsdomstolen gick på Migrationsverkets linje och i veckan kom beskedet från Migrationsöverdomstolen att fallet inte öppnas för ny prövning. Därmed vinner beslutet om utvisning laga kraft.

Jaha, det här känns rätt så banalt. Tydligen är Kiruna i stort behov av apotekare och nu skickas behövd yrkesproffs iväg på godtyckliga grunder.

Jag tycker uppleva mig läsa väldigt ofta att det är just de som gör rätt som migrationsverket tycks sikta in sig på för att skicka ur landet. Det här är ytterligare ett sånt exempel, för mig.

Är det här verkligen målet/förhoppningarna med hos dem som sökte en strängare migrationspolitik? Kommer vinsten sen?

Min förståelse var att få ut buset, inte de som bidrar och eftersöks.

Hur ser ni på den trenden jag upplever mig se, behöver jag gå till optikern eller har jag 1/1 på skärpan?

Nya normala eller korruption/missförhållande inom offentlig verksamhet?
Win win!
Vi blir av med en pakistanier och Pakistan får en apotekare.
Citera
2026-07-23, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Zaib är utbildad apotekare i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in