2026-07-23, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Med det i åtanke, och utan att som många internetriddare alltid vill göra vilket är leka bäst i världen, hur svårt hade det varit att ligga i 100-110km/h och få upp den på bakhjulet med tanke på hurpass klen den fortfarande ändå är?

Och om det är såpass svårt att han antagligen fick gå ned i lägre hastighet hur vanligt är det att man drar upp på bakhjulet i 70km/h och sedan håller sig på bakhjulet upp till 110km/h?

Funderar bara på detta för det låter som att han kan ha hållit en mycket lägre hastighet än normalt på motorvägen och då blir det en hårdare kollision om han blir påkörd bakifrån.

Att få upp en sådan hoj på bakhjulet om man redan kör i 100-110 bedömer jag som helt omöjligt.

Det kan gå att komma upp i en bakhjulskörning i lägre fart och sedan accelerera till 100.

Men vi vet ju trots allt inte om han körde på bakhjulet vid krocken.
Citera
2026-07-23, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KorrektInformation
Hans föräldrar borde ta sig en funderare kring hur dom hanterat sitt föräldraskap. Dom är i allra högsta grad medskyldiga till utfallet. Tydligen var deras barns liv inte så viktigt.
Hemma på villagatan kör det idiotglin med trimmade mopeder och jag har pratat med flera av dom och deras föräldrar. Noll förståelse för att deras handlingar kan orsaka olyckor och påverka oskyldiga. När jag läser om fall som dessa där det är uppenbara idioter som checkar ut så är jag nästan glad över att dom inte längre kan orsaka förödelse för andra.

Vad jag kan se på birthday/mrkoll är föräldrarna skiljda. Själva MC:n står skriven på vad jag uppfattar som fadern, men föraren själv är skriven på en annan adress, så jag gissar att han är skriven hos sin mamma.

Det har väl i och för sig ingen större betydelse, en god andel av alla barn i det här landet växer upp med föräldrar som separerat.

Hur som helst har du förstås rätt. Man kan inte låta en 16-årig pojke köra runt så här.
Citera
2026-07-23, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Att få upp en sådan hoj på bakhjulet om man redan kör i 100-110 bedömer jag som helt omöjligt.

Det kan gå att komma upp i en bakhjulskörning i lägre fart och sedan accelerera till 100.

Men vi vet ju trots allt inte om han körde på bakhjulet vid krocken.

Fått veta att han körde på bakhjulet vid krocken... Uppskattad hastighet 60-70 km/h.
Citera
2026-07-23, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin-123
Fått veta att han körde på bakhjulet vid krocken... Uppskattad hastighet 60-70 km/h.

Var det en tvåfilig motorväg? Körde han i vänsterfil eller högerfil?
Citera
2026-07-23, 19:34
Medlem
Citat:
Var det en tvåfilig motorväg? Körde han i vänsterfil eller högerfil?

Ja den är tvåfilig motorväg med 90 km/h. (sänkt just nu då den är nyasfalterad, vanligtvis 110 km/h) Han låg i mitten, hans kompis i högerfilen och filmade stegringen.
Citera
2026-07-23, 19:38
Medlem
Citat:
Ja den är tvåfilig motorväg med 90 km/h. (sänkt just nu då den är nyasfalterad, vanligtvis 110 km/h) Han låg i mitten, hans kompis i högerfilen och filmade stegringen.

Filmade kompisen även krocken?
Citera
2026-07-23, 19:40
Medlem
Citat:
Filmade kompisen även krocken?

Ja mobilen var på hela tiden, vet dock inte hur mycket han fick med. Polisen tog hans telefon.
Citera
2026-07-23, 19:43
Medlem
Citat:
Ja mobilen var på hela tiden, vet dock inte hur mycket han fick med. Polisen tog hans telefon.

Då bör polisen kunna lista ut hastigheten på bilen vid tillfället. Om de får tillräckligt med referenser gå på från filmen. Svårt säga man hållt 90 om man legat på i 220. Idiot rent ut sagt.
Citera
2026-07-23, 19:46
Medlem
Ej video på händelsen men ett exempel på hur andra blivit påkörda på samma vis när dom stegrar på motorvägen.

https://www.reddit.com/r/ThatsInsane/comments/1abqnom/homie_does_a_wheelie_on_the_highway_and_instantly/

Om du inte har Reddit-konto använd

https://old.reddit.com/r/ThatsInsane/comments/1abqnom/homie_does_a_wheelie_on_the_highway_and_instantly/

Har sett flera exakt likadana videor på Reddit men det var svårt att försöka gräva upp dem.
Citera
2026-07-23, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrskylight
Då bör polisen kunna lista ut hastigheten på bilen vid tillfället. Om de får tillräckligt med referenser gå på från filmen. Svårt säga man hållt 90 om man legat på i 220. Idiot rent ut sagt.

Ja man hoppas ju det. Hade han legat i i 90 tror jag ändå att han hunnit bromsa in. Var tydligen en jäkla smäll (vi har ju sett hur bilen såg ut...)
Citera
2026-07-23, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrskylight
Ytterst märkligt. https://www.lerumstidning.se/nyheter/bilisten-slappt-pa-fri-fot-efter-dodsolyckan.e07bc24d-d00c-4d17-ab24-8eecce40006f

Men de borde väl klippt körkortet på han eller? Men skandal han ska ju hållas instängd då han tagit annan människas liv.

Du verkar inte ha så mycket koll på hur det fungerar med häktning mm.
Tagit någon annans liv, ja killen har dött. Men det är inte mord.
Citera
2026-07-23, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LitetEgo
Du verkar inte ha så mycket koll på hur det fungerar med häktning mm.
Tagit någon annans liv, ja killen har dött. Men det är inte mord.

Vållande till annans död i vilket fall. Hans handling att utsätta andra för fara och liv på ett medvetet sätt har gjort att en människa fått sätta livet till.

Hade han hållt 120-130 hade han troligen uppfattat MC killarna på avstånd och hunnit slå av på farten och kunnat köra om dem kontrollerat.
Senast redigerad av mrskylight 2026-07-23 kl. 20:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in