2026-07-23, 17:26
Medlem
J.Doessons avatar
Dom vill väl vara märkvärdiga.
Citera
2026-07-23, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Om vi utgår från att allt vi någonsin gör har någon form av psykologiskt motiv, vad är det egentligen som får människor, kändisar eller vanligt folk, att dela med sig av lyx på sociala medier?

Jag tänker på sånt som när någon åker på semester, hyr en yacht och lägger upp bilder där allt ser perfekt ut. Eller en kort video med texten "my view" där man ser havet genom en glasvägg och en frukost med croissanter och juice framför sig.

Att tjäna pengar på det genom sponsring eller liknande ser jag inte som ett psykologiskt motiv i sig, utan snarare som ett praktiskt eller ekonomiskt. Men om vi utgår från att personen inte tjänar något alls på inlägget, vad är det då som ger belöningen?

En möjlig förklaring är förstås dopaminkickar. Men vad är det mer konkret som utlöser dessa kickar? Är det likesen? Bekräftelsen? Att andra ska tro att man lever ett lyxliv? Att framstå som framgångsrik? Eller kanske rent av att väcka avund hos andra?

Jag är alltså inte ute efter att moralisera utan försöker förstå den bakomliggande psykologin. Vad är den faktiska belöningen som gör att så många känner ett behov av att visa upp just den här typen av innehåll?

Avinstallera all social media!
Tiktok, Instagram, Facebook (behåll messenger för kontakt), Snapchat osv.

Du kommer inte sakna det en sekund.

Sluta skrolla bort dit liv.
Citera
2026-07-23, 17:52
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Vad är den faktiska belöningen

Att folk gillar en eller gillar det man gör ger en en förhöjd position i flocken, det är således fördelaktigt ur ett överlevnadsperspektiv. Det är nog det som skapar dom positiva signalerna i kroppen (eller kickarna som du säger) när man gör sådana saker.
Citera
2026-07-23, 18:14
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fonder89
Statuskåthet är svaret, varför ska man annars lägga ut sitt liv så länge man inte är influenser.

Influensers är väl de mest statuskåta av alla?
Citera
2026-07-23, 18:28
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
De som faktiskt lever ett lyxigt liv och regelbundet äter hotellfrukost kommer inte att fotografera det. De som äter hotellfrukost en gång om året är mer benägna att dela det på Instagram. De får väl en upplevd högre social status, men bara inom sitt sociala skikt som vanligen inte bor på hotell.
Exakt så tänker jag också.
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Det finns rent praktiska fördelar med att många ser att man finns till som att man får många kompisar, kontakter, partners, man säljer saker.
Ja fast nu sa jag att det inte de praktiska fördelarna tråden handlar om.
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Avinstallera all social media!
Tiktok, Instagram, Facebook (behåll messenger för kontakt), Snapchat osv.

Du kommer inte sakna det en sekund.

Sluta skrolla bort dit liv.
Jag anvönder inte sociala medier. Jag besöker instagram en gång i månaden men jag får inga infdfluencers eller liknande skit på mitt flöde.

Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Att folk gillar en eller gillar det man gör ger en en förhöjd position i flocken, det är således fördelaktigt ur ett överlevnadsperspektiv. Det är nog det som skapar dom positiva signalerna i kroppen (eller kickarna som du säger) när man gör sådana saker.
Hmm intressant, Sofia!
Citera
2026-07-23, 18:39
Medlem
Citat:

Ja fast nu sa jag att det inte de praktiska fördelarna tråden handlar om.

Ja men hur kan du anta att människor är ute efter stimulera sin förmenta narcisism istället för att få några konreta fördelar av det. Det är ju uppenbart att om t.ex. en kvinna visar sig att hon finns till, att hon har större chans att träffa en man som hon gillar.
Citera
2026-07-23, 18:43
Avstängd
Skryt.
Citera
2026-07-23, 19:04
Medlem
"Fake it till you make it" heter det som bekant.

Misstänker att de som är förmögna på riktigt (gamla pengar) håller en betydligt lägre profil.

För när såg vi någon ur klanen Wallenberg posera med lyx på sociala medier?
Citera
2026-07-23, 19:20
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Om vi utgår från att allt vi någonsin gör har någon form av psykologiskt motiv, vad är det egentligen som får människor, kändisar eller vanligt folk, att dela med sig av lyx på sociala medier?

Svar på din fråga: Många människor vill uttrycka sig. Ett effektivt sätt att uttrycka sig är att delge andra sånt som gör en själv lycklig, men även ibland sånt som gör en själv ledsen. Man vill presentera sina känslor och tankar för andra helt enkelt.

Du nämner "lyx". Det som kännetecknar "lyx" är väl potentialen att framkalla avundsjuka hos sossar. Detta betyder dock inte att avsändaren, som lägger ut lyxbilderna, har en motsvarande avsikt. De inser måhända att bilder av lyx kan göra vissa avundsjuka, men det hindrar dem inte alltid - varför skulle det? Vissa kanske tvärtom tycker att det bara är en fördel om de avundsjuka och missunnsamma blir irriterade.

Blir du inte glad av att se att dina medmänniskor är lyckliga och kanske rentav lever i lyx?

Du grubblar mycket. Försök fylla ditt liv med något mer intressant, är mitt råd.
Citera
2026-07-23, 19:22
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Blir du inte glad av att se att dina medmänniskor är lyckliga och kanske rentav lever i lyx?

Nej, jag blir inte ledsen för det heller men jag menar bara att det inte kan vara möjligt att det där ger verklig lycka. Det är viktigare hur resten, dvs det andra 99%, av ditt liv ser ut. Detta ger en felaktig bild till människor som inte sällan kan tro att det där är vad livet går ut på.
Citera
2026-07-23, 19:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia

Man märker att du tänker som en kvinna. Män som trycker på gilla gör inte det för att förhöja din position, de gör det för att få uppmärksamhet från dig specifikt. Inte från någon jävla flock.
Citera
2026-07-23, 19:35
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Nej, jag blir inte ledsen för det heller men jag menar bara att det inte kan vara möjligt att det där ger verklig lycka.

Så du har myntat begreppet "verklig lycka" och bestämt regeln att den omöjligtvis kan inträffa i samband med "materialism"?

Om man har det gott ställt, så mår man bra - blir det inte enklare att finna kärleken då? Då pratar jag alltså inte bara om golddiggers utan även om faktisk kärlek.

Varför byggs t ex spa på det sätt som de byggs, om det nu inte är sant att människor mår bra av det?

Citat:
Det är viktigare hur resten, dvs det andra 99%, av ditt liv ser ut. Detta ger en felaktig bild till människor som inte sällan kan tro att det där är vad livet går ut på.

Visst. Så när du ser någon framgångsrik på Instagram så känner du att du gärna vill intala dig att personen 99% av tiden ligger bakfull i en pissränna, typ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in