2026-07-23, 20:20
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Man märker att du tänker som en kvinna. Män som trycker på gilla gör inte det för att förhöja din position, de gör det för att få uppmärksamhet från dig specifikt. Inte från någon jävla flock.

Nej jag pratar inte om "gilla-knappen". Jag pratar om att drivkraften bakom att lägga ut fina saker på sociala medier är för att folk ska gilla en/gilla det man gör. Är man gillad och omtyckt så får man automatiskt en förhöjd position i flocken, eftersom folk vill ge fördelar till personer dom gillar.
Citera
2026-07-23, 20:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jag pratar om att drivkraften bakom att lägga ut fina saker på sociala medier är för att folk ska gilla en/gilla det man gör. Är man gillad och omtyckt så får man automatiskt en förhöjd position i flocken, eftersom folk vill ge fördelar till personer dom gillar.

Ja du tror det ja.
Citera
2026-07-23, 20:35
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ja du tror det ja.

Jaha och du gör det inte, varför då? Så man kan diskutera saken.
Citera
2026-07-23, 20:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jaha och du gör det inte, varför då? Så man kan diskutera saken.

Det är betydligt mer konplicerat än så. Jag fattar att du tror att det fungerar så för du är kvinna och i vissa sammanhang så är det så för kvinnor men det är inte så för män och det är definitivt inte så att likes på internet översätts i status.
Citera
2026-07-23, 20:41
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Det är betydligt mer konplicerat än så. Jag fattar att du tror att det fungerar så för du är kvinna och i vissa sammanhang så är det så för kvinnor men det är inte så för män och det är definitivt inte så att likes på internet översätts i status.

Vad pratar du om. Ingen har nämnt något om likes.

TS undrar vad motivet är bakom att man vill dela häftiga saker på sociala medier och varför det känns bra att göra det. Vad har du själv för teori eller svar på den frågan?
Citera
2026-07-23, 20:48
Medlem
Clout chaser och bekräftelsesökande.
Citera
2026-07-23, 20:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vad pratar du om. Ingen har nämnt något om likes.

TS undrar vad motivet är bakom att man vill dela häftiga saker på sociala medier och varför det känns bra att göra det. Vad har du själv för teori eller svar på den frågan?

För att folk TROR att det är fördelaktigt, när man lever från ett materialistiskt livsperspektiv försöker man hitta mening med saker utifrån vad man tror. Det är en religion för ateister.
Citera
2026-07-23, 21:36
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
För att folk TROR att det är fördelaktigt, när man lever från ett materialistiskt livsperspektiv försöker man hitta mening med saker utifrån vad man tror. Det är en religion för ateister.

Hm okej, så du menar att alla tror och känner fel? Låter rätt osannolikt.

Det är troligare att det är din avvikande teori som är osann.
Citera
2026-07-23, 21:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Hm okej, så du menar att alla tror och känner fel? Låter rätt osannolikt.

Det är troligare att det är din avvikande teori som är osann.

Tror du att alla tror på manifestationer och astrologi också?
Citera
2026-07-23, 22:13
Medlem
triptykens avatar
Är inte det samma som att alla på FB har 30 cm lång kuk och är multimiljardärer?

Man drömmer sig bort litet, kanske vill visa andra att det går bra, kanske har en skev bild på sin omgivning och tror att alla andra har det bättre än en själv?

Men litet personligt skryt då för att hålla det rullande: Personligen sitter jag här vid en donerad dator jag lagat och installerat om, drickandes Norrlands 3.5 med en diskret charm och tänkte kanske bjuda mig på en opulent senkvälls-dusch eftersom en fläktreparatör kommer imorrn bitti.

... och min kuk är tyvärr normalstor :/
Citera
2026-07-23, 22:18
Medlem
Mr Hectors avatar
Det ligger väl i tiden, svårt att sätta fingret på men konsumtion tar sjumilakliv uppåt på betydelseskalan. Allt fler bryr sig om det. Ingen orkar skaffa barn, viktigare med en bikinibild i havet eller lyxfrukost på hotellet än allt annat. En ny generation som helt enkelt inte vet bättre, kunskapen är borttappad. Ingen står ut med det små enkla positiva upplevelserna som trots allt sker varje dag, eller ens ser dom.

Jag blir glad när jag ser hur glad min dotter blir när jag sytt en stjärtfena til en rödhårig begangsd barbie som hon bestämt hävdar att det är Ariel. Något såndant skulle jag kunnat lägga ut men vem fan skulle bry sig om det.
Citera
2026-07-24, 00:46
Medlem
lagfrukts avatar
100 % narcissism. Samma skäl till varför de ska göra storslagna inlägg på internet och skryta om sin examen från prestigefyllda utbildningar. (Det är inte imponerande längre som det var för 100 år sedan, hälften av befolkningen tar examen från universitet).

De kräver att du hyllar och avgudar dem. Det är oumbärligt för deras personlighet. När man sett det en gång är det svårt att inte lägga märke. Det är inte så att hyllning är dåligt av sig självt. Utan de är alltid för övertydliga med sina framgångar, för självmedvetna och vid varje tillfälle finns en tvång att skapa intrig för just sig själva.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-24 kl. 01:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in