2026-07-23, 15:30
Medlem
TheSamePersons avatar
Om vi utgår från att allt vi någonsin gör har någon form av psykologiskt motiv, vad är det egentligen som får människor, kändisar eller vanligt folk, att dela med sig av lyx på sociala medier?

Jag tänker på sånt som när någon åker på semester, hyr en yacht och lägger upp bilder där allt ser perfekt ut. Eller en kort video med texten "my view" där man ser havet genom en glasvägg och en frukost med croissanter och juice framför sig.

Att tjäna pengar på det genom sponsring eller liknande ser jag inte som ett psykologiskt motiv i sig, utan snarare som ett praktiskt eller ekonomiskt. Men om vi utgår från att personen inte tjänar något alls på inlägget, vad är det då som ger belöningen?

En möjlig förklaring är förstås dopaminkickar. Men vad är det mer konkret som utlöser dessa kickar? Är det likesen? Bekräftelsen? Att andra ska tro att man lever ett lyxliv? Att framstå som framgångsrik? Eller kanske rent av att väcka avund hos andra?

Jag är alltså inte ute efter att moralisera utan försöker förstå den bakomliggande psykologin. Vad är den faktiska belöningen som gör att så många känner ett behov av att visa upp just den här typen av innehåll?
Senast redigerad av TheSamePerson 2026-07-23 kl. 15:49.
Citera
2026-07-23, 15:41
Medlem
halaltarzans avatar
Mindervärdeskomplex.......
Citera
2026-07-23, 15:42
Medlem
pn222jws avatar
Status. "Jag är en lyckans ost". Inte en loser så jag är betydelsefull och värd följarnas uppmärksamhet. Om andra tror det så kommer jag själv indirekt att känna mig bättre.
Citera
2026-07-23, 15:49
Medlem
Statuskåthet är svaret, varför ska man annars lägga ut sitt liv så länge man inte är influenser.
Citera
2026-07-23, 15:51
Medlem
Dom flesta är väl mer benägna att dela med sig av det som är nått extra i livet på det hela taget. Nu brukar jag inte hyra yatcher av ganska lätt insedda skäl men lägger jag ut något nån gång är det ju när jag gör nått kul jag inte gör så ofta, inte när jag ligger och slökollar på men in black för 15onde gången.

Vet inte om det gör mig statuskåt men jag tycker sånt är roligare att dela med mig av

Så tänker jag åtminstone.
Senast redigerad av Prax^ 2026-07-23 kl. 15:54.
Citera
2026-07-23, 15:54
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fonder89
Statuskåthet är svaret, varför ska man annars lägga ut sitt liv så länge man inte är influenser.

Ok så om det är alltså influencer så tjänar de faktiskt pengar på varje bild de lägger ut? (Jo, visserligen kanske åtminstone indirekt via sponsorer och så).

Men då är alltså problemet i följarna som tror att det där speglar verkligheten eller är ett tecken på någonting. Vad får en vanlig tjej t.ex att tycka att en bild på Bianca Ingrosso på en yacht med sina väninnor är bra och förtjänar en like? Här tror jag dock att förklaringen är kanske något enklare; nämligen att man visar genom liken att man önskar att man också hade varit i den situationen. Detta är dock knappast någon bra psykologisk förklaring.
Senast redigerad av TheSamePerson 2026-07-23 kl. 16:01.
Citera
2026-07-23, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Ok så om det är alltså influencer så tjänar de faktiskt pengar på varje bild de lägger ut? (Jo, visserligen kanske åtminstone indirekt via sponsorer och så).

Men då är alltså problemet i följarna som tror att det där speglar verkligheten eller är ett tecken på någonting. Vad får en vanlig tjej t.ex att tycka att en bild på Bianca Ingrosso på en yacht med sina väninnor är bra och förtjänar en like? Här tror jag dock att förklaringen är kanske något bättre; nämligen att man visar genom liken att man önskar att man också hade varit i den situationen. Detta är dock knappast någon bra psykologisk förklaring.

Influenseryrket kräver att man är aktiv jämt så det skapas en helhet.

Jag kommer aldrig förstå det intressanta i att följa Bianca Ingrosso, men det fungerar i alla fall och har gett henne ett lyxliv med få konkurrenter inom Sveriges gränser.
Citera
2026-07-23, 16:01
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Folk gå väl igång på att visa upp en vacker bild för andra fast alla vet ju att det bara är en chimär!
Citera
2026-07-23, 16:03
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fonder89
Influenseryrket kräver att man är aktiv jämt så det skapas en helhet.

Jag kommer aldrig förstå det intressanta i att följa Bianca Ingrosso, men det fungerar i alla fall och har gett henne ett lyxliv med få konkurrenter inom Sveriges gränser.

Ja alltså det råder ju såklart ingen tveckan att hon är mer framgångsrik är mig och dig. Medan vi sitter och analyserar världen helt gratis lever hon ett lyxliv och tjänar pengar på det. Jag tror såklart inte att hon är lyckligare än oss så hon kanske inte är mer framgångsrik om vi ska utgå ifrån att lycka är den dyraste valutan.
Senast redigerad av TheSamePerson 2026-07-23 kl. 16:17.
Citera
2026-07-23, 16:34
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Om vi utgår från att allt vi någonsin gör har någon form av psykologiskt motiv, vad är det egentligen som får människor, kändisar eller vanligt folk, att dela med sig av lyx på sociala medier?

Jag tänker på sånt som när någon åker på semester, hyr en yacht och lägger upp bilder där allt ser perfekt ut. Eller en kort video med texten "my view" där man ser havet genom en glasvägg och en frukost med croissanter och juice framför sig.

Att tjäna pengar på det genom sponsring eller liknande ser jag inte som ett psykologiskt motiv i sig, utan snarare som ett praktiskt eller ekonomiskt. Men om vi utgår från att personen inte tjänar något alls på inlägget, vad är det då som ger belöningen?

En möjlig förklaring är förstås dopaminkickar. Men vad är det mer konkret som utlöser dessa kickar? Är det likesen? Bekräftelsen? Att andra ska tro att man lever ett lyxliv? Att framstå som framgångsrik? Eller kanske rent av att väcka avund hos andra?

Jag är alltså inte ute efter att moralisera utan försöker förstå den bakomliggande psykologin. Vad är den faktiska belöningen som gör att så många känner ett behov av att visa upp just den här typen av innehåll?
De som faktiskt lever ett lyxigt liv och regelbundet äter hotellfrukost kommer inte att fotografera det. De som äter hotellfrukost en gång om året är mer benägna att dela det på Instagram. De får väl en upplevd högre social status, men bara inom sitt sociala skikt som vanligen inte bor på hotell.
Citera
2026-07-23, 16:51
Medlem
Foliekavajs avatar
Visa upp sitt överflöd för att folk ska se en som en attraktiv partner.
Citera
2026-07-23, 16:57
Medlem
Citat:

Det finns rent praktiska fördelar med att många ser att man finns till som att man får många kompisar, kontakter, partners, man säljer saker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in