2026-07-23, 11:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Du måste trolla? Hon får 26 000 i månaden i bidrag varav 15 000 är kvar efter att räkningarna är betalda. Det ger 3000 per person eller 100kr per person om dagen. I vilken jävla värld är det tufft?

Som referens levde jag på 10kr om dagen i ett halvår för ca 10 år sedan. Jag saknade ingenting. Levde helt lagligt, betalade för allt. Vad går alla pengar till? Denna människa behöver lyxfällan, inte mer pengar att slösa på snus, läsk och öl.

Jo sådana här artiklar provocerar ju mer än att de drar röster till S. 15000 kvar...

Hon får bidrag utan att göra ett skit och hela hyran betald på 12500 (bor i ett hus). Sedan 15000 över, men ska klaga ändå.
Citera
2026-07-23, 12:01
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Verkar som soc betalar hennes fasta "nödvändiga utgifter enligt tråden, el ingår där högst troligt. (Inte varit in på hennes Fb-sida och ids inte kolla)

Helt säker på hon har en massa onödiga telefonabonnemang, tv-spelskonton, spotify, Tv-kanaler och sån skit.
Lever man på soc får man stänga ner sånt tills man kan arbeta igen. Och återigen, det ser ut som hon äter åt helvete för mycket mat! Då gillar jag ändå mulliga fruntimmer men det där är fettma å det grövsta.
Kroppsform är genetiskt, och hon behöver inte äta mycket, bara fel och röra sig för lite.

Vad du är helt säker på får stå för dig.
Citera
2026-07-23, 12:02
Medlem
snus o energidryck som vanligt
Citera
2026-07-23, 12:03
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
15 000 när hyran är betald, hon bor i hus så elen äter nog upp en bit av den kakan. Förutom andra räkningar, hygienprodukter och nödvändiga löpande utgifter de flesta av oss har som inte handlar om mat. Har barnen glasögon, specialkost, allergier, mediciner?

Begriper inte varför folk tvivlar på att hon har det knapert.
Barn får redan bidrag till glasögon. Mediciner har högkostnadsskydd (fortfarande)
Citera
2026-07-23, 12:04
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Vad exakt är det som är dåligt i familjens ekonomi tänker du? Eller gillar du bar allmänt att gråta för "de fattiga"?

Jag killgissar att bara hennes hyra är 15.000 kr och att hon får minst 7000 kr bara i bostadsstöd.

Jag har fem barn och i 5 år hade vi 10.000 kr i månaden bara i barnbidrag. Vår månadsbudget med mat el osv var 25-30.000 kr.

Naturligtvis har hon det svårare nu pga inflationen sedan 3 år och många lider av det.
Laila Wennerholm får ut mellan 23 000 och 25 000 kronor i månaden i aktivitetsstöd och olika bidrag. Hennes bostadsbidrag sänktes nyligen från 5 200 till 4 800 kronor. Det känns rejält.

– För mig betydde de där hundralapparna jättemycket.

Efter hyran på 12 500 kronor återstår omkring 15 000 kronor till fem personer. Det ska räcka till allt för fem personer.

Ja, att maten blivit svindyr märker även jag som ensamstående.
Citera
2026-07-23, 12:05
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Kroppsform är genetiskt, och hon behöver inte äta mycket, bara fel och röra sig för lite.

Vad du är helt säker på får stå för dig.
Nej, det är inte genetiskt att se ut som en badboll i ansiktet, kroppen döljes ju i ett blommigt tält.
Citera
2026-07-23, 12:05
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Barn får redan bidrag till glasögon. Mediciner har högkostnadsskydd (fortfarande)
Mycket jag inte vet tydligen. Till vilken ålder då?

Mjo, men du måste ju ändå betala upp till en viss summa själv.
Citera
2026-07-23, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jo, vi ser det...

15 000:- kvar när räkningarna är betalda är såklart tillräckligt för att mätta 1 vuxen och fem barn, men något säger mig att 7500:- går till skit (och streamingtjänster). Kanske döljer sig även en hund i kulisserna och tatueringar under kläderna...
Det finns tatueringar.
Plus en barnvagn för ett fyrårigt barn.
Citera
2026-07-23, 12:06
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Nej, det är inte genetiskt att se ut som en badboll i ansiktet, kroppen döljes ju i ett blommigt tält.
Ok, då äter hon fel och rör sig för lite, det hör dock inte hit.
Citera
2026-07-23, 12:07
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Mycket jag inte vet tydligen. Till vilken ålder då?

Mjo, men du måste ju ändå betala upp till en viss summa själv.
19 år. 800kr har själv haft hemmaboende barn.
Citera
2026-07-23, 12:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Ja inte saknas det bidrag. Helt gratis till 19 fylla.
https://www.synsam.se/barn/glasogon-for-barn-och-unga-utan-kostnad

Vi har dessutom det nya för unga Fritidskortet. 2 500 kr per barn som max (vilket hon får). Alltså pengar som kan gå till detta badhus hon nämner.
Citera
2026-07-23, 12:09
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ok, då äter hon fel och rör sig för lite, det hör dock inte hit.
Morötter är billigare och nyttigare än chips och hämtpizza. Har en känsla den här människan äter väldigt fel och dyrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in