Citat:
Ursprungligen postat av
Kronvraket
Hon är självklart fast i en ganska knepig sits ich det är troligen till stor del självförvållat öven om hon inte velat sluta såhär. Nu har hon varit idiot nog att skaffa fem barn-var är fäderna till dessa, var är underhållet? Eller är hon änka?
Hon verkar tillhöra den där typen av kvinna med ett socialt arv som gör att de aldrig ” blir” något annat än ensamstående mammor som har barn med olika karlar och tröstäter för att livet blivit så hopplöst. Som bäst kan de få jobb i hemtjänst eller skolbespisning men ofta blir de hemma på olika bidrag. De äter fel mat då de helt enkelt inte har vare sig kunskap eller ork att ta tag i att laga riktig bra billig mat.
Det tråkiga är att de ju för över samma miserabla sociala arv på sina barn.
Sådana familjer kommer det tyvärr alltid att finnas. Ska man vara hårdhjärtad o strunta i dem-då går set så klart åt helsike för barnen.
Du gör säkert en i det stora hela korrekt beskrivning av situationen.
Men att som en del här i tråden anse att hon får skylla sig själv det håller jag inte med om.
Unga kvinnor som har lågt självförtroende, är osäkra i sociala sammanhang, inte så studiebegåvade och har dålig självbild, de får ofta barn tidigt.
En av mina kollegor för länge sedan hade en teori om att de under barndomen inte fått känna sig behövda. Att skaffa barn och man tidigt är ett sätt att så att säga kompensera för en barndom där man inte blev uppmärksammad, kanske t o m kände att man inte spelade någon roll för sina föräldrar.
Nu som vuxen kan hon ta igen det, och få känna att barnet behöver henne. Hennes liv får s a s en mening, en mening som hon upplevde att hon inte hade som barn, när hon nu som vuxen har barn som är beroende av henne.
Jag tror att det ligger mycket i denna teori, även om den inte är helt och hållet vetenskapligt förankrad.
M v h
RFT (f d parterapeut och familjerådgivare)