2026-07-23, 12:11
Medlem
norther1s avatar
Snusar och dricker energidryck istället för att lägga pengarna på mat och tandläkare. Jo du Laila.
Citera
2026-07-23, 12:11
Medlem
immenhusens avatar
15000 kr när alla räkningar är betalda är riktigt mycket pengar. Hon kan uppenbarligen inte hushålla med sina slantar, helt enkelt. För mycket skräpmat och oekonomiskt leverne, med andra ord. I samma situation med fem barn, hade jag utan problem kunnat stoppa undan 5000 kr - per månad! - i buffert, och ändå leva fullt anständigt med bra mat, fritidsaktiviteter för barnen m.m.

/AI
Citera
2026-07-23, 12:14
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
19 år. 800kr har själv haft hemmaboende barn.
Där ser man.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ja inte saknas det bidrag. Helt gratis till 19 fylla.
https://www.synsam.se/barn/glasogon-for-barn-och-unga-utan-kostnad

Vi har dessutom det nya för unga Fritidskortet. 2 500 kr per barn som max (vilket hon får). Alltså pengar som kan gå till detta badhus hon nämner.

Jag ger mig. Skärp dig Laila!

Edit: Någon som vet några bidrag som en ensamstående tant kan söka?
Citera
2026-07-23, 12:18
Medlem
Jag fattar ju att man inte är rik på 15000 kr efter hyra och räkningar. Men tycker ändå det låter helt ok och rimligt att kunna leva på? Har jag missat något?

Varför skaffar man så många barn undrar jag också?

Jag är lat, dålig på att hushålla, orolig över ekonomin, massa dåliga egenskaper. Jag skulle därför aldrig sätta ett barn till min volatila tillvaro.
Senast redigerad av tenstas-golfkung 2026-07-23 kl. 12:20.
Citera
2026-07-23, 12:18
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Laila Wennerholm får ut mellan 23 000 och 25 000 kronor i månaden i aktivitetsstöd och olika bidrag. Hennes bostadsbidrag sänktes nyligen från 5 200 till 4 800 kronor. Det känns rejält.

– För mig betydde de där hundralapparna jättemycket.

Efter hyran på 12 500 kronor återstår omkring 15 000 kronor till fem personer. Det ska räcka till allt för fem personer.

Ja, att maten blivit svindyr märker även jag som ensamstående.
De tog ju bort flerbarnstillägget, som vår familj hade med 5 barn, eftersom somalier med 8 barn kunde leva som miljonärer. Tyvärr var TS en av de drabbade.
Citera
2026-07-23, 12:34
Medlem
Jag har 5000 kvar efter att allt är betalt
Ett barn hemma
Vi klarar oss
Citera
2026-07-23, 12:34
Medlem
15 000 kr efter att hyran är betald är verkligen inte mycket när man har 4 barn.

Du behöver fortfarande el, mobil, försäkringar, förskole/fritidsavgift, kläder och mat.
4 barn kostar.

Så tycker det är skevt att många ska jämföra med en pensionär och dylikt. Det är ju inte ens samma sak.

Vad som dock är helt skevt också är ju att människan är gravt överviktig och håller en monster i handen.

Det framgår heller ej om barnen är heltidsboende med barnbidrag, flertillägg osv osv.
Citera
2026-07-23, 12:35
Medlem
Citat:
Kroppsform är genetiskt, och hon behöver inte äta mycket, bara fel och röra sig för lite.

Vad du är helt säker på får stå för dig.

Citat:
Nej, det är inte genetiskt att se ut som en badboll i ansiktet, kroppen döljes ju i ett blommigt tält.

Citat:
Ok, då äter hon fel och rör sig för lite, det hör dock inte hit.

Citat:
Morötter är billigare och nyttigare än chips och hämtpizza. Har en känsla den här människan äter väldigt fel och dyrt.

Många fattiga som är feta äter mycket kolhydrater eftersom det är billigt, t ex pasta.
"Proteinet" består av billig falukorv. Det är en diet som lätt kan göra en överviktig.

Just nu är det säsong för grönsaker, men resten av året?
Vilken flerbarnsfamilj på marginalen har råd att köpa tomat och gurka för 40 kr/kg när falukorven har lägre kilopris?

Senast här om veckan var jag inne i en butik där en av lockvarorna var såna där nudelförpackningar för 1 kr/st.
Hur onyttigt är inte det?

Just den här kvinnan har nog svårt att tugga på morötter utan tänder, men kanske kan hon mata barnen med det?
Citera
2026-07-23, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.facebook.com/share/r/1BHv1RwHbN/

Ensamstående fembarnsmamman Laila har 15000 kr kvar i månaden efter att socualen betalat räkningarna. Detta räcker tydligen inte för WT morsan Laila. Hon är tandlös och har inte råd att äta trots att hon är tjock som en flodhäst.

Ska Laila få mer i bidrag så hon har råd att leva?

När man mår dåligt så tröst äter man dålig mat som innehåller mycket kolhydrater.
Citera
2026-07-23, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenstas-golfkung
Jag fattar ju att man inte är rik på 15000 kr efter hyra och räkningar. Men tycker ändå det låter helt ok och rimligt att kunna leva på? Har jag missat något?

Varför skaffar man så många barn undrar jag också?

Jag är lat, dålig på att hushålla, orolig över ekonomin, massa dåliga egenskaper. Jag skulle därför aldrig sätta ett barn till min volatila tillvaro.

15 000 är efter hyran, och enbart hyran.

Hon kanske hade råd när barnen blev till?
Men visst, många som hamnar i liknande situationer verkar tänka lite kortsiktigt och leva för stunden.
Citera
2026-07-23, 12:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeX12
15 000 kr efter att hyran är betald är verkligen inte mycket när man har 4 barn.

Du behöver fortfarande el, mobil, försäkringar, förskole/fritidsavgift, kläder och mat.
4 barn kostar.

Så tycker det är skevt att många ska jämföra med en pensionär och dylikt. Det är ju inte ens samma sak.

Vad som dock är helt skevt också är ju att människan är gravt överviktig och håller en monster i handen.

Det framgår heller ej om barnen är heltidsboende med barnbidrag, flertillägg osv osv.

Men hon har alltså 500 spänn att handla för varje dag i hela månaden! Allt nödvändigt är ju redan betalt, hyra el etc av soc. Så att det krisar med en kassa på 500 kr dagligen är ju löjeväckande. Speciellt om man lägger till andrea subventioner som familjer får.

Fritidskortet ger ju tex fyra av ungarna årskort till:
https://halsoprofilen.com/kidsfamily/

Sökte på gym/bad i Perstorp. Just denna verkar ju vara bra även för moden sett till hennes form...
Citera
2026-07-23, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men hon har alltså 500 spänn att handla för varje dag i hela månaden! Allt nödvändigt är ju redan betalt, hyra el etc av soc. Så att det krisar med en kassa på 500 kr dagligen är ju löjeväckande. Speciellt om man lägger till andrea subventioner som familjer får.

Fritidskortet ger ju tex fyra av ungarna årskort till:
https://halsoprofilen.com/kidsfamily/

Sökte på gym/bad i Perstorp. Just denna verkar ju vara bra även för moden sett till hennes form...

15 000 är efter hyran, inte alla räkningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in