2026-07-23, 15:00
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Tycker det är lite provocerande när bara min inkomstskatt var på över 500000 förra året.

Sen klagar hon på sitt bidrag och har ändå en dyrare barnvagn än jag samtidigt som hon snusar och håller på att äta ihjäl sig.
Det är inte naturligt att få diabetes och tänder som ramlar loss i den åldern.
Då får du ju spara.
Citera
2026-07-23, 15:09
Medlem
Först och främst är man ganska okej avlönad om man får 25-ish tusen kr/mån ut efter skatt. En helt normal "arbetarlön" enligt mig. Hon har inte bara gjort sig själv oanställningbar, hon har dessutom små incitament för att tjäna mer än 25000kr/mån netto som storkökskokerska (dessutom kostnader för att ta sig till och från jobbet som vi andra har).

Men i alla dessa snyftreportage så finns det ju "tells". Här är det verkligen världsmästerskapen i dåliga livsbeslut. Hon "drömmer" men har gjort sig oanställningsbar helt själv med fem ungar utan någon annan plan än att det sociala får fixa det, extra pengar ska gå till "trumvirvel" godis till ungarna (och att inte ens ha städat bort snusdosorna från bordet innan reportrarna kom, magstarkt).

Men men

Är det samma pappa till alla barnen, eller fem olika. Är det INGEN av dessa som bryr sig ett skvatt?
Finns det skulder bakom eller kronofogde som gör att de där 15000 kr efter hyran är betald inte räcker? Ska vi skattebetalare betala hennes skulder också?. Var går gränsen 5000 kr/mån? 10000kr/mån
Finns det spelande i bakgrunden?
Hur mycket lägger hon på sitt nikotin varje månad? Finns det alkohol med i bilden? Vi får ju bara gissa då dessa viktiga parametrar om skulder och onödig konsumtion saknas.

Frågan kokar ner till om hon ska ha 28, 29 eller kanske 30000 kr/mån för att bli lycklig! och i så fall om detta är på något sätt rimligt oavsett om man står till vänster eller höger politiskt sett! Då kan ju alla arbetande ensamstående småbarnsförädrar, killar och tjejer som jobbar och tar övertidspass bara gå hem och skita i precis allt, det ger mer att bara leva på välfärd!

Slutligen!
Skulle hon få det bättre med en vänsterregering? Jag är mer än tveksam!
Citera
2026-07-23, 15:14
Medlem
Hon ser inte sådär jätte helsvensk ut, kan det vara förklaringen?
Citera
2026-07-23, 15:16
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Bara jag som tycker att såna här artiklar är extremt provocerande? Man är väl för i helvete inte fattig med 15 000 kvar att leva på efter att räkningarna är betalda? Laila är alltså arbetslös och har således all tid i världen att laga billig näringsrik mat från grunden samt köpa kläder och leksaker begagnat.

Låt kärringen leva på 5 000 kr i månaden i ett år så hon får lite jävla perspektiv. Det blir 1 000 kr per person, även det går att leva på. Men då finns inga pengar kvar till tandläkarräkningen.

Hur fan kan hon ha mage att klaga när hon har det så jävla gott ställt trots att hon inte jobbar?

Artikeln i sin helhet: https://arbetet.se/2026/07/23/fembarnsmamman-laila-lever-pa-15-000-i-manaden-inte-rad-med-tandlakare/
Nä det är inte bara du. Hoppas nån i deras nätverk skickar till lyxfällan. Nåt är riktigt fel om man inte klarar sig på 15 000 efter att exempelvis hyran är betald.
Citera
2026-07-23, 15:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
"I januari började plötsligt hennes framtänder gå av. Så nu har hon bara halva stumpar i överkäken. Hon fick panik, men har förstått att det kan vara tecken både på diabetes och på biverkningar av mediciner. Hon skäms, undviker numera att skratta med öppen mun".

Betalar du?

Ja, du och jag, och alla andra.
Citera
Medlem
Citat:
Varför är ni så arga och upprörda på Laila? Hon försöker bara överleva, precis som alla andra. Er ilska är missriktad, de stora bovarna är politikerna, men dessa vågar ni inte konfrontera på samma vis trots att de parasiterar på folket i en betydligt större omfattning.
Ja för det är ju alltid någon annans fel hur o var man hamnar i livet , man har inget eget ansvar ? man överlåter sitt liv och sina mål i livet till andra ? när skall man lära sig att det finns bara en person som bestämmer detta och det är du själv , vi födds i alla fall i sverige med väldigt lika förutsättningar till att göra något bra av ens liv
Citera
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
15000 kr/mån ensamstående fem barn varav ett i gymnasie-ålder. Det är klart att det är tufft.

Nej. Det är det inte. 15.000kr efter alla räkningar är riktigt mycket pengar, även fast du har 5 barn. Här handlar det om vad man gör med pengarna och köper för mat, denna kvinna i artikel är extremt överviktig och hon äter inte hälsosamt. Det blir nog väldigt mycket godis, läsk, snabbmat och annat onyttigt som går in genom den där munnen. Hon verkar inte lagga mer mat än att sätta på ugnen för att värma fryspizzan.

För att vara arbetslös, då har man tid att besöka varje affär och vara i fyndhörnan för billig mat samt hålla koll på priserna. Man kan komma så extremt billigt undan och äta gott samtidigt, för någon som har 5 barn så är storkok inga som helst problem så alla får äta gott och bli mätta. Det går att äta sig så jävla mätt i Sverige utan att ens ha pengar! Mat är billigt ifall du vet vad du ska köpa och kan laga mat.

Hade det vart 5000 kr - då hade jag kunna köpa det, på 5 personer så hade det blivit tight men du hade kunnat överleva ändå.

Sen ifrågasätter jag också - Vart är pappan till alla dessa 5 barnen? Hur många pappor är det?

Men jag skulle aldrig säga att det är synd om henne - hon är fet som en gris, hon svälter inte (barnen kanske gör för att hon äter deras mat) men det är jävligt uppenbart att hon inte har det tufft med alla de där kilorna extra överallt, och vi kan inte skylla det på biaframage.
Citera
2026-07-23, 15:24
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodanskurt
Ja, du och jag, och alla andra.
Det är väl bara medicin som ingår i högkostnadsskyddet som soss betalar?

Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Ja för det är ju alltid någon annans fel hur o var man hamnar i livet , man har inget eget ansvar ? man överlåter sitt liv och sina mål i livet till andra ? när skall man lära sig att det finns bara en person som bestämmer detta och det är du själv , vi födds i alla fall i sverige med väldigt lika förutsättningar till att göra något bra av ens liv
Det fetade är så fel det kan bli och något politiker slagit i oss.
Citera
2026-07-23, 15:25
Medlem
LeifD2s avatar
Och fäderna till barnen då? Hjälper inte någon av de till? För jag antar att det är flera olika, minst 2 men troligen fler, kanske 5. Eller är det bara alkisar och knarkare eller bara lodisar? Är det ens någon som vet vilka de är?

Hon verkar ju käka en hel del själv i alla fall.
Synd om barnen.
Citera
2026-07-23, 15:26
Medlem
Citat:
Det är väl bara medicin som ingår i högkostnadsskyddet som soss betalar?

Det fetade är så fel det kan bli och något politiker slagit i oss.
Kärnan i detta perspektiv är att strukturer och bakgrund inte bestämmer ditt öde. I ett land som Sverige har alla tillgång till samma grundläggande verktyg: gratis skola, sjukvård och ekonomiskt stöd under studietiden. Det innebär att den lagstadgade och institutionella dörren står öppen för alla. I slutändan faller därför avgörandet på individens egna ambitioner, val och hårda arbete. Bakgrunden är bara startpunkten, men det är du själv som sätter mållinjen.
Citera
2026-07-23, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Och fäderna till barnen då? Hjälper inte någon av de till? För jag antar att det är flera olika, minst 2 men troligen fler, kanske 5. Eller är det bara alkisar och knarkare eller bara lodisar? Är det ens någon som vet vilka de är?

Hon verkar ju käka en hel del själv i alla fall.
Synd om barnen.

Spelar ju ingen roll om dem hjälper till för hon får underhåll av FK oavsett.
Citera
2026-07-23, 15:27
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Socialen betalar el, internet,mediciner, glasögon och hygienartiklar. Paddan lever lyxliv.

Nej, soc betalar el, hemförsäkring, glasögon, läkarbesök, mediciner på högkostnad, viss tandvård. Alltså som de söker extra för. Inte internet och hygienartiklar, dessa ingår i norm.

Men nu står det svart på vitt att hon har aktivitetsstöd och bostadsbidrag, inte soc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in