2026-07-23, 12:33
Medlem
Sami kommer kanske inte att få 12 år. En nämndeman ville fria honom i tingsrätten. Det blir säkert överklagan.
Citera
2026-07-23, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
"hyra en bostad som han ställt till förfogande till gärningsmännen. Han misstänks också ha inhandlat mat, godis och städmaterial som han lämnat vid boendet, enligt åtalet."

Jag... är det allt? Antar han anade vad de skulle göra eller?

"Sami Jakobssons medverkan varit nödvändig för att brotten skulle kunna genomföras"
Mat och boende, som att mördarna var för korkade att kunna handla på egen hand?
Förstår inte riktigt.

Det är vad som står i artikeln - sanningen finns nog i domen/förundersökningen.

Jag gissar att Sami varit betydligt mer insyltad och även om han inte höll i vapnet så var han med i planeringen och VISSTE exakt vad som skulle hända.

Men visst - det blir lite konstigt nu när det kan ges straffrabatter osv.

DC 49 år döms för mord till livstid trots att han inte sköt.

LGL 49 år döms för mord till 16 års fängelse för att han erkände att det var han som sköt mannen och "lämnat sådana uppgifter som varit av väsentlig betydelse för utredningen av annans brott och som har betydelse i strafflindringshänseende" - dvs golat ner alla andra inblandade.

Sami döms för inblandning i mordet (medhjälp) till 12 års fängelse.
Citera
2026-07-23, 13:00
Medlem
Tattare av rang! Står sig domen får han sitta ca 9 år inne allafall!
Citera
2026-07-23, 13:08
Medlem
Nån som vet villka dom andra är
Citera
2026-07-23, 13:10
Medlem
Om detta handlar om uppgörelse mellan två kriminella gäng som han blivit indragen i (vet ej storyn) då Funderar jag på om det kanske inte är säkrare för honom sitta inne jag menar vi vet ju hur de brukar sluta när det handlar om kriminella gängbråk det brukar hämnas mot varandra ganska rejält
Senast redigerad av jimmytheone 2026-07-23 kl. 13:16.
Citera
2026-07-23, 13:42
Medlem
TheFinals avatar
Svårt att säga nåt utan att ha läst domen hur de resonerat, men att det blir 12 år i hovrätten har jag väldigt svårt att tro.
Möjligen nåt enstaka år eller helt frikännas beroende på hur mycket vetskap han haft om vad de ska göra.
Att hyra bostad och förmedla mat åt någon annan är ju inget brott och inte heller sådant där man borde ha förstått att de ska göra något.
Airbnb och andra som hyr ut till gästarbetare skulle ligga pyrt till isåfall, nu gjorde Sami det svart men det vetefasen om det förändrar något.

Min gissning är att haft noll koll, som allt annat han gör och kommer släppas efter hovr. utifrån tiden han redan varit häktad, typ 6m fängelse eller nåt om han döms över huvud taget.

Tingsrätten är pajaser.
Citera
2026-07-23, 13:50
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFinal
Svårt att säga nåt utan att ha läst domen hur de resonerat, men att det blir 12 år i hovrätten har jag väldigt svårt att tro.
Möjligen nåt enstaka år eller helt frikännas beroende på hur mycket vetskap han haft om vad de ska göra.
Att hyra bostad och förmedla mat åt någon annan är ju inget brott och inte heller sådant där man borde ha förstått att de ska göra något.
Airbnb och andra som hyr ut till gästarbetare skulle ligga pyrt till isåfall, nu gjorde Sami det svart men det vetefasen om det förändrar något.

Min gissning är att haft noll koll, som allt annat han gör och kommer släppas efter hovr. utifrån tiden han redan varit häktad, typ 6m fängelse eller nåt om han döms över huvud taget.

Tingsrätten är pajaser.

Är det så att idioten faktiskt inte haft en aning om vad som var i görningen så lär det vara bittert för honom idag. 12 år...för att hyra bostad och köpa mat.
Men för att få 12 år måste det nästan funnits ganska starka bevis på att han visste vad som komma skulle...så då kan han gott ha det. Sami är en riktig jävla tattare...rolig, men uppenbart slödder.
Citera
2026-07-23, 14:24
Medlem
Proumbras avatar
Livet går inte riktigt den här mannens väg.

Han är för bra på att sjabbla till det för sig själv.

Tyvärr
Citera
2026-07-23, 14:27
Medlem
Jag tycker han framstod som ganska sympatisk i Raggarjävlar, möjligen för att vissar tycker att jag också är en raggarjävel.

Men där slutar våra likheter. Medan jag skyr all uppmärksamhet i media fick han väl fritt utlopp för sin kåthet på densamma när han ställde upp i Lyxfällan och Big Brother och efter det har gått utför.

Jag tycker nog att 12 år i buren låter mycket för den "medhjälpen" som det talats om, men det är väl inte hela sanningen. Och jag undrar om den är bättre att sitta inne än att vara ute. Gängen finns i fängelserna också...

Fast det där med hans ciderkonsumtion... Nu blir det lite Olle & Helge-matematik. 55 liter i månaden och han drack bara på helger. Om vi säger att det är fyra helger i mǻnaden och tre dagar per helg så blir det tolv dagar. Det blir nästan 14 burkar eller 4,5 liter om dagen. Det gäller att hålla en hög och jämn pomillehalt.
Citera
2026-07-23, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challenger1996
Tattare av rang! Står sig domen får han sitta ca 9 år inne allafall!

Straffrabatten är väl borta?
Citera
2026-07-23, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Straffrabatten är väl borta?

3/4 + det han redan suttit häktad då 9-10 år nånstans blir det

Domen kommer överklagas så sista ordet är nog inte sagt ännu
Citera
2026-07-23, 16:14
Medlem