Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Jag har absolut ingen dödsångest. För några månader sen fick jag en cancerdiagnos, med gott om utrymme för oro, men har faktiskt inte upplevt den minsta stress för det och iaf inte sovit sämre än förr. ETT organ drabbades men alla andra bara går och går, så vad finns det ens att gnälla om? Själv har jag inte kunnat göra så mycket annat än att underkasta mig läkarnas och vårdens behandling, vilket ju inte jag kan göra fel, så varför ens vara nervös? Jag har levt hälsosamt och kan inte ångra något sådant, och jag har upplevt och gjort mycket i mitt liv och kan på riktigt vara nöjd med det OM saker nu snabbt skulle börja gå fel.
Men kan jag välja lever jag ändå helst många decennier till. Vore ju t ex najs att få barnbarn. Eller kanske ta dykcertifikat? Finns alltid något att upptäcka och uppleva. Livet som fenomen är ju rent fantastiskt, och jag vill absolut få ut det allra mesta möjliga av det innan jag dör. Tanken att det skulle kunna ta slut snart är trist och negativ för mig, men utan någon som helst ångest.
Så funkar jag men inte du, och det är helt ok för mig. Du är herre över ditt liv, inte jag, och jag är herre över mitt, inte du. Tala för dig själv men försök inte ens att tala för mig, för ditt tänk är helt främmande för mig. Kan vi enas om DET? Din totala likgiltighet för din ev död redan imorgon är nog iaf inte alls representativ.
---
Sedan dess har jag opererats i magen och för tillfället ser det faktiskt ganska bra ut. Får se vad kontraströntgen säger om några veckor.
Jag argumenterar för vad som är rationellt att tro på. Ja, vi tänker helt olika, jag tänker rationellt i dessa frågor, och du tänker känslomässigt, vilket är helt okej om du föredrar det. Men diskussionen i denna tråd handlar just om vilken hållning som är rationell, inte om vilken som subjektivt känns bäst.
Ångest var bara ett exempel. Att känna några som helst negativa tankar över att ens liv kan ta slut i förtid är onödigt, eftersom du helt enkelt inte kommer att ha det minsta ont på något sätt av att du gick miste om saker. Det kommer att vara dig fullständigt likgiltigt, och därför per definition inte innebära minsta problem för dig.
Att känna sorg över att något kan hända dig som inte kommer att innebära minsta problem för dig är högst onödigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoepag
Jag argumenterar inte för att majoriteten alltid har rätt, jag påpekar att det är inget argument att påstå att en ståndpunkt delad av en stor del av historiens största tänkare är ”direkt korkat”
Poängen med mitt exempel är givetvis att vi inte mäter om ett liv varit rikt och gott enbart genom att mäta lidandet, vi ser på alla positiva upplevelser individen haft.
Om man spärrar in en person i ett tomt vitt rum och ger denne mediciner som tar bort allt lidande och obehag så skulle vi inte anse denne leva ett rikt och meningsfullt liv.
Jag kallade inte ståndpunkten för direkt korkad. Att använda en ståndpunkt som ett argument är vad jag kallade direkt korkat, vilket är precis vad du gör.
Det är det här jag vänder mig emot: "så skulle vi inte anse denne leva ett rikt och meningsfullt liv".
Varför skulle vi inte anse det? Att någon anser någonting är inget argument. Varför är det negativt för en person att gå miste om sitt liv? Att det anses vara negativt är inget svar på den frågan.
Citat:
Det är inte heller självklart att allt obehag, smärta och obehag är evolutionärt framvuxna informationssystem. Smärta är inte ett mål i sig utan en signal. Om du lägger handen på en het platta är smärtan obehaglig, men utan den skulle du sannolikt få mycket större skador. Detsamma gäller hunger, törst, rädsla och många andra negativa känslor.
skuld kan signalera att vi brutit mot våra egna värderingar,
skam kan signalera problem i sociala relationer,
ångest kan signalera osäkerhet eller hot,
frustration kan signalera att något behöver förändras.
Naturligtvis fungerar dessa system inte alltid perfekt – de kan överreagera eller bli patologiska – men deras grundläggande funktion är adaptiv.
Om allt lidande behandlas som ett rent negativt värde riskerar man att bortse från att en del lidande är instrumentellt värdefullt. Smärta är ofta kostnaden för ett system som skyddar oss och gör ett rikare liv möjligt.
Om man ser människan som ett evolutionärt system kan man inte bara summera ögonblick av njutning och smärta. Man måste också fråga vilken roll dessa upplevelser spelar för att skapa ett fungerande, autonomt och meningsfullt liv.
positiva värden som frihet, utveckling, kärlek och mening har ett genuint värde, då blir vissa former av lidande inte bara ett pris vi betalar, utan en del av de mekanismer som gör dessa värden möjliga.
Det innebär inte att lidandet i sig är gott, men att ett liv utan möjligheten till lidande kanske också skulle vara ett liv utan många av de högsta mänskliga värdena.
Det finns inget meningsfullt liv. Det finns ingen mening inom evolutionen. Organismer skapas utan något syfte, och när de väl dör har det ingen som helst betydelse hur de levde sina liv, om det var rikt eller fattigt. Det är totalt likgiltigt både för dem själva och för arten i helhet.
Detsamma gäller alla våra egenskaper, såsom förmågan att känna njutning och smärta. Dessa egenskaper har uppstått av en slump, och har levt vidare eftersom organismerna som besuttit dessa egenskaper har haft större sannolikhet att föröka sig och därmed förra vidare dessa egenskaper. Inget syfte, bara en automatisk kedjereaktion.
Det enda människan bryr sig om är att det känns bra i nuet. Det är det enda vi ständigt strävar efter. Om något känns bra så gör vi det, om något känns dåligt så undviker vi det. Någon större mening än så finns inte för oss. Det enda mål som drömmar och ambitioner egentligen fyller är att det känns bra att ha dem i stunden, det är egentligen bara därför vi är intresserade av att ha dem, inte för att målen är värda något i sig, för det är de inte.