2026-07-23, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Man kan googla bilder på aliens också, tror du på utomjordingar bara för att det finns bilder på Google?
Tanken med att Jesus hade långt hår, kom långt senare, flera hundra år senare.

Paulus, som hade Jesus som förebild, och blev granskad av dom som kände Jesus, sade:

"Lär er inte redan naturen att det är en vanära för mannen att ha långt hår men en heder för kvinnan, hon har ju fått sitt hår som slöja. " (1 Kor 11:14-15 Bibel2000)

Men det fanns dom judar som inte klippte håret, nasirerna, men Jesus var ingen nasir.
Att man skilde vanliga judar från nasirerna är ett tydligt bevis för att Jesus inte hade långt hår, som alla andra vanliga judar.

Vem har sagt att jag tror på Jesus?
Fast bilden av honom är ju symbolisk precis som allt som står i bibeln.

I alla fall Jesus behövde dö för att bli omtalad som en martyr. På det sättet fick bibeln mer fäste.
Citera
2026-07-23, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Vem har sagt att jag tror på Jesus?
Fast bilden av honom är ju symbolisk precis som allt som står i bibeln.

Så du tycker att en symbolisk Jesus borde ha rakat sig?

Citat:
I alla fall Jesus behövde dö för att bli omtalad som en martyr. På det sättet fick bibeln mer fäste.

Det har du rätt i. Men han blev också omtalad av den undervisning han gav, en sanningssägare. Och det var orsaken till att eliten bland judarna retade upp sig på honom, uppviglade mot honom och till slut fick honom dödad genom romarnas hand.
Citera
2026-07-23, 10:17
Medlem
Citat:
Så du tycker att en symbolisk Jesus borde ha rakat sig?

Det har du rätt i. Men han blev också omtalad av den undervisning han gav, en sanningssägare. Och det var orsaken till att eliten bland judarna retade upp sig på honom, uppviglade mot honom och till slut fick honom dödad genom romarnas hand.

De flesta som tänker på Jesus ser nog den stereotypiska bilden. Inte den du beskriver.
Sedan är det ju vanligt att bilden av ikoner förändras genom tiden.

I alla fall humorn verkar ha gått lite över huvudet på dig.

Intressant dock vad som hade hänt om han inte blivit martyr och levt en längre tid.
Citera
2026-07-23, 10:22
Medlem
Citat:
De flesta som tänker på Jesus ser nog den stereotypiska bilden. Inte den du beskriver.
Sedan är det ju vanligt att bilden av ikoner förändras genom tiden.

I alla fall humorn verkar ha gått lite över huvudet på dig.

Humorn? Jag visste inte att detta var en "comedy club", jag trodde FB var ett seriöst diskussionsforum.

Citat:
Intressant dock vad som hade hänt om han inte blivit martyr och levt en längre tid.

Det verkar vara en seriös fråga, men har det också med komedi att göra?

Jag tror du insåg att du inte hade något bra argument att komma med, så du vände det till att du skojade bara.
Citera
2026-07-23, 10:30
Medlem
Citat:
Humorn? Jag visste inte att detta var en "comedy club", jag trodde FB var ett seriöst diskussionsforum.

Det verkar vara en seriös fråga, men har det också med komedi att göra?

Jag tror du insåg att du inte hade något bra argument att komma med, så du vände det till att du skojade bara.

Såg du något frågetecken?

Det var ett konstaterande.

Jag tycker mitt första inlägg i tråden framstod som åt det komiska hållet. Men du kanske missade det?
Citera
2026-07-23, 10:37
Medlem
Citat:
Såg du något frågetecken?

Det var ett konstaterande.

Jag tycker mitt första inlägg i tråden framstod som åt det komiska hållet. Men du kanske missade det?

Ok, komedi alltså, inget seriöst inlägg.

Som sagt, jag trodde att FB handlar om seriösa diskussioner,men jag kanske hade fel?
Citera
2026-07-23, 10:52
Medlem
Citat:
Ok, komedi alltså, inget seriöst inlägg.

Som sagt, jag trodde att FB handlar om seriösa diskussioner,men jag kanske hade fel?

Det beror väl på vilka trådar du rör dig i?

Sedan tanken på att Jesus fanns tycker jag är komisk.

Och ett gott skratt förlänger ju livet.
Citera
2026-07-23, 13:43
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Den barmhärtige guden gjorde det alltså väldigt svårt att gissa rätt, menar du.
Den barmhärtige skaparen önskar barmhärtighet men människor är mer inne på "sköt dig själv och skit i andra".

Någon gissningslek finns inte och den kristna trosbekännelsen är nog mest en ritual som dopet. Men den kloke som läser en text med ett budskap bedömer budskapet och tar ställning till det,

Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24
Citera
2026-07-23, 16:19
Medlem
Citat:
Den barmhärtige guden gjorde det alltså väldigt svårt att gissa rätt, menar du.
2 Korinthierbrevet 4
[3] Om mitt evangelium är dolt är det dolt för dem som går förlorade. [4] Ty denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror, så att de inte ser ljuset från evangeliet om härligheten hos Kristus, Guds avbild.
Citera
2026-07-23, 21:08
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24
Ok, men man kan ju inte bara tro utan måste tro på något specifikt. Och det där specifika finns det ju en uppsjö av varianter av. Man man ta den där raden ordagrant och ändå inte veta vad som är rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
2 Korinthierbrevet 4
[3] Om mitt evangelium är dolt är det dolt för dem som går förlorade. [4] Ty denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror, så att de inte ser ljuset från evangeliet om härligheten hos Kristus, Guds avbild.
Ja, här också. Vem är "denna världens gud"? Djävulen enligt vissa. Är djävulen en gud? Hur mycket har han att säga till om då? Hur mycket har han gjort med resten av texten i samma bok? Jo den sammanställdes av andra troende. Men hur man man garantera att ingen av dem hade fått sitt förstånd förblindat?
Citera
2026-07-23, 21:31
Medlem
Citat:
Ok, men man kan ju inte bara tro utan måste tro på något specifikt. Och det där specifika finns det ju en uppsjö av varianter av. Man man ta den där raden ordagrant och ändå inte veta vad som är rätt.

Ja, här också. Vem är "denna världens gud"? Djävulen enligt vissa. Är djävulen en gud? Hur mycket har han att säga till om då? Hur mycket har han gjort med resten av texten i samma bok? Jo den sammanställdes av andra troende. Men hur man man garantera att ingen av dem hade fått sitt förstånd förblindat?
Därför att Herren bekräftar evangeliet (ordet) genom tecken.

Markus 16
[20] Men de gick ut och predikade överallt, och Herren bistod dem och bekräftade ordet genom de tecken som åtföljde det.
Citera
2026-07-24, 04:49
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
I varje mediatext, böcker tidningar etc, finns uppgifter att själv bedöma. Det är inte ett större fel att tro eller misstro vad människor har skrivit och Bibeln är också skriven av människor (som trodde på vad de sett och hört). Det som skiljer oss åt är vilken typ av budskap vi tror på.
Citat:
Djävulen bestämmer över världens så som maffiabossen bestämmer över sin kriminella organisation. Vi behåller alla vår makt till slutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in