2026-07-22, 23:02
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja, som i de flesta sammanhang finns det olika åsikter och skrivna texter som var och en måste bedöma själv.
Den barmhärtige guden gjorde det alltså väldigt svårt att gissa rätt, menar du.
Citera
2026-07-23, 06:53
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jag syndar inte. Jag frågar Gud. Jag har lärt mig av Paulus att jag inte ska gå till en prostituerad.

1 Korinthierbrevet 6
[15] Vet ni inte att era kroppar är Kristi lemmar? Skall jag ta Kristi lemmar och göra dem till en skökas lemmar? Nej! [16] Vet ni inte att den som förenar sig med en sköka blir till en enda kropp med henne? Det heter ju: De två skall bli ett.

Jag har aldrig betalat för sex.

Jag är befriad frpn lagen genom Kristus, genom tron.

Galaterbrevet 3
Inte lag, utan tro
[1] Vilka dårar ni är, ni galater! Vem har förhäxat er? Ni har ju ändå fått Jesus Kristus framställd för era ögon som korsfäst. [2] Svara mig på en enda sak: var det genom att fullgöra lagen som ni fick Anden eller genom att tro på vad ni fick höra? [3] Hur kan ni vara sådana dårar? Skall det som för er började med Anden nu sluta med köttet? [4] Har allt ni varit med om varit förgäves? Det kan inte ha varit förgäves. [5] När han nu ger er Anden och låter underverk ske bland er, är det för att ni fullgör lagen eller för att ni tror på vad ni fått höra?

Skriv heller inte att du inte syndar. Alla syndar med ord, tankar eller gärningar. Vad som är viktigt för alla människor att be Gud om förlåtelse och att man ångrar de synder som man har begått.

Du behöver fortfarande följa det nya förbundet som kristen. I det nya förbundet ingår bland annat att undvika otukt, vredesutbrott, avund och då vidare med hänvisning till Galaterbrevet
Citera
2026-07-23, 06:54
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jag bedriver inte otukt, avgudadyrkan, dricker inte alkohol, jag brukar tänka innan jag förtalar, och är inte avundsjuk. Jag kör en Yaris, inte en skrytbil. Vad baserar du dina lögner om mig på?

Mint en synd begår du redan. Det kallas för arrogans. Detta baserar jag på att du skriver att du inte syndar. Alla människor syndar med ord, tankar eller gärningar.
Citera
2026-07-23, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Skriv heller inte att du inte syndar. Alla syndar med ord, tankar eller gärningar. Vad som är viktigt för alla människor att be Gud om förlåtelse och att man ångrar de synder som man har begått.

Du behöver fortfarande följa det nya förbundet som kristen. I det nya förbundet ingår bland annat att undvika otukt, vredesutbrott, avund och då vidare med hänvisning till Galaterbrevet
Jesus själv blev arg och kastade ut folk ur templet. Hört talas om Guds vrede? Varför skulle jag inte få bli arg på onda människor?

Matt 5:22 säger i grundtexten angry WITHOUT A CAUSE. Det finns all anledning att vara arg på onda människor.

22 But I say unto you, That whosoever is angry with his brother without a cause shall be in danger of the judgment: KJV

Min broder och syster är de som gör Guds vilja, inte onda gudlösa människor som försöker hitta ett sätt att röja mig ur vägen genom min religion.

Markus 3
[35] Den som gör Guds vilja är min bror och syster och mor.«

Syrak 12
[6] Också den Högste hatar ju syndare,
och han ger de gudlösa deras rättmätiga straff.

1 Timotheosbrevet 1
[6] Somliga har glömt bort allt detta och spårat ur i tomt prat. [7] De vill lära ut lagen men förstår varken vad de själva säger eller vad de med sådan säkerhet uttalar sig om.
[8] Men vi vet att lagen är något gott, om man brukar den rätt [9] och tänker på att den inte är till för rättfärdiga utan för dem som lever utan lag och ordning, för gudlösa och syndare, hädare och förnekare, för dem som bär hand på sin far eller mor, för dråpare, [10] för otuktiga och män som ligger med män, för människorövare, lögnare och menedare och allt annat som strider mot den sunda läran.
Citera
2026-07-23, 09:10
Medlem
Citat:
Mint en synd begår du redan. Det kallas för arrogans. Detta baserar jag på att du skriver att du inte syndar. Alla människor syndar med ord, tankar eller gärningar.
1 Korinthierbrevet 4
[4] Mitt samvete är rent, men det betyder inte att jag är frikänd. Den som dömer mig är Herren.

Titusbrevet 1
[15] För de rena är allting rent, men för dem som lever i orenhet och otro är ingenting rent, de är orena både i sinne och samvete.

Förblindelse är också en synd. Drabbar ofta falska profeter som talar tomma ord.
Citera
2026-07-23, 09:29
Medlem
Citat:

Ja eller den här synden:

"Till några som litade på att de själva var rättfärdiga och som såg ner på alla andra riktade han denna liknelse:
»Två män gick upp till templet för att be, den ene var farisé, den andre tullindrivare. Farisén ställde sig och bad för sig själv: ’Jag tackar dig, Gud, för att jag inte är som andra människor, tjuvar och bedragare och horkarlar, eller som tullindrivaren där. Jag fastar två gånger i veckan, jag lämnar tionde av allt jag köper.’

Men tullindrivaren stod avsides och vågade inte ens lyfta blicken mot himlen utan slog med händerna mot bröstet och sade: ’Gud, var nådig mot mig syndare.’ Jag säger er: det var han som gick hem rättfärdig, snarare än den andre. Ty den som upphöjer sig skall bli förödmjukad, men den som ödmjukar sig skall bli upphöjd.«
" (Lukas 18:9-14 Bibel2000)
Citera
2026-07-23, 09:31
Medlem
Jag tycker Jesus borde ha rakat sig.

En clean shave skulle göra så han inte ser ut som en hippie.

Att han skulle dö var väl bara ett sätt att aldrig bli glömd av människan.
Citera
2026-07-23, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Jag tycker Jesus borde ha rakat sig.

En clean shave skulle göra så han inte ser ut som en hippie.

Att han skulle dö var väl bara ett sätt att aldrig bli glömd av människan.

Han hade i alla fall inte långt hår, som man förknippar hippies med.
Citera
2026-07-23, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Han hade i alla fall inte långt hår, som man förknippar hippies med.

Det hade han ju visst!
Citera
2026-07-23, 09:39
Medlem
Citat:
Det hade han ju visst!

Bevisa det. Judarna förknippade långt hår med kvinnlighet.
Citera
2026-07-23, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Bevisa det. Judarna förknippade långt hår med kvinnlighet.

Googla efter bilder på Jesus så ser du.
Citera
2026-07-23, 09:50
Medlem
Citat:
Googla efter bilder på Jesus så ser du.

Man kan googla bilder på aliens också, tror du på utomjordingar bara för att det finns bilder på Google?
Tanken med att Jesus hade långt hår, kom långt senare, flera hundra år senare.

Paulus, som hade Jesus som förebild, och blev granskad av dom som kände Jesus, sade:

"Lär er inte redan naturen att det är en vanära för mannen att ha långt hår men en heder för kvinnan, hon har ju fått sitt hår som slöja. " (1 Kor 11:14-15 Bibel2000)

Men det fanns dom judar som inte klippte håret, nasirerna, men Jesus var ingen nasir.
Att man skilde vanliga judar från nasirerna är ett tydligt bevis för att Jesus inte hade långt hår, som alla andra vanliga judar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in