2026-07-22, 18:29
Medlem
SeanPenns avatar
Jag gillar nolans filmer men tänker ej se denna. Jag har integritet
Citera
2026-07-22, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slalompjäxor
Alla i publiken är nog inte korkade, men du tycks iallafall ha missförstått vad som hände i scenen. Det var Sinon som drog "feglotten" och övertalades att byta, alltså att åka till kriget i någon annans ställe. I slutet av filmen lämnar odysseus tillbaka "krigslotten" till Antonius och säger "här, den är din va?". Alltså, Sinon skulle få stanna men åkte i utbyte mot ett gott liv för hans föräldrar. Antonius skulle åka men köpte en feglott av Sinon för ett löfte om att försörja hans föräldrar.

Ja det låter ju mer logiskt.. tänkte jag måste ha missuppfattat annars blir ju hela slutgrejen magplask...
Citera
2026-07-22, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pedri
Man vill inte krascha det utan man bryr sig bara inte så mycket om pengar eller, framförallt, att göra bra filmer som pöbeln tror. Det är svinrika personer bakom backade av ännu rikare. De kan lätt undvara några procent extra i intäkter för att sprida sin propaganda. Det är propagandan som är prioritet nummer 1.

Ja, helt uppenbarligen är de medvetna om att de skulle tjäna mer pengar om de gav publiken det de (vi) vill ha.

De vet att de inte tjänar mer när de ersätter etablerade hjältar eller karaktärer som folk vill se med svarta och kvinnor och dessutom slänger in homosexuella i handlingen. Och på senare tid - transsexuella.

De avstår frivilligt från inkomst, vilket går emot kapitalismens natur.
Och varför? För att skapa hat, missnöje och splittring?
Söndra och härska?
Demoralisera?
Eller vad kan det egentligen vara som driver dem?
Citera
2026-07-22, 18:41
Avstängd
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerrard89
Eftersom jag motbevisade dig har du uppenbarligen fel. Konstig grej att leva i förnekelse över.

ok vi tar ett varv till då bara för skoj skull, alla hämtade från topp 25 lifetime grosses:

force awakens 2h 15min. spider man no way home 2h 28min, zootopia 2 1h 48min, inside out 2 1h 36 min, jurrasic world 2h 4 min, lion king 1h 48min, the avengers 2h 22min, furious 7 2h 17 min, top gun maverick 2h 10 min, frozen 2 1h 43 min, barbie 1h 54 min, avengers age of ultron 2h 21 min,super mario bros 1h 32 min, black panther 2h 14min, harry potter dödsrelikerna 2 2h 10min, deadpool wolverine 2h 7min, last jedi 2h 32 min, frozen 1h 42 min, ne zha 2 2h 24min, avengers infinity war 2h 25min.

medellängden för dessa 20 filmer är 2 timmar och 9 minuter, det är 43 minuter kortare än nolans odyssey.

så "De flesta av de största biosuccéerna genom historien har en liknande speltid." är ett direkt felataktigt påstående, faktum är att av topp-25 största biosuccéerna är det bara 5 som har "en liknande speltid" 3 av dom är dessutom i avatar-serien och gjord av samma regissör.

då var vi klara med det. hejdå.
Citera
2026-07-22, 19:12
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Så om jag kör 4:3 hemma så är det samma format som IMAX-bion?

Det är inte två olika inställningar då?

Det finns ju på varenda tv, och har du över 55tum så borde det väl synas ganska bra?
OT nu men för att få exakt bildförhållande ska du ju välja TV:ns alternativ som heter "original" eller liknande, då "zoomar den ut" så du får svarta kanter där bilden inte fyller ut. De andra alternativen zoomar+beskär (fylla ut widescreen på icke-widescreen-film) eller stretchar. Det är liksom TV basics

Men ja, då får du det som Nolan tänkt
Senast redigerad av Hras 2026-07-22 kl. 19:14.
Citera
2026-07-22, 19:18
Medlem
Pedris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Ja, helt uppenbarligen är de medvetna om att de skulle tjäna mer pengar om de gav publiken det de (vi) vill ha.

De vet att de inte tjänar mer när de ersätter etablerade hjältar eller karaktärer som folk vill se med svarta och kvinnor och dessutom slänger in homosexuella i handlingen. Och på senare tid - transsexuella.

De avstår frivilligt från inkomst, vilket går emot kapitalismens natur.
Och varför? För att skapa hat, missnöje och splittring?
Söndra och härska?
Demoralisera?
Eller vad kan det egentligen vara som driver dem?
Demoralisera, eller i alla fall inte ge folk inspiration. Det verkar främst vara riktat mot vita män och sen män allmänt. Eller om det är så att män allmänt bara drabbas av collateral damage av det faktum att vita män är just män.

Det går också i linje med invandrings och jämnställdhetspolitiken som förs samt all annan propaganda i reklam och media. Hat och missnöje borde vara dåligt för dem. Söndra och härska vet jag inte till vilken nytta.
Citera
2026-07-22, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slalompjäxor
Alla i publiken är nog inte korkade, men du tycks iallafall ha missförstått vad som hände i scenen. Det var Sinon som drog "feglotten" och övertalades att byta, alltså att åka till kriget i någon annans ställe. I slutet av filmen lämnar odysseus tillbaka "krigslotten" till Antonius och säger "här, den är din va?". Alltså, Sinon skulle få stanna men åkte i utbyte mot ett gott liv för hans föräldrar. Antonius skulle åka men köpte en feglott av Sinon för ett löfte om att försörja hans föräldrar.

Men skulle du kunna förklara för mig angående lotteriet på stranden, där det ska avgöras vilka män som tvingas åka och strida i Troja, drar Sinon och Antinous sina lotter. Det är först efter att de har dragit sina stickor som man får se Antinous viska något dolt i Sinons öra, varpå de byter stickor med varandra. Man får aldrig höra vad som faktiskt sägs eller vilket löfte som ges i den stunden. Sekunden efter kliver dock Odysseus fram, stoppar fusket och säger ordagrant till Antinous far att pojken försöker ta Sinons plats och och att han inte tänker låta honom göra det, utan att han i stället måste stanna kvar på Itaka och ta hand om sin familj.Om Antinous redan från början hade dragit lotten som innebar att han skulle stanna hemma, så finns det ju absolut ingen anledning för Odysseus att kliva fram och argt beordra honom att stanna hemma. Han hade ju redan den lotten. Det blir ju väldigt ologiskt..Odysseus säger ju sedan ordagrant till Antinous far att sonen måste stanna kvar här och ta hand om sin familj..
Citera
2026-07-22, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nolans dravel om betydelsen av historien påstår han är att man skall vara snäll mot främlingar.
Hela sensmoralen i Odyssen är att högmod och narcissism straffar sig och att gäster som snyltar skall dödas och svek hämnas.

Ja, Odysseus är högmodig från start. Han straffas från start av en anledning. Det är en del av verkets poäng. Snyltarna också, som du skriver. En youtuber som jag tar upp nedan har gjort en poäng där hon påstår att Nolan läst en sämre översättning. Utan att ha sett filmen så tror jag ju på youtuberns ord om att Odysseus säkert framställs som en skör man i filmen. Det är han inte i eposet. Han är blyg en gång när han är naken inför ett antal kvinnor, men det är allt. Han är nog snarare det som idag kallas toxisk. Ja, men låt honom då vara detta.

Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Mycket bra och berättigad fråga.

För någon generation sedan läste även vanliga låginkomsttagare Odyséen för att inte verka obildade.
Idag läser de den inte ens på elituniversiteteten!

Det är faktiskt skrämmande.

Oyongo illustrerar mycket väl vad det är de i stället får lära sig på Yale nu för tiden när hon börjar lipa om att Odyséen inte är tillräckligt feministisk. Trots att hon alltså inte läst den.

Ja, de tidigare tyngsta universiteten har urholkats av vänsterpolitiska agendor, som vi ju vet, Harvard i USA, både Oxford och Cambridge i England.

Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
En film kan vara bra utan att det följer eposet. Du har inte läst originalet heller. Du har läst en översättning (En version) av många.

Har du sett filmen? Om inte uttala dig inte om den var bra eller dålig.

Jag anser nog inte att en filmatisering av ett litterärt verk kan vara bra utan att följa verket. Jag anser att en filmatisering kan undersöka vissa sidor av originalet genom att betona de sidorna, men jag tycker inte att den ska förändra originalet.

Jag har läst Ingvar Björkesons översättning. Nolan verkar däremot ha läst en dålig översättning om vi får tro en youtubern, som pekar på hur Nolan förvandlat Odysseus till något slags andravärldskriget-hjälte med PTSD.

En poäng hon gör, som kan verka som hårklyvning, men som likväl kan ha en poäng är när hon jämför med grekiska originalet angående ett par ord. Här tror jag henne eftersom jag litar på Björkeson. Youtubern talar om när Odysseus högmod syns efter hans besegrande av cyklopen. Hennes poäng är att Odysseus, som ju har lurat i cyklopen att han heter Ingen, inte kan låta bli att skrika till cyklopen att det minsann är han Odysseus, som har besegrat cyklopen. Här är detta i Björkesons översättning och youtuberns poäng är att ordet att Odysseus deklarerar/ropar detta visar hans hübris:
'Om någon dödlig mänska, kyklop, vill veta och frågar
hur det gick till den gång du blev så ömkligen bländad,
säg att Odyssevs, Laërtes son och Ithakas herre,
han som lagt städer i grus, var den som släckte ditt öga.'

Detta ropade jag, och jämrande svarade jätten:
Men i den översättning Nolan enligt youtubern har läst så skippas orden om att Odysseus ropade detta. Istället börjar den översättningen stycket med (kommer 10:03 in i videon):
'Cyclops! If any mortal asks you how
Your eye was mutilated and made blind,
Say that Odysseus, the city-sacker,
Laertes’ son, who lives in Ithaca,
Destroyed your sight.'

He groaned
https://www.youtube.com/watch?v=nkBj6j3fN4k
Därmed missas en del av Odysseus hübris. Så översättningar har absolut en viktig betydelse och det är därför jag har valt en kvalitetsöversättning när jag läste verket. Nolan tycks inte ha gjort det, om youtubern har rätt. Och fan vet om hans skådespelare ö.h.t. har läst verket.

Jag har inte sett just den filmen, jag uttalar mig om faktum som hör till den.

Men nu när du skriver detta så funderar jag på vilka av Nolans filmer jag har sett. Jag inser att jag tyvärr har slösat min tid genom att se ett antal av dem och att de alla var skit.

Nolans The Dark Knight var ju skit, med en överspelande parodisk Joker som slickar sig på läpparna och överspelar på det där Hollywood-sättet mer än vad Pacino och andra nånsin gjort, och Interstellar var ju parodiskt platt och dålig. Den försökte vara metafysisk, men det var ju rena hånet hur metafysiskt tom den var om man exempelvis jämför med 2001.

The Prestige var piss. Samma tomma skit.

Jag har sett fler av Nolans dåliga filmer, som alla känns som när man ätit för mycket grädde utan näring.
Citera
2026-07-22, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Ja, Odysseus är högmodig från start. Han straffas från start av en anledning. Det är en del av verkets poäng. Snyltarna också, som du skriver. En youtuber som jag tar upp nedan har gjort en poäng där hon påstår att Nolan läst en sämre översättning. Utan att ha sett filmen så tror jag ju på youtuberns ord om att Odysseus säkert framställs som en skör man i filmen. Det är han inte i eposet. Han är blyg en gång när han är naken inför ett antal kvinnor, men det är allt. Han är nog snarare det som idag kallas toxisk. Ja, men låt honom då vara detta.

Ja, de tidigare tyngsta universiteten har urholkats av vänsterpolitiska agendor, som vi ju vet, Harvard i USA, både Oxford och Cambridge i England.

Jag anser nog inte att en filmatisering av ett litterärt verk kan vara bra utan att följa verket. Jag anser att en filmatisering kan undersöka vissa sidor av originalet genom att betona de sidorna, men jag tycker inte att den ska förändra originalet.

Jag har läst Ingvar Björkesons översättning. Nolan verkar däremot ha läst en dålig översättning om vi får tro en youtubern, som pekar på hur Nolan förvandlat Odysseus till något slags andravärldskriget-hjälte med PTSD.

En poäng hon gör, som kan verka som hårklyvning, men som likväl kan ha en poäng är när hon jämför med grekiska originalet angående ett par ord. Här tror jag henne eftersom jag litar på Björkeson. Youtubern talar om när Odysseus högmod syns efter hans besegrande av cyklopen. Hennes poäng är att Odysseus, som ju har lurat i cyklopen att han heter Ingen, inte kan låta bli att skrika till cyklopen att det minsann är han Odysseus, som har besegrat cyklopen. Här är detta i Björkesons översättning och youtuberns poäng är att ordet att Odysseus deklarerar/ropar detta visar hans hübris:
'Om någon dödlig mänska, kyklop, vill veta och frågar
hur det gick till den gång du blev så ömkligen bländad,
säg att Odyssevs, Laërtes son och Ithakas herre,
han som lagt städer i grus, var den som släckte ditt öga.'

Detta ropade jag, och jämrande svarade jätten:
Men i den översättning Nolan enligt youtubern har läst så skippas orden om att Odysseus ropade detta. Istället börjar den översättningen stycket med (kommer 10:03 in i videon):
'Cyclops! If any mortal asks you how
Your eye was mutilated and made blind,
Say that Odysseus, the city-sacker,
Laertes’ son, who lives in Ithaca,
Destroyed your sight.'

He groaned
https://www.youtube.com/watch?v=nkBj6j3fN4k
Därmed missas en del av Odysseus hübris. Så översättningar har absolut en viktig betydelse och det är därför jag har valt en kvalitetsöversättning när jag läste verket. Nolan tycks inte ha gjort det, om youtubern har rätt. Och fan vet om hans skådespelare ö.h.t. har läst verket.

Jag har inte sett just den filmen, jag uttalar mig om faktum som hör till den.

Men nu när du skriver detta så funderar jag på vilka av Nolans filmer jag har sett. Jag inser att jag tyvärr har slösat min tid genom att se ett antal av dem och att de alla var skit.

Nolans The Dark Knight var ju skit, med en överspelande parodisk Joker som slickar sig på läpparna och överspelar på det där Hollywood-sättet mer än vad Pacino och andra nånsin gjort, och Interstellar var ju parodiskt platt och dålig. Den försökte vara metafysisk, men det var ju rena hånet hur metafysiskt tom den var om man exempelvis jämför med 2001.

The Prestige var piss. Samma tomma skit.

Jag har sett fler av Nolans dåliga filmer, som alla känns som när man ätit för mycket grädde utan näring.

Alltså.
Du har inte sett filmen, och väljer att lita på en youtuber som kör med click-bait för att få views och likes.
OK.
Dessutom så "Wanted" or "Declared" betyder inte "Ropade", det du citerar förminskar inte något.

Sedan vill jag bara säga att man måste göra genvägar när man gör en film, ingen hade sett filmen om den var 6 timmar lång och man tog med alla element som finns i berättelsen/na.
Vissa moment kommer att saknas, vissa uttalanden kommer att saknas.
Om man väljer att skippa "del 1, 2 och 3" så kanske uttalande X, Y och Z inte längre är relevanta - och såldeles kommer de att skippas och man måste då göra förändringar för att få handligen att sitta ihop.

Du behöver inte hålla med om det, men det är sådant en regissör måste besluta.

Han framstår absolut inte som en "PTSD stridshjälte" i filmen.
Citera
2026-07-22, 20:39
Medlem
Drozds avatar
Ser fram emot att se denna film, Hollywood brukar vara bra på såna här maffiga filmatiseringar av historiska berättelser, tänker på Troja, Alexander och Napoleon...

Det här larvet med att Sköna Helena spelas av en svart kvinna lär knappast vara Nolans eller hans frus (producenten Emma Thomas) idé, det är nog snarare tryck uppifrån från Universal och Syncopy och deras finansiärer. Vi ser ju samma fenomen i alla stora Hollywoodfilmer numera.
Senast redigerad av Drozd 2026-07-22 kl. 20:53.
Citera
2026-07-22, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Ser fram mot att se denna film, Hollywood brukar vara bra på såna här maffiga filmatiseringar av historiska berättelser, tänker på Troja, Alexander och Napoleon...

Det här larvet med att Sköna Helena spelas av en svart kvinna lär knappast vara Nolans eller hans frus (producenten Emma Thomas) idé, det är nog snarare tryck uppifrån från Universal och Syncopy och deras finansiärer. Vi ser ju samma fenomen i alla stora Hollywoodfilmer numera.

Hon har typ en minut screen time så orka bry sig om det ens.
Citera
2026-07-22, 20:55
Medlem
aquaman1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbegrabb06
Ska vara en svart skådespelerska (Lupita Nyong'o) som spelar Helen of Troy kvinnan vars ansikte skickade tusen skepp och var enligt böckerna mycket ljusare än hur hon är i denna film. Blir jävligt trött på denna blackwashing i Hollywood.

(Hade personligen inte skickat nåt skepp för henne)
Skådespelare ser sällan ut som deras karaktärer beskrivs i förlagor. Det är bara om hudfärgen ändras som vissa får fnatt.

Milla Jovovich spelar ”världens vackraste” i The Fifth Element, hon ser ut som någon sorts Pippi Långstrump där men eftersom hon är vit klagar ingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in