Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Nolans dravel om betydelsen av historien påstår han är att man skall vara snäll mot främlingar.
Hela sensmoralen i Odyssen är att högmod och narcissism straffar sig och att gäster som snyltar skall dödas och svek hämnas.
Ja, Odysseus är högmodig från start. Han straffas från start av en anledning. Det är en del av verkets poäng. Snyltarna också, som du skriver. En youtuber som jag tar upp nedan har gjort en poäng där hon påstår att Nolan läst en sämre översättning. Utan att ha sett filmen så tror jag ju på youtuberns ord om att Odysseus säkert framställs som en skör man i filmen. Det är han inte i eposet. Han är blyg en gång när han är naken inför ett antal kvinnor, men det är allt. Han är nog snarare det som idag kallas toxisk. Ja, men låt honom då vara detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
LeTeigneux
Mycket bra och berättigad fråga.
För någon generation sedan läste även vanliga låginkomsttagare Odyséen för att inte verka obildade.
Idag läser de den inte ens på elituniversiteteten!
Det är faktiskt skrämmande.
Oyongo illustrerar mycket väl vad det är de i stället får lära sig på Yale nu för tiden när hon börjar lipa om att Odyséen inte är tillräckligt feministisk. Trots att hon alltså inte läst den.
Ja, de tidigare tyngsta universiteten har urholkats av vänsterpolitiska agendor, som vi ju vet, Harvard i USA, både Oxford och Cambridge i England.
Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
En film kan vara bra utan att det följer eposet. Du har inte läst originalet heller. Du har läst en översättning (En version) av många.
Har du sett filmen? Om inte uttala dig inte om den var bra eller dålig.
Jag anser nog inte att en filmatisering av ett litterärt verk kan vara bra utan att följa verket. Jag anser att en filmatisering kan undersöka vissa sidor av originalet genom att betona de sidorna, men jag tycker inte att den ska förändra originalet.
Jag har läst Ingvar Björkesons översättning. Nolan verkar däremot ha läst en dålig översättning om vi får tro en youtubern, som pekar på hur Nolan förvandlat Odysseus till något slags andravärldskriget-hjälte med PTSD.
En poäng hon gör, som kan verka som hårklyvning, men som likväl kan ha en poäng är när hon jämför med grekiska originalet angående ett par ord. Här tror jag henne eftersom jag litar på Björkeson. Youtubern talar om när Odysseus högmod syns efter hans besegrande av cyklopen. Hennes poäng är att Odysseus, som ju har lurat i cyklopen att han heter Ingen, inte kan låta bli att skrika till cyklopen att det minsann är han Odysseus, som har besegrat cyklopen. Här är detta i Björkesons översättning och youtuberns poäng är att ordet att Odysseus deklarerar/ropar detta visar hans hübris:
'Om någon dödlig mänska, kyklop, vill veta och frågar
hur det gick till den gång du blev så ömkligen bländad,
säg att Odyssevs, Laërtes son och Ithakas herre,
han som lagt städer i grus, var den som släckte ditt öga.'
Detta ropade jag, och jämrande svarade jätten:
Men i den översättning Nolan enligt youtubern har läst så skippas orden om att Odysseus ropade detta. Istället börjar den översättningen stycket med (kommer 10:03 in i videon):
'Cyclops! If any mortal asks you how
Your eye was mutilated and made blind,
Say that Odysseus, the city-sacker,
Laertes’ son, who lives in Ithaca,
Destroyed your sight.'
He groaned
https://www.youtube.com/watch?v=nkBj6j3fN4k
Därmed missas en del av Odysseus hübris. Så översättningar har absolut en viktig betydelse och det är därför jag har valt en kvalitetsöversättning när jag läste verket. Nolan tycks inte ha gjort det, om youtubern har rätt. Och fan vet om hans skådespelare ö.h.t. har läst verket.
Jag har inte sett just den filmen, jag uttalar mig om faktum som hör till den.
Men nu när du skriver detta så funderar jag på vilka av Nolans filmer jag har sett. Jag inser att jag tyvärr har slösat min tid genom att se ett antal av dem och att de alla var skit.
Nolans
The Dark Knight var ju skit, med en överspelande parodisk Joker som slickar sig på läpparna och överspelar på det där Hollywood-sättet mer än vad Pacino och andra nånsin gjort, och
Interstellar var ju parodiskt platt och dålig. Den försökte vara metafysisk, men det var ju rena hånet hur metafysiskt tom den var om man exempelvis jämför med
2001.
The Prestige var piss. Samma tomma skit.
Jag har sett fler av Nolans dåliga filmer, som alla känns som när man ätit för mycket grädde utan näring.