2026-07-22, 14:26
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Den finns att ladda ned på en del mindre nogräknade siter. Filmat i biograf förvisso men det spelar ingen roll. Skall se den någon dag och försöka förstå vad alla snackar om

Det är ingen som snackar om något
"Kontroversen" beror på att en transa, en neger, och hon-som-ska-vara-i-varenda-film fick en roll i filmen i ca 5 minuter. Typisk hollywood ragebait för att skapa buzzfeed (gratis reklam) eftersom det triggar folk.

Vad folk som faktiskt sett filmen klagar mest på är:
1. Slapp dialog
2. Musik som överröstar allt (typiskt Nolan)
3. Matt Damon är tråkig
4. Krav på 70mm Imax
5. Film-tempot är osammanhängande
Senast redigerad av ReiseReise 2026-07-22 kl. 14:28.
Citera
2026-07-22, 14:32
Medlem
Gerrard89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Nä dom flesta är minst en halvtimme kortare.
Gone With the Wind - 221 minuter
Titanic - 195 minuter
Avengers Endgame - 181 minuter
Sound of Music - 174 minuter
Avatar The Way of Water - 192 minuter
Citera
2026-07-22, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Inom kontext tolkade jag det negativt, var det fel? Då kan jag backa, inga konstigheter med det.

Ordet neger betyder egentligen bara svart och är i sig inte nedlåtande men du vet säkert själv vilka kopplingar som görs när det används i en diskussion om DEI. Om du tycker det är värt det är upp till dig, jag tycker det inte.

Såg du den på MoS eller 4K Imax?
Jag går in med lagom förväntningar.

Ja men då skall du helt enkelt undvika att utgå från att någon menar det på nedvärderande sätt framöver, när använder ett internationellt ord.

Som svar på din fråga så såg jag den på Imax. Lite dålig plats i hörnet men det var det som fanns kvar, rätt slutsålt i övrigt.
Jag är dock relativt säker på att just det faktum att jag såg den på IMAX är en anledning till att jag uppskattade den och inte ångrade besöket, men tror inte man uppskattar lika mycket om ser på tv eller vanlig duk. Försvinner nog mycket av det som gjorde upplevelsen för mig.
Citera
2026-07-22, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Fullsatt där jag var.
Nu menade jag i USA.
Citera
2026-07-22, 14:55
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Egentligen så borde jag ge filmen 0/5 på grund av Helen av Detroit och andra negrer och konstiga val av skådespelare som inte hör hemma i en sådan film.
Jag fattar inte varför de har race-swappat in Matt Damon i huvudrollen.
Han ser inte alls ut som en grekisk man.
Citera
2026-07-22, 15:19
Medlem
Snaidistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Tror närmaste imax 70mm är london

CinemaxX i Köpenhamn
Citera
2026-07-22, 15:38
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaidisten
CinemaxX i Köpenhamn
Då kan man lika gärna gå på royal i malmö
Jag nöjer mig med bioduken hemma

London eller Bryssel är det som gäller
https://www.reddit.com/r/Netherlands/comments/1uy1pc2/bfi_equivalent_imax_in_nl/
Citera
2026-07-22, 15:46
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Jag fattar inte varför de har race-swappat in Matt Damon i huvudrollen.
Han ser inte alls ut som en grekisk man.

Tror John Stamos hade gjort det jäkligt bra.
Citera
2026-07-22, 16:15
Avstängd
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerrard89
Gone With the Wind - 221 minuter
Titanic - 195 minuter
Avengers Endgame - 181 minuter
Sound of Music - 174 minuter
Avatar The Way of Water - 192 minuter

jag låter ai göra jobbet åt mig

While major blockbuster and franchise films are getting longer on average, the vast majority still clock in under 2.5 hours rather than touching the 3-hour mark

Most wide releases generally run between 1.5 and 2.25 hours, allowing cinemas to fit 4 to 6 daily screenings. Three-hour blockbusters are still widely treated as massive event films rather than the baseline

However, the industry trend does skew longer than it used to. The top-grossing films average around 2 hours and 13 minutes
Citera
2026-07-22, 16:29
Medlem
jaja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Marknaden har talat. The Odyssey får just nu på IMDB 8.4 i betyg och i Rotten Tomatoes
95% Tomatometer (382 Reviews) 97% Popcornmeter

Tom Holland historikern om filmen https://www.youtube.com/shorts/PhorsQbqwMo "Den bästa filmatiseringen av en grekisk myt"

Kommer jag se filmen? Jag vet inte. Jag har läst "Iliaden och Odysséen" flera gånger som ung. En av alla förenklade versioner som finns. Jag vet inte om jag vill förstöra mina minnen, även filmatiseringen verkar vara mycket bra.
Det säger absolut ingenting. Sinners och One Battle After Another såg jag gratis mdd familjen. Båda dom har fått skyhöga betyg och en massa oscars. Sinners var en av dom sämsta filmer jag har sett. One Battle After Another var i princip lika urisel. Båda filmerna var pinsamt dåliga och var så woke så man baxnar. Di Caprios överlägset sämsta film förövrigt. Jag vägrade att se klatt båda fimlmerna.
Citera
2026-07-22, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaja1
Det säger absolut ingenting. Sinners och One Battle After Another såg jag gratis mdd familjen. Båda dom har fått skyhöga betyg och en massa oscars. Sinners var en av dom sämsta filmer jag har sett. One Battle After Another var i princip lika urisel. Båda filmerna var pinsamt dåliga och var så woke så man baxnar. Di Caprios överlägset sämsta film förövrigt. Jag vägrade att se klatt båda fimlmerna.

När man förstår att The Odyssey är del av samma agenda som skitfilmer som Sinners (vem tycker den förtjänar Något pris?) så förstår man att det inte "bara är filmer", som många skrivit i tråden.

Folk är för upptagna med sina liv och jobb och vill bara ha lite roligt framför duken på sin fritid, utan att inse att hjärnorna sakta men säkert, steg för steg, blir programmerade till att den vita mannen är ond och bör ersättas. Vilket händer i rasande fart, om man kollar statistiken.
Citera
2026-07-22, 17:07
Medlem
jaja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av golarskjutare
När man förstår att The Odyssey är del av samma agenda som skitfilmer som Sinners (vem tycker den förtjänar Något pris?) så förstår man att det inte "bara är filmer", som många skrivit i tråden.

Folk är för upptagna med sina liv och jobb och vill bara ha lite roligt framför duken på sin fritid, utan att inse att hjärnorna sakta men säkert, steg för steg, blir programmerade till att den vita mannen är ond och bör ersättas. Vilket händer i rasande fart, om man kollar statistiken.
Jag ber om ursäkt för stavfelen. Skrev alldeles för snabbt på mobilen. Jag är noga med att skriva på korrekt svenska utan stavfel.

Jag hade inte kollat på trailers eller läst något om varken Sinners eller One Battle After Another, innan jag såg filmerna med familjen. Jag hade bara sett som hastigast att dom hade skyhöga betyg speciellt på Rotten Tomatoes och Metascore. Det jag tänkte efter att ha sett en hel del av båda filmerna, att vad är det för fel i huvudet på folk och filmkritiker! Fy fan vilken smörja det var. Jag ger inte Sinners mer än 1 av 10 i betyg. One Battle after Another ger jag högst 1.5 i betyg av 10 möjliga.

Vinner en film en massa Oscars idag så undviker jag att se skiten! Denis Villeneauve är en av dom absolut bästa regissörerna just nu, om inte den bästa enligt mig. Han själv har inga Oscars och inte hans filmer heller. Bara nomineringar. Dune 3 ska jag se på bio. The Odyssey vägrar jag se. Jag blev erbjuden att följa med på bio och se den, men jag vägrar betala för att se Homeros verk bespottas på av Nolan och woke!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in