Den avlidne hade enligt uppgift i tråden ett instagramkonto, "oreo_exc". Där kan man se en MC av modellen "KTM exc 125".
Registreringsnummer J*L753 (* = T).
Den står skriven på en man 55 år gammal i Floda, jag utgår från att det är den avlidnes pappa. Det är vanligt att föräldrar har minderårigas fordon skrivna i sitt eget namn, för att få ned priset på försäkringen.
Hur som helst, denna MC har enligt fordonsregistret en effekt på 5kW, vilket är långt under den tillåtna maxeffekten på en lätt MC. Max är 11kW.
Det är MYCKET sannolikt att motoreffekten var betydligt högre än både 5 och 11 kW. Den här sortens MC är en tvåtaktar konstruerad för tävling på motocrossbana eller endurospår. Genom att byta ut delar och justera inställningar kan man utan större problem nå en toppeffekt på cirka 25kW. (Och mer ändå, beroende på hur mycket underhåll man är beredd att ägna sig åt.) Detta är en populär MC bland de 16-åringar med A1-körkort som vill köra fort som fan, helt enkelt. De bakhjulskörningar som man kan se på instagramkontot är helt omöjliga att genomföra med de 5kW som anges i fordonsregistret.
I Aftonbladet citeras en polis som säger "– Jag kan inte säga åldern, men han körde en lätt motorcykel lagligt, säger polisens vakthavande befäl Johan Ljung." och till det vill jag säga: så fan heller.
Troligen krävde motorcykeln faktiskt körkort för TUNG MC, A-körkort. Denna MC har en tjänstevikt på 99 kg. Om motoreffekt dividerat med tjänstevikt överstiger 0,2 krävs A-behörighet. Det innebär att om motorn var på mer än 19,8kW (vilket jag misstänker att den var) så fick denna inte köras med mindre än behörighet för tung MC.
Sen gäller det frågan om huruvida baklyset syntes eller inte. Här är en screenshot på ett videoklipp från instagram, där man ser hur baklyset sitter monterat:
https://ibb.co/Hm7B1rF
Här kan man se att bakljuset sitter långt inne under bakskärmen, precis över regplåten. Man ser även att blinkers verkar saknas, samt att den lagstadgade reflexen sitter på den kraftigt invinklade regplåten, vilket för att den syns sämre än om den varit riktad rakt bakåt. Allt detta sammantaget gör att synligheten är usel jämfört med hur det egentligen ska se ut. Om MC:n kördes på bakhjulet hade föraren verkligen gjort ALLT för att synas så dåligt som möjligt. Om det stämmer att föraren körde i vänster körfält i mörker har han genom sitt beteende ökat på sin risk ännu mer.
Sammanfattningsvis: Fordonet var felregistrerat (avseende motoreffekten) och därför troligen felförsäkrat, föraren hade förmodligen inte rätt behörighet, fordonet hade tydliga brister avseende belysning och reflexer. Jag vet såklart inte om den avlidne körde på bakhjulet vid kollisionen, men han kör definitivt på bakhjulet i mer än ett filmklipp på instagram, vilket ger skäl att misstänka att han kan ha gjort det även vid olyckan.
Det har förekommit hastighetsangivelser på den bil som körde på motorcykeln. Rimligen är samtliga dessa vilda gissningar just nu. Ingen kan veta exakt hur fort det gick, utom möjligen bilföraren själv. Det spelar dock egentligen ingen roll, hela skulden för att MC-föraren nu är död ligger på den som körde bilen som körde på honom. Jag hoppas att den föraren får ett långt fängelsestraff och aldrig mera får ett körkort.
För de 15-16 åringar som är sugna på att ta ett A1-körkort (och deras föräldrar, som efter den här olyckan kanske är dödsförskräckta inför den tanken) finns det en del lärdomar att dra. Du som kör MC är aldrig utom fara, risken att bli påkörd finns alltid. Men du kan själv öka eller minska den risken. Allt som lärs ut i körskolor och på riskutbildningar är på riktigt. Farorna är äkta. Det finns lagar och regler för exempelvis motoreffekt och belysning som bör följas eftersom det minskar risken att du råkar ut för en olycka. Följ dem. Det finns sätt att köra som är mer riskabla än andra. Kör så som du fått lära dig i körskolan. Kör inte stuntkörning bland trafik. Till exempel.