Citat:
Ursprungligen postat av
smultronkungen2
Nej, dessa 93000 handlade inte om stöd till konst och konstnärer generellt, det handlade om att betala en specifik konstnär.
Absolut, men generellt handlar offentligt finansierad konst om att vi vill ha konstnärer som kan leva på sin verksamhet.
Citat:
Framkommer ganska tydligt om man läser. Ska man ta betalt för konst från staten ska man såklart ha kommit längre i sin konstnärliga förmåga än att samla in en rishög, det förstår nog dom flesta.
Det var en installation med en konstnärlig tanke bakom - och i de 93000 ingår fler delar än så.
Om någon vill hävda att man borde satsat på ett annat konstverk som de tycker är bättre så har jag inget att anmärka, åsikten är fri och det kan diskuteras hur högstående verket är. Jag vänder mig mot generella påståenden om att konst är slöseri med pengar och att installationer inte kan vara konst och så vidare.
Citat:
Bara för att staten ska främja konst betyder det inte att man ska ge valfri konstnär 100 000kr för att dra ett streck på ett papper.
Nej, men det betyder inte heller att man bara skall betala för konst som alla gillar. En viktig uppgift för konsten är att utmana och reta folk och det står ibland i motsättning till att vara populärt i alla läger. Här har konsten lyckats reta människor och engagera dem. Så man kan säga att den i allra högsta grad fullgjort sin uppgift på det sättet och därför är värd pengarna.
Om man ser på Sillanpääs verk i stort, så visst kan man om man vill ifrågasätta hennes storhet, men inte att hon är konstnär och sysslar med konst. Förmodligen kan hon teckna och måla. Många som är välutbildade på konsthögskola som hon gått kan det. Men de väljer att göra annat istället. Kanske enkla och basala saker som innefattar att dra ett streck på ett papper eller använda en hög med skräp som rekvisita i ett konstverk.