2026-07-22, 21:53
Medlem
tobbeskinheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Menar du att detta på något vis försvarar att köpa en rishög för 93 000?
Att konstatera att 93 000 kronor är en liten del av Örebro kommuns budget är inte samma sak som att försvara ett köp.
Citera
2026-07-22, 21:55
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harryb
Detta är rent jävla dravel och du vet om det! Det är en hög med några jävla pinar, skärp dig för fan. Örebro är katastrof, är det inte flytande moderkakor, en hög med kylskåp, eller äppelskruttar.

Jag skiter i att skattepengar ska gå till "konst". Jag vill inte att mina pengar ska gå till sådant.

Och kan inte en "konstnär" försörja sig själv, så ska fan inte kommunen gödsla pengar över dom heller.

Konst är Sergel, Milles eller Eldh. Det som kallas konst idag är bara rent jävla trams. Att folk bara ställer sig bakom det är ännu sjukare.

Allt säger emot sig själv, samtidigt som man är tvungen att spara in 2,5 miljarder på Malmös sjukhus, så la man 98 miljoner på offentlig konst.

Jag kan acceptera att konst inte skall ha någon gemensam finansiering, men då måste också skatterna generellt vara låga och bara gå till det nödvändiga. Då får privata mecenater stödja konsten utifrån sina höga skattefria inkomster.

Men skall vi ha höga skatter måste också konst ingå i det gemensamma finansieringssystemet.
Citera
Medlem
Greatwhitesharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbeskinhead
Fascinerande att en enkel procentsats tydligen kräver en helt annan samhällsdebatt för att bemötas. Men 93 000 kronor är fortfarande 0,00065 % av kommunens omsättning oavsett vilka liknelser man drar.
Du måste se helheten, en rishög i Örebro, vad mer för skit har bränt pengar på, lägg ihop vad islamisterna i V och Vänsterextrema MP har vaskat totalt i Sverige så får du en helt annan uppfattning det är dessutom respektlöst mot skattebetalarna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EN123
Samhället skulle vara bra tråkigt utan det kulturella. För jämförelse kan man ju fråga sig varför en bil ska vara snygg, mycket effektivare om man bara gör den fyrkantig men aerodynamisk och skippar färger och fälgar osv osv.
Det är därför som det finns en konstbudget, så varför slösa bort pengarna på ris när pengarna kan läggas på att göra det fint i samhället?
Citera
2026-07-22, 21:57
Medlem
tobbeskinheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greatwhiteshark
Du måste se helheten, en rishög i Örebro, vad mer för skit har bränt pengar på, lägg ihop vad islamisterna i V och Vänsterextrema MP har vaskat totalt i Sverige så får du en helt annan uppfattning det är dessutom respektlöst mot skattebetalarna
Jag ser helheten. Det är just därför man behöver fakta, siffror och proportioner, inte bara ett enskilt exempel som väcker känslor.
Citera
2026-07-22, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobbeskinhead
Att konstatera att 93 000 kronor är en liten del av Örebro kommuns budget är inte samma sak som att försvara ett köp.
Så vad tycker du om köpet? Jag tycker det verkar idiotiskt, oavsett budget och om svaret som gavs att det var en skvätt i havet så bör personen aldrig mer få ansvara för skattepengar.
Citera
2026-07-22, 21:58
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Toppen, du tycker alltså inte att 93k på en rishög är slöseri

Nej, därför att det handlar om stöd till konst och konstnärer generellt. Det är möjligt att det är ett dåligt verk, men det spelar ingen roll. Vissa konstverk kommer att vara sämre än andra.

De 93000 var för övrigt inte enbart för detta konstverk.
Citera
2026-07-22, 22:00
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Om du nu måste blanda in Mona Lisa i en diskussion om en rishög. Så är det här lite som att du ber mig köpa Mona Lisa åt dig och lämnar över din plånbok, sen kommer jag tillbaka med en billig uppenbar kopia och stoppar resten av pengarna i egen ficka. Du hade alltså inte känt dig lurad?

Det är inte relevant. Det här är en installation, en annan sorts konstverk än Mona Lisa. Installationer faller väl inom konstbegreppet. De har sitt värde på ett annat sätt än en tavla av en adelsdam.
Citera
2026-07-22, 22:01
Medlem
Hallå där, kommunist Shlomo Levin! Jag vill ha mina 93 000 kronor tillbaka.

#lättattströsslamedandrasstulnapengar
Citera
2026-07-22, 22:04
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag refererade ovan den institutionella konstteorin som i praktiken nog bestämmer vad som är konst och inte. Vilken annan objektiv definition menar du att vi bör ha?
Det är historien som gör det, eftermälet. Det samhälle som bedömer konsten, har alltid ansett att det nya är fel, men setts annorlunda av historien, medan samtiden har berömt det som anses rätt. Alltså är det det som får tummen ned av dagens "konstkännare", som förmodligen kommer att ses som nyskapande konst senare.

Jag menar att det som framställs idag och får stöd, följer en förlegad syn på konst. Det handlar bara om att uppröra och vara kontroversiell, men skapar inget bestående och saknar vad jag skulle vilja kalla konstnärlig höjd.

Men rent generellt handlar det även om hur det ses i betraktarens ögon, inte hur etablissemanget anser att det ska vara.
Ser man bara en ask med fiskgratäng är det nog bara det och inget annat, oavsett vad konstnären själv anser.

https://www.youtube.com/watch?v=A1D2hkzgVc0
Citera
2026-07-22, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är inte relevant. Det här är en installation, en annan sorts konstverk än Mona Lisa. Installationer faller väl inom konstbegreppet. De har sitt värde på ett annat sätt än en tavla av en adelsdam.
Så nu är plötsligt inte Mona Lisa relevant längre. Och slöseri tycker du är bra så länge det inte är dina egna pengar?
Senast redigerad av Brukstrask 2026-07-22 kl. 22:08.
Citera
2026-07-22, 22:08
Avstängd
karjus avatar
Nej men vafan, tänker du förstöra min kommande karriär som konstnär? Tänkte nämligen börja livnära mig på att krafsa ihop skit och sälja det till kommuner som djupsinta konstverk som fångar tidsandan.

Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Jag förstår det men för mig handlar det om att kommuner, regioner och stat ska fokusera på att lägga skattemedel på vad som kan anse tillhöra kärnuppdrag och där nyttan för medborgarna är som störst. Lämna konstnärerna till marknaden så får marknaden avgöra vilka konstnärer som ska kunna leva på sin konst och inte, övriga får ha det som en hobby/intresse vid sidan av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in