2026-06-02, 08:54
Avslutad
Började garva när dom berättade att dom stackars eleverna lär sig bordsskick, berättarrösten säger att det är som från en svunnen tid, sedan spelas läskig musik i bakgrunden.
Citera
2026-06-02, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Inte heller hennes exmake är ju född von Platen, utan har tagit sig det namnet efter någon på sitt möderne. Och inte heller denna tillhörde, vad jag kan begripa, någon av de på Riddarhuset immatrikulerade ätterna von Platen.

Så nej, någon traditionell överklass är det för ingen del fråga om.
Gunillas von Platens man Alfred föddes Böckman efter hans far men bytte till von Platen efter sin mor vars far för övrigt var uppfinnaren av bland annat kylskåpet Baltzar von Platen. Tycker att den dokumentär som har visats på SVT är en märklig, partisk och ensidig inlaga i en pågående rättsprocess där en dömd förövare gjorts till offer, låt vara i en ej ännu lagakraftvunnen dom
Citera
2026-06-02, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinSigurd
rätt givet nu att Lundsbergsanhanget lyckats vända narrativet till att ifrågasätta SVT:s dokumentär istället för att den stora frågan borde vara att återigen granska och ifrågasätta det som sker på skolan. Nyttiga idioter kallas de som driver narrativet utan eftertanke. Nu kommer patrasket fortsätta driva sin "kamratuppfostran". Själv kommer jag prioritera någon som anger Lundsberg i sitt CV väldigt lågt när jag hanterar jobbansökningar framgent. Grattis till er

Det är väl väldigt få av kritikerna som har sagt något om att Lundsberg kritiseras.

Det som dokumentären har fått kritik för att den ger förövarens föräldrar fritt spelrum att försvara sin dömde som utan motfrågor.

Brottsoffren som blev misshandlade berördes knappt. De hörde inte ens av sig till pojkarnas föräldrar för att de skulle kunna ge sin bild.

Den här Ludvig von Platen hade alltså dömts till 14 månaders fängelse om han hade varit ett år äldre.

Dokumentären avdramatiserar hela händelsen och skyller istället på skolan för att det inträffade.

Jag har inget emot att Lundsberg granskas alls, men den här dokumentären var tendentiös.

Den tog förövarens sida och gav inte brottsoffren någon chans att yttra sig överhuvudtaget.

När Lundsberg för en gång skull gör något åt våldet och polisanmäler och stänger av fem pojkar för grov misshandel, så får de kritik ändå…

Dessa pojkar som misshandlade de två år yngre pojkarna är förövare och inte offer.
Senast redigerad av Mandelgubben 2026-06-02 kl. 20:42.
Citera
2026-06-03, 11:58
Medlem
Braxynglets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelgubben
Det är väl väldigt få av kritikerna som har sagt något om att Lundsberg kritiseras.

Det som dokumentären har fått kritik för att den ger förövarens föräldrar fritt spelrum att försvara sin dömde som utan motfrågor.

Brottsoffren som blev misshandlade berördes knappt. De hörde inte ens av sig till pojkarnas föräldrar för att de skulle kunna ge sin bild.

Den här Ludvig von Platen hade alltså dömts till 14 månaders fängelse om han hade varit ett år äldre.

Dokumentären avdramatiserar hela händelsen och skyller istället på skolan för att det inträffade.

Jag har inget emot att Lundsberg granskas alls, men den här dokumentären var tendentiös.

Den tog förövarens sida och gav inte brottsoffren någon chans att yttra sig överhuvudtaget.

När Lundsberg för en gång skull gör något åt våldet och polisanmäler och stänger av fem pojkar för grov misshandel, så får de kritik ändå…

Dessa pojkar som misshandlade de två år yngre pojkarna är förövare och inte offer.

Nu har jag inget belägg för det, men kan det inte vara så att de utsatta barnens föräldrar inte vill delta för att Lundsberg faktiskt tagit deras parti och ett deltagande skulle riskera deras förhållande till skolan och i förlängningen deras barns framtid inom eliten? Ursäkta extremt lång mening.
Citera
2026-06-03, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braxynglet
Nu har jag inget belägg för det, men kan det inte vara så att de utsatta barnens föräldrar inte vill delta för att Lundsberg faktiskt tagit deras parti och ett deltagande skulle riskera deras förhållande till skolan och i förlängningen deras barns framtid inom eliten? Ursäkta extremt lång mening.

De har inte tillfrågats enligt producenten.
Citera
2026-06-04, 11:56
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lundsbergs-svar-till-do-timmar-fore-deadline

Citat:
”Frånvaro av vuxna ökade risken för att äldre elever kunde utöva informell makt över yngre elever, vilket innebar en risk för missgynnande kopplat till diskrimineringsgrunden ålder”

Vad är det här för larv? Naturligtvis har man varit fullt medvetna om det här från början. Nu hoppas man bara att medierna ska tröttna. Bara obstruerande att skicka in precis innan deadline, inte så lite som en lat och omotiverad elev som lämnar in skoluppgiften i sista minuten.
Citera
2026-06-04, 14:41
Medlem
Kylskåpsuppfinnaren Baltzar von Platen (1898–1984) var gift två gånger. Först med Brita Catharina Vitus (1898–1985) och därefter (mellan 1930 och 1942) med Doris Signe Maria Kofoed-Fernström. Enligt historiska källor och tillgänglig genealogisk forskning efterlämnade han inga egna biologiska barn i dessa äktenskap.
Citat:
Ursprungligen postat av halvkakssundet
Gunillas von Platens man Alfred föddes Böckman efter hans far men bytte till von Platen efter sin mor vars far för övrigt var uppfinnaren av bland annat kylskåpet Baltzar von Platen. Tycker att den dokumentär som har visats på SVT är en märklig, partisk och ensidig inlaga i en pågående rättsprocess där en dömd förövare gjorts till offer, låt vara i en ej ännu lagakraftvunnen dom
Citera
2026-06-04, 20:03
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Nu spekulerar jag eftersom jag inte har all fakta.

Det är inte så att GvPs son med flera var mobbade och förnedrade under en längre tid? Hatet kanske växte och utmynnade i en gemensam hämndaktion. Som hämnd från etablissemangets söner blev de polisanmälda och fällda.

Var det verkligen GvPsonen och hans gelikar som började det hela? Hade det inte föregåtts av något?

Om det inte är på detta sätt kan man ju verkligen undra hur GvP är funtad.

Det är uppenbart att han blev systematiskt och konstant utsatt för rasism. Säkerligen blev han misshandlad och så fort han försvarar sig så använder de det emot honom och polisanmäler.

Gunilla, jag vill inte vara den som säger "vad var det jag sa" men för mig är det en gåta att du sätter ditt barn i en skola där det bara är svenskar. Det är som att du kastar ditt barn i havet bland blodtörstiga hajar.

Ja, jag förstår. Du vill att ditt barn ska gå i en "överklass" skola. Men ditt barns välmående är mer viktigt.
Citera
2026-06-04, 20:09
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det är uppenbart att han blev systematiskt och konstant utsatt för rasism. Säkerligen blev han misshandlad och så fort han försvarar sig så använder de det emot honom och polisanmäler.

Gunilla, jag vill inte vara den som säger "vad var det jag sa" men för mig är det en gåta att du sätter ditt barn i en skola där det bara är svenskar. Det är som att du kastar ditt barn i havet bland blodtörstiga hajar.

Ja, jag förstår. Du vill att ditt barn ska gå i en "överklass" skola. Men ditt barns välmående är mer viktigt.

Så har jag också uppfattat det och tycker därför det är väldigt konstigt att GvP blir så hånad.

Och ja, varför var det så viktigt för henne att sätta sonen på Lundsberg
Citera
2026-06-04, 20:15
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Så har jag också uppfattat det och tycker därför det är väldigt konstigt att GvP blir så hånad.

Och ja, varför var det så viktigt för henne att sätta sonen på Lundsberg

Jag påstår inte att Gunillas son är en ängel, men jag tror 100% på att det förekommer grov rasism i skolan. De hånar henne för att hon säger sanningen och skolan vill inte bli förknippad med sådant för att det skulle skada deras "rykte och anseende".

Hon tänker väl som alla andra föräldrar. Hon vill ge hennes son de bästa förutsättningarna i livet och det är inget jag klandrar henne för, men är det värt på bekostnad av din sons psykiska välmående? Absolut inte.

Jag gick inte i någon elitskola och det gick väldigt bra för mig i livet. Utan psykologiska men som rasism kan ge.
Senast redigerad av Ducadream 2026-06-04 kl. 20:29.
Citera
2026-06-04, 20:16
Medlem
Klosseklumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinSigurd
Själv kommer jag prioritera någon som anger Lundsberg i sitt CV väldigt lågt när jag hanterar jobbansökningar framgent. Grattis till er
Undrar uppriktigt i vilka miljöer som detta uppfattas som mycket meriterande.
Citera
2026-06-04, 20:19
Medlem
Klosseklumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
[...] jag tror 100% på att det förekommer grov rasism i skolan.
Du är sannerligen en kreativ och modig tänkare. Torde vara lika kontroversiellt som att helhjärtat motsätta sig offentlig avrättning. Ge oss mer av dina intressanta mot-strömmen-tankar! Kanske att de uttrycks lite mer klartänkt av Jan Guillou vid den här länken:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/6ny3EQ/darfor-ar-det-som-lena-och-ulf-har-gjort-sa-forfarligt
Senast redigerad av Klosseklump 2026-06-04 kl. 20:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in