2026-07-22, 19:38
Medlem
StormuftinMagdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Valde ett "överdrivet" exempel för att höra om du anser att också hen borde ha socialbidrag.

Annars, var tänker du att gränsen ska gå? Vid vilket belopp på sparkontot eller i aktier?
Det är ju tydligt vad jag anser om du läser inlägget du svarade på min vän.
Citera
2026-07-22, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StormuftinMagda
Det är ju tydligt vad jag anser om du läser inlägget du svarade på min vän.
Okej, att även den personen som har miljarder och aktier som går plus tio mille om året också ska ha försörjningsstöd.

Tror ytterst få av våra landsmän håller med dig där.
Citera
2026-07-22, 19:43
Medlem
StormuftinMagdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Okej, att även den personen som har miljarder och aktier som går plus tio mille om året också ska ha försörjningsstöd.

Tror ytterst få av våra landsmän håller med dig där.
Klassförakt är osvenskt och oförenligt med den svenska modellen.
Det borde vara lika för alla riktiga svenskar som är en stor familj.
Citera
2026-07-22, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StormuftinMagda
Klassförakt är osvenskt och oförenligt med den svenska modellen.
Det borde vara lika för alla riktiga svenskar som är en stor familj.
Det du pratar om har inget med "den svenska modellen" att göra. Men självklart får du tycka vad du vill.
Citera
2026-07-22, 19:51
Medlem
lagfrukts avatar
Ja svenska staten vill belöna folk som konsumerar och straffa folk som sparar. Så enkelt är det.

Medans du sparade i alla herrans år och levde knapert och trälade på så har en annan socialbidrags parasit levt dekadent och frossat i viner, kött och köpt massor onödigt krimskrams, överflöd av kläder som tjänar inget till, och fått sin lägenhet betald av skattebetalarna medans hon suttit på röven och stirrat sig blind på netflix och telefon i tusentals timmar eller alternativt på dass och skitit ur sig de dyra skattesubventionerade måltiderna rakt ner i avloppet.

Då ska du inget få, för du har varit för ärlig. Du är inte del av bidragsadeln som alltid får sin beskärda del av kakan. Du har varit för tollerant med hur det har gödslats med dina skattepengar. Nu ska du få sota för att du gått på deras lögner.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-22 kl. 20:45.
Citera
2026-07-22, 19:54
Medlem
Tänk vad fint det vore att bara säga att jag vill inte jobba mer och bara kunna hämta in försörjningsstöd oavsett tillgångar…
Citera
2026-07-22, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Tänk vad fint det vore att bara säga att jag vill inte jobba mer och bara kunna hämta in försörjningsstöd oavsett tillgångar…
Nu gillar jag att arbeta, men jag känner ett flertal som garanterat skulle tacka ja till ett sådant erbjudande.
Citera
2026-07-22, 20:03
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Jag vill inte jobba – men tydligen ska jag leva på mitt arv

Jag har bestämt mig. Jag vill inte jobba längre. Jag är 44 år gammal

Inte för att jag inte kan, utan för att jag helt enkelt inte tycker att arbete stimulerar mig längre. Efter många år i arbetslivet känner jag att jag vill göra annat med min tid.

Därför tänkte jag söka socialbidrag nu när jag blivit utförsäkrad från a- kassan

Men då fick jag veta att jag först måste leva på mitt arv – ungefär 6 miljoner kronor.

Sex miljoner!

Tydligen ska jag använda pengar som en anhörig arbetat ihop under ett helt liv innan samhället kan hjälpa mig. Jag trodde att det svenska trygghetssystemet fanns där när man inte längre ville eller orkade arbeta, men först ska arvet användas.

Det känns märkligt. Om jag hade slösat bort pengarna på lyx, dyra bilar och resor hade jag kanske stått närmare ekonomiskt bistånd. Men eftersom pengarna finns kvar förväntas jag leva på dem.

Jag tycker det känns orättvist. Jag vill inte arbeta längre eftersom det inte ger mig någon glädje eller stimulans. Jag vill leva ett lugnt liv och trodde att skyddsnätet skulle finnas där. I stället verkar budskapet vara: "Du har pengar – använd dem först."

Vilket märkligt skyddsnät. Det finns, men bara för den som först gjort av med sina egna tillgångar.

Från och med nu kommer jag bara att rösta på Socialdemokraterna.

Så där sprack den planen.
Nu återstår tydligen bara två alternativ: börja jobba igen eller leva på mina egna pengar.

Tänk per det nör ni röstar i höst. Vill ni ha trygghetssytem eller inte?
Du kan ju alltid skänka bort pengarna så kan du få socialbidrag sen.
Citera
2026-07-22, 20:05
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Jag vill inte jobba – men tydligen ska jag leva på mitt arv

Jag har bestämt mig. Jag vill inte jobba längre. Jag är 44 år gammal

Inte för att jag inte kan, utan för att jag helt enkelt inte tycker att arbete stimulerar mig längre. Efter många år i arbetslivet känner jag att jag vill göra annat med min tid.

Därför tänkte jag söka socialbidrag nu när jag blivit utförsäkrad från a- kassan

Men då fick jag veta att jag först måste leva på mitt arv – ungefär 6 miljoner kronor.

Sex miljoner!

Tydligen ska jag använda pengar som en anhörig arbetat ihop under ett helt liv innan samhället kan hjälpa mig. Jag trodde att det svenska trygghetssystemet fanns där när man inte längre ville eller orkade arbeta, men först ska arvet användas.

Det känns märkligt. Om jag hade slösat bort pengarna på lyx, dyra bilar och resor hade jag kanske stått närmare ekonomiskt bistånd. Men eftersom pengarna finns kvar förväntas jag leva på dem.

Jag tycker det känns orättvist. Jag vill inte arbeta längre eftersom det inte ger mig någon glädje eller stimulans. Jag vill leva ett lugnt liv och trodde att skyddsnätet skulle finnas där. I stället verkar budskapet vara: "Du har pengar – använd dem först."

Vilket märkligt skyddsnät. Det finns, men bara för den som först gjort av med sina egna tillgångar.

Från och med nu kommer jag bara att rösta på Socialdemokraterna.

Så där sprack den planen.
Nu återstår tydligen bara två alternativ: börja jobba igen eller leva på mina egna pengar.

Tänk per det nör ni röstar i höst. Vill ni ha trygghetssytem eller inte?
6 miljoner kr ger dig 20 000 kr/mån att leva på i passiva inkomster. Det är sannolikt mer än socialbidraget.
Citera
2026-07-22, 20:08
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Du kan ju alltid skänka bort pengarna så kan du få socialbidrag sen.
Jag kollade upp och det funkar nog inte.

En googlesökmotors AI

"Försörjningsstöd (Socialbidrag): Socialtjänsten gör en individuell bedömning. Eftersom du själv har valt att göra dig av med dina tillgångar, kan de räkna de bortskänkta pengarna som en faktisk tillgång. Det innebär att du kan få avslag på din ansökan om bistånd tills pengarna "teoretiskt sett" skulle ha tagit slut."

Nu vet jag fan inte hur de bedömmer det men det är ändå värt att pröva. Skänk pengarna till någon släktning och hävda att du förlorade allt i poker.

Nu är du pank och kan avkräva bidrag som alla andra. Det är så här giriga invällarna har kammat hem sina bidrag i alla tider. Feta bidrag + en lojal familjemedelm som håller på pengarna.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-22 kl. 20:35.
Citera
2026-07-22, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Skänk pengarna till någon släktning och hävda att du förlorade allt i poker.
Något som troligen släktingen måste skatta för.
Citera
2026-07-22, 20:34
Medlem
fndsaks avatar
Trolltråd, men wtf hade du föreställt dig egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in