2026-07-22, 18:44
Medlem
TS måste sovit under en sten som en trollunge om hen missat att man inte får ha några tillgångar för att erhålla försörjningsstöd. Är man för snål för att ta av arvet är det bara att börja knega för att få ihop nästa A-kasseperiod…
Citera
2026-07-22, 18:55
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Jag vill inte jobba – men tydligen ska jag leva på mitt arv

Jag har bestämt mig. Jag vill inte jobba längre. Jag är 44 år gammal

Inte för att jag inte kan, utan för att jag helt enkelt inte tycker att arbete stimulerar mig längre. Efter många år i arbetslivet känner jag att jag vill göra annat med min tid.

Därför tänkte jag söka socialbidrag nu när jag blivit utförsäkrad från a- kassan

Men då fick jag veta att jag först måste leva på mitt arv – ungefär 6 miljoner kronor.

Sex miljoner!

Tydligen ska jag använda pengar som en anhörig arbetat ihop under ett helt liv innan samhället kan hjälpa mig. Jag trodde att det svenska trygghetssystemet fanns där när man inte längre ville eller orkade arbeta, men först ska arvet användas.

Det känns märkligt. Om jag hade slösat bort pengarna på lyx, dyra bilar och resor hade jag kanske stått närmare ekonomiskt bistånd. Men eftersom pengarna finns kvar förväntas jag leva på dem.

Jag tycker det känns orättvist. Jag vill inte arbeta längre eftersom det inte ger mig någon glädje eller stimulans. Jag vill leva ett lugnt liv och trodde att skyddsnätet skulle finnas där. I stället verkar budskapet vara: "Du har pengar – använd dem först."

Vilket märkligt skyddsnät. Det finns, men bara för den som först gjort av med sina egna tillgångar.

Från och med nu kommer jag bara att rösta på Socialdemokraterna.

Så där sprack den planen.
Nu återstår tydligen bara två alternativ: börja jobba igen eller leva på mina egna pengar.

Tänk per det nör ni röstar i höst. Vill ni ha trygghetssytem eller inte?
Trygghetssystem är till för den som inget har.
Citera
2026-07-22, 19:16
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StormuftinMagda
Den svenska modellen gick ut på att det skall vara lika för alla när det kommer till barnbidrag m.fl.
Sparsamhet borde inte straffas, det är kommunism.

Det du oratar om är medborgarlön, det har vi inte här i Sverige. På samma sätt som sjukvården ges till de i behov ges bidrag till de som är i behov.

TS är inte I behov, och kommer inte få pengar.
Citera
2026-07-22, 19:19
Medlem
Håller med. Investerar man rätt så kan ta ut ganska mycket per år som motsvarar en rätt hög lön samtidigt som man låter en del av värdetillväxten återinvesteras. Behöver inte ens vara en investering med en hög risk.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Investera dina 6 miljoner på ett bra sätt så kan du leva till viss del på utdelningar och förhoppningsvis kan de växa också.

Något soc bidrag ska du absolut inte ha för de ska ges till människor som inte har några miljoner på banken.
Citera
2026-07-22, 19:27
Medlem
StormuftinMagdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Det du oratar om är medborgarlön, det har vi inte här i Sverige. På samma sätt som sjukvården ges till de i behov ges bidrag till de som är i behov.

TS är inte I behov, och kommer inte få pengar.
Det finns välbärgade familjer som inte är i behov av barnbidrag heller.
Men det får de ändå, sån är den svenska modellen.

Givetvis borde TS ha rätt till bidrag trots sina besparingar/arv, det skall vara lika för alla enligt den svenska modellen.
Citera
2026-07-22, 19:30
Medlem
Citat:
Det handlar om att man vill gynna barnafödandet.

Citat:
Givetvis borde TS ha rätt till bidrag trots sina besparingar/arv, det skall vara lika för alla enligt den svenska modellen.
Såg du mitt exempel med miljardären som saknade inkomst och ville ha socialbidrag eller vad det numera heter, samtidigt som värdet på hens aktier ökar med tio miljoner per år?

Ska hen också ha ett sådant bidrag?
Citera
2026-07-22, 19:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Håller med, barnbidrag borde också göras inkomstberoende och vid en viss inkomst försvinna helt. Att vi idag ger det till alla familjer är fel då vissa absolut inte har behov av det extra stödet.
Citera
Medlem
StormuftinMagdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det handlar om att man vill gynna barnafödandet.

Såg du mitt exempel med miljardären som saknade inkomst och ville ha socialbidrag eller vad det numera heter, samtidigt som värdet på hens aktier ökar med tio miljoner per år?

Ska hen också ha ett sådant bidrag?
Det var ett helt överdrivet exempel.
Jag tycker att vi borde förhålla oss till den svenska modellen.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Håller med, barnbidrag borde också göras inkomstberoende och vid en viss inkomst försvinna helt. Att vi idag ger det till alla familjer är fel då vissa absolut inte har behov av det extra stödet.
Nej det håller jag inte med dig om.
Annars blir det snabbt hal backe när det skall beslutas om vem som inte borde ha tillgång till olika bidrag.
Bäst om man behåller den svenska modellen, kanske att man inför etnicitet som en kriterier för att få bukt på välfärdsturismen.
Senast redigerad av StormuftinMagda 2026-07-22 kl. 19:37.
Citera
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Men avspeglar är mina pengar!! Kan jag inte använda nu ska jag ha senare i livet. Sat
det till sosstanten

Fortsätt jobba då försörjningsstöd är till för de som inte har några pengar!
Citera
2026-07-22, 19:35
Medlem
Citat:
Det var ett helt överdrivet exempel.
Jag tycker att vi borde förhålla oss till den svenska modellen.
Valde ett "överdrivet" exempel för att höra om du anser att också hen borde ha socialbidrag.

Annars, var tänker du att gränsen ska gå? Vid vilket belopp på sparkontot eller i aktier?
Citera
2026-07-22, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Ska du få försörjningsstöd får du inte ha några tillgångar så är det för alla!
100k får man ha. (så vitt jag vet)
Citera
2026-07-22, 19:37
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p125
100k får man ha. (så vitt jag vet)

Nej, du tänker på bostadstillägget där få du ha tillgångar för 100.000 kr!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in