2026-07-22, 17:27
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaja1
Det säger absolut ingenting. Sinners och One Battle After Another såg jag gratis mdd familjen. Båda dom har fått skyhöga betyg och en massa oscars. Sinners var en av dom sämsta filmer jag har sett. One Battle After Another var i princip lika urisel. Båda filmerna var pinsamt dåliga och var så woke så man baxnar. Di Caprios överlägset sämsta film förövrigt. Jag vägrade att se klatt båda fimlmerna.
Det har kommit fram att Rotten Tomatos fulat sig, givetvis. Det är inte helt ovanligt att detta sker inom showbiz.

Tar man fram JSON datan bakom ridåerna så verkar det riktiga betyget ligga på ca 56%

Givetvis har inte den här dyngan 95%, skulle den vara bättre än Lord Of The Rings?

https://x.com/ObviousRises/status/2079357274263564399
Citera
2026-07-22, 17:29
Medlem
Pedris avatar
Citat:
Jag ber om ursäkt för stavfelen. Skrev alldeles för snabbt på mobilen. Jag är noga med att skriva på korrekt svenska utan stavfel.

Jag hade inte kollat på trailers eller läst något om varken Sinners eller One Battle After Another, innan jag såg filmerna med familjen. Jag hade bara sett som hastigast att dom hade skyhöga betyg speciellt på Rotten Tomatoes och Metascore. Det jag tänkte efter att ha sett en hel del av båda filmerna, att vad är det för fel i huvudet på folk och filmkritiker! Fy fan vilken smörja det var. Jag ger inte Sinners mer än 1 av 10 i betyg. One Battle after Another ger jag högst 1.5 i betyg av 10 möjliga.

Vinner en film en massa Oscars idag så undviker jag att se skiten! Denis Villeneauve är en av dom absolut bästa regissörerna just nu, om inte den bästa enligt mig. Han själv har inga Oscars och inte hans filmer heller. Bara nomineringar. Dune 3 ska jag se på bio. The Odyssey vägrar jag se. Jag blev erbjuden att följa med på bio och se den, men jag vägrar betala för att se Homeros verk bespottas på av Nolan och woke!
Ja både höga betyg från kritiker och Oscars har blivit indikationer på att en film är dålig. Särskilt om filmen har höga betyg från kritiker och lågt från folket, då vet man vad det är kritikerna ger högt betyg för.

Mitt bästa sätt att hitta bra filmer är om det skiljer sig på andra hållet. Om en film har medelmåttiga betyg från kritiker men bra från folket så är det oftast en bra film.
Senast redigerad av Pedri 2026-07-22 kl. 17:34.
Citera
2026-07-22, 17:47
Medlem
MyJustices avatar
En Superhjälte film
Förklädd som grekisk mytologi
Kanske bra ändå
Citera
2026-07-22, 17:56
Medlem
Ni som inte sett filmen behöver inte läsa detta.. men Såg nyss The Odyssey på bio och måste lyfta en grej som stör mig enormt mycket.. Det handlar om scenen med lotteriet på Itaka mellan Sinon (Elliot Page) och Antinous (Robert Pattinson), och hur Christopher Nolan fullständigt skiter i grundläggande logik.

Så som scenen faktiskt utspelar sig på duken..Antinous drar feglappen (stanna hemma) men blir förbannad och vill åka till Troja för ärans skull.Sinon drar krigslotten (måste åka).Antinous försöker tvinga till sig Sinons lott och lovar att hans rika familj ska försörja Sinons fattiga föräldrar som plåster på såren.Odysseus (Matt Damon) kliver emellan, sätter ner foten och stoppar hela affären. Sinon tvingas behålla sin lott och åka, medan Antinous tvingas stanna hemma.

Senare i filmen, när Odysseus möter Sinons ande i dödsriket, gråter Sinon ut om hur Antinous "bröt sitt löfte" och lät hans föräldrar svälta ihjäl.Men vänta nu... hur fan kan det finnas ett brutet löfte eller ett avtal att hedra när Odysseus bevisligen rev upp hela dealen direkt på stranden? Antinous fick ju aldrig lotten han ville köpa! Det finns ju inget avtal överhuvudtaget.

Tror Nolan att publiken är helt korkad, eller har han klippt sönder filmen så hårt att han har missat ett gigantiskt hål i sitt eget manus? Det här är en storfilm för 250 miljoner dollar, hur kan ingen ha upptäckt det här innan premiären?Var det fler än jag i salongen som reagerade på detta, eller satt folk bara och dreglade över IMAX-effekterna? Vad säger ni som har sett den?
Citera
2026-07-22, 18:03
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pedri
Ja både höga betyg från kritiker och Oscars har blivit indikationer på att en film är dålig. Särskilt om filmen har höga betyg från kritiker och lågt från folket, då vet man vad det är kritikerna ger högt betyg för.

Mitt bästa sätt att hitta bra filmer är om det skiljer sig på andra hållet. Om en film har medelmåttiga betyg från kritiker men bra från folket så är det oftast en bra film.
Framförallt är det en indikation på att woke-agendan är på plats i produktionen, med bögar, niggers och annan skit.
Citera
2026-07-22, 18:07
Avstängd
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerrard89
Du kan inte bara erkänna att du misstog dig?

nej eftersom jag bevisligen inte gjorde det. att påstå att någon tagit miste, när man har fakta framför näsan, det är ganska anmärkningsvärt.
Citera
2026-07-22, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Snarare du som inget vet om Nolan och hans ambitioner. Det är tydligt.

Det finns ca 40 biografer i hela världen som kan visa den som Nolan vill. 40 i hela världen där det är tekniskt möjligt att se det han har lagt all extra IMAX-möda på i denna film. Och ja: det syns på duken!
Men visst, se den på din telefon om det är viktigt. Men tro inte den var tänkt så.

Edit:
https://mashable.com/entertainment/the-odyssey-imax-70mm-exclusivity
Visst. Det hela gör det väldigt elitistiskt. Sant. Men han gör väl film som han vill.
Ingen kan dessutom förneka han är en hjälte för hela bio-branschen.
Och de som föredrar Netflix-bajs i chips-tvsoffan har aldrig varit målgruppen.

Sure.

Men svårt att gnälla efteråt om ingen gillar filmen.
Citera
2026-07-22, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Ja, då är det inga problem för dig... IMAX är 1.43:1 (och 4:3 = 1.33..., dvs. marginell skillnad)

Så om jag kör 4:3 hemma så är det samma format som IMAX-bion?

Det är inte två olika inställningar då?

Det finns ju på varenda tv, och har du över 55tum så borde det väl synas ganska bra?
Citera
2026-07-22, 18:21
Medlem
Citat:
Det säger absolut ingenting. Sinners och One Battle After Another såg jag gratis mdd familjen. Båda dom har fått skyhöga betyg och en massa oscars. Sinners var en av dom sämsta filmer jag har sett. One Battle After Another var i princip lika urisel. Båda filmerna var pinsamt dåliga och var så woke så man baxnar. Di Caprios överlägset sämsta film förövrigt. Jag vägrade att se klatt båda fimlmerna.

Jag håller med. Senaste årets oscarsvinnare och storfilmer är ju bara illa dolda PR-kupper. Sinners var negerrunk rakt igenom och one battle var riktigt usel. Allt känns uppgjort. Det är som att man med flit vill krascha Hollywood och filmer.

Standarden är riktigt låg numera. Allt är dessutom mer woke än under Obama.
Senast redigerad av Benasque 2026-07-22 kl. 18:24.
Citera
2026-07-22, 18:25
Medlem
Pedris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benasque
Jag håller med. Senaste årets oscarsvinnare och storfilmer är ju bara illa dolda PR-kupper. Sinners var negerrunk rakt igenom och one battle var riktigt usel. Allt känns uppgjort. Det är som att man med flit vill krascha Hollywood och filmer.

Standarden är riktigt låg numera.
Man vill inte krascha det utan man bryr sig bara inte så mycket om pengar eller, framförallt, att göra bra filmer som pöbeln tror. Det är svinrika personer bakom backade av ännu rikare. De kan lätt undvara några procent extra i intäkter för att sprida sin propaganda. Det är propagandan som är prioritet nummer 1.
Citera
2026-07-22, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pistonhonda
Ni som inte sett filmen behöver inte läsa detta.. men Såg nyss The Odyssey på bio och måste lyfta en grej som stör mig enormt mycket.. Det handlar om scenen med lotteriet på Itaka mellan Sinon (Elliot Page) och Antinous (Robert Pattinson), och hur Christopher Nolan fullständigt skiter i grundläggande logik.

Så som scenen faktiskt utspelar sig på duken..Antinous drar feglappen (stanna hemma) men blir förbannad och vill åka till Troja för ärans skull.Sinon drar krigslotten (måste åka).Antinous försöker tvinga till sig Sinons lott och lovar att hans rika familj ska försörja Sinons fattiga föräldrar som plåster på såren.Odysseus (Matt Damon) kliver emellan, sätter ner foten och stoppar hela affären. Sinon tvingas behålla sin lott och åka, medan Antinous tvingas stanna hemma.

Senare i filmen, när Odysseus möter Sinons ande i dödsriket, gråter Sinon ut om hur Antinous "bröt sitt löfte" och lät hans föräldrar svälta ihjäl.Men vänta nu... hur fan kan det finnas ett brutet löfte eller ett avtal att hedra när Odysseus bevisligen rev upp hela dealen direkt på stranden? Antinous fick ju aldrig lotten han ville köpa! Det finns ju inget avtal överhuvudtaget.

Tror Nolan att publiken är helt korkad, eller har han klippt sönder filmen så hårt att han har missat ett gigantiskt hål i sitt eget manus? Det här är en storfilm för 250 miljoner dollar, hur kan ingen ha upptäckt det här innan premiären?Var det fler än jag i salongen som reagerade på detta, eller satt folk bara och dreglade över IMAX-effekterna? Vad säger ni som har sett den?
Alla i publiken är nog inte korkade, men du tycks iallafall ha missförstått vad som hände i scenen. Det var Sinon som drog "feglotten" och övertalades att byta, alltså att åka till kriget i någon annans ställe. I slutet av filmen lämnar odysseus tillbaka "krigslotten" till Antonius och säger "här, den är din va?". Alltså, Sinon skulle få stanna men åkte i utbyte mot ett gott liv för hans föräldrar. Antonius skulle åka men köpte en feglott av Sinon för ett löfte om att försörja hans föräldrar.
Citera
2026-07-22, 18:28
Medlem
Filmer nuförtiden MÅSTE ha en massa olika etniciteter och defekter representerade för att ens ha en chans att nomineras till en Oscar, det är de ju själva öppna med. Förstår inte varför folk är förvånade över att det är så i just denna film?

Själv har jag bojkottat Hollywood sedan länge. Tänker inte sitta som ett hjärndött får i en biosalong med massa andra hjärndöda får och låta globalisterna knulla mig i röven med deras agendor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in