2026-07-22, 11:22
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Vilket format har IMAX då?
Har 60tums och har ing problem att titta på 4:3-formatet, exempelvis Jurassic Park.
Ja, då är det inga problem för dig... IMAX är 1.43:1 (och 4:3 = 1.33..., dvs. marginell skillnad)
Citera
2026-07-22, 11:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarbalk
Nolan har omtolkat xenia något i syfte att få det att funka som en slags tema för filmen. Odyssen är en rätt spretig historia av typen "och sen... och sen... och sen...", så det var nog behövligt när det ska bli hollywoodfilm. Att man skippat gudarnas nycker och konstant ändrade gunst är också rätt rimligt, det blir svårt att porträttera i film på ett bra sätt.

Athenas vrede över förstörelsen av Troja (trots att hon stöttat akeerna och Odysseus) görs om till något mer generellt och kopplas ihop med xenia. Fair enough.

Det är framför allt i slutet jag tycker att han har svårt att knyta ihop xeniasäcken han skapat. Det blir totalt obegripligt. Att man skulle ha någon slags skyldighet att inte slå ihjäl folk som attackerat en i sitt eget hem är givetvis trams.

Angående högmod kommer det ju upp i filmen. Odysseus framstår som en person som vill ha kontroll och stå över gudarna. För att komma hem måste han vilja komma hem men också släppa planen att överlista gudarna utan bara ge sig till Poseidon. Så nog finns temat om högmod kvar.
Han är värdelös på att tolka mänskliga känslor öht.
Citera
2026-07-22, 11:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Det är inte dravel enligt mitt förmenande, gästfriheten är en central del. Min teori är att det ingick i Odyssén för att kringresande skalder som citerade denna och andra berättelser skulle kunna påminna om att få mat och dryck. Samtidigt som att den som höll i gästabudet skulle kunna påminna om att snyltare inte sågs på med blida ögon. Jag har inte sett filmen men jag gillar Nolan så jag kommer förmodligen att göra det. Sen är jag så klart irriterad över castingbesluten men man får väl ha överseende. Tvivlar på att Nolan har med hur de svekfulla slavarna stryps efter att man slagit ihjäl friarna. Säg inget ni som sett den.

Tänk om Mel Gibson hade fått göra den på samma sätt som han gjorde Apocalypto? Dvs grekiska skådisar och gammalgrekiska som språk? Det hade kunnat bli hur bra som helst. Apocalypto är en av mina favoritfilmer.
Att sitta i någons hem och låta åker och äng förfalla, sätta på tjänsteflickor och tycka sig vara herrar i huset bestraffas med döden, tjänstefolkets svek likaså.
Det är sensmoralen, inte klåparen Nolans hittepå.
Citera
2026-07-22, 11:51
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Som Tenet, trist att höra.

Tenet har jag sett många ggr och skulle inte klara det utan text.
Odysséen såg jag utan text och det var absolut inga problem. Hörde tydligt varje ord.
Han kanske såg den på en sopig landsortsbio?
Citera
2026-07-22, 11:52
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att sitta i någons hem och låta åker och äng förfalla, sätta på tjänsteflickor och tycka sig vara herrar i huset bestraffas med döden, tjänstefolkets svek likaså.
Det är sensmoralen, inte klåparen Nolans hittepå.
Vi har nog tytt Odyssén lite olika. Jag minns det där fokuset på gästfrihet och mat. Men det du betonar noterade jag också.
Citera
2026-07-22, 11:58
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Nolan VET ju såklart att 99% av tittarna kommer titta via en vanlig tv.

Då kan man tycka att det är ytterst märkligt om han producerar en film som BÖR ses på en IMAX (det finns vad, två i Sverige?)

Snarare du som inget vet om Nolan och hans ambitioner. Det är tydligt.

Det finns ca 40 biografer i hela världen som kan visa den som Nolan vill. 40 i hela världen där det är tekniskt möjligt att se det han har lagt all extra IMAX-möda på i denna film. Och ja: det syns på duken!
Men visst, se den på din telefon om det är viktigt. Men tro inte den var tänkt så.

Edit:
https://mashable.com/entertainment/the-odyssey-imax-70mm-exclusivity
Visst. Det hela gör det väldigt elitistiskt. Sant. Men han gör väl film som han vill.
Ingen kan dessutom förneka han är en hjälte för hela bio-branschen.
Och de som föredrar Netflix-bajs i chips-tvsoffan har aldrig varit målgruppen.
Senast redigerad av Stark-Senap 2026-07-22 kl. 12:05.
Citera
2026-07-22, 12:18
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Tänk att gå genom livet och ha folks hudfärg som enda måttstock.
Vilka oändligt trista och fattiga liv ni måste leva.

Men bra ni har Flashback, så ni kan ryggdunka varandra.
Det är faktiskt just detta som "vänstern" anklagas för att låta sin huvudsakliga måttstock kretsa kring.

En president eller pilot riskerar då att bedömas utifrån hudfärg och kön, där dessa faktorer ges större betydelse än andra egenskaper såsom kompetens, erfarenhet och förmåga.

Detta är rasism och sexism, eftersom individen bedöms utifrån grupptillhörighet snarare än personliga meriter, erfarenheter och färdigheter.

Ta bara ditt eget inlägg som exempel, fokuset hamnar direkt på hudfärg.

Är det inte du som är rasisten?
Senast redigerad av particulum1 2026-07-22 kl. 12:20.
Citera
2026-07-22, 12:36
Avstängd
Crabbofixs avatar
Filmen är 2 timmar och 53 minuter lång, lägg därtill reklam och trailers.

Ingen vettig människa kan stå ut med detta på biograf.

Det tar kortare tid att flyga till Frankrike.
Citera
2026-07-22, 12:49
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Ska bli väldigt spännande att se hur Nolan hanterar alla monster, som cykloper och havsmonster med sex huvuden, då han inte direkt är känd för att använda CGI, utan föredrar practical effects.

Nolan är känd för att använda väldigt mycket CGI, men lägga mycket energi på att bygga riktiga sets och när det är möjligt ha ordentliga props och förlita sig mindre på CGI. Den här filmen är full med CGI som så många av alla hans andra filmer. Det finns något underligt anti-CGI-sentiment som pågår mer och mer de senaste tio:ish åren men det handlar mer om filmer som använder CGI *dåligt* kontra filmer som använder CGI bra.

Nolan är av skolan som den första Jurassic Park, han använder gärna CGI men vill att T-Rex:en ska byggas och finnas fysiskt på plats och användas till det den är möjlig till så att säga.

Filmen är bra, inte Interstellar/Inception-bra men helt klart en bra film. Väldigt karaktärsdriven där det behövs vad gäller Penelope och Oddyseus. Tom Holland kanske inte är i nivå med dem, men hanterar sin roll helt ok. Pattison är mycket bra med.

Som mytologinörd var mina förväntningar relativt låga. Nolan väljer att göra gudarna högst teoretiska medan dom är en enorm del av ursprungsmaterialet, och gör en del val lite tve-eggade. Som till exempel gör han att Polyfemos har någon form av deformerat ansikte som kan "tolkas" som en cyklops, lite som att "åh det är därför myten skapades" vilket känns som ett sätt att göra storyn mer realistisk - samtidigt gör vi honom 20 meter lång som utesluter att det är en visualisering av vad som hände "på riktigt". Filmen börjar med raden "In a time of apparant magic" och sen komme vi till Kirke som definitivt utövar faktisk magi. Samma med Karybdis som visualiseras som bara är en strömvirvel medan Skylla är ett CGI-monster. Däremot var jag helt ok med att utesluta lotusätarna och flytta den delen till Kalypsos ö, men saknar att den var helt öde och inte ett paradis som i myten. Det känns lite ambivalent vad som är övernaturligt eller inte och lite "pick a lane" för mig.

När han väl tar sig tillbaka till Ithaka följer storyn myten relativt bra, dock störde jag mig på en sak. När han som tiggare pratar med Penelope som inte känner igen honom så pratar han om den skuld och de samvetskval han har över intagandet av Troja, något som i grekisk mytologi var en stor framgång och anledning att fira, och han var nyckelpersonen för detta och helt klart en hjälte på grund av det. Oddyséen har inte jättemycket moralkake-inslag men om något så handlar det väldigt mycket om hur resan från Troja är något som förändrade Odysseus som man, och filmen pratar väldigt mycket om dom moraliska betänkliigheterna, hur han lämnar sina fallna män, hur hans val påverkar deras resa, myteriet och allt som får honom att känna sig inte som sig själv. Kände att det var fel att fokusera på det storslagna han gjort som gjorde honom till en grekisk hjälte och problematisera den delen istället.

Så den förändringen jag gärna hade sett är mindre fokus på Telemachos och Ithaka och ett tydligare spår vad gäller gudar/övernaturlighet eller inte. Det är Nolan så att storyn skulle berättas icke-linjärt var givet från början, och originalsångerna/dikterna är också icke-linjära dock inte i samma utsträckning. Och jag förväntar mig inte Liam Neeson som Zeus som kommer ner och har en konversation med Odysseus som i myten, men bara något lite mer påtagligt. Filmen Troja från 2004 av Wolfgang Petersen uteslöt ju gudarna helt också, men Iliaden är en mindre historia och mindre beroende av gudar för att föra storyn vidare.
Citera
2026-07-22, 12:52
Medlem
israelisinnocents avatar
Bra pr -kupp som tvingar fler kinografer köpa äkta imax
Hoppas det kommer till Köpenhamn och göteborg
Citera
2026-07-22, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Bra pr -kupp

Hela skiten känns som en PR-kupp.
Jag hoppas Mel Gibson tar Musks erbjudande om att sponsra en ny upplaga så att det blir ordning på denna soppa.
Citera
2026-07-22, 13:05
Medlem
neomunaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BradS
Nolan är känd för att använda väldigt mycket CGI, men lägga mycket energi på att bygga riktiga sets och när det är möjligt ha ordentliga props och förlita sig mindre på CGI. Den här filmen är full med CGI som så många av alla hans andra filmer. Det finns något underligt anti-CGI-sentiment som pågår mer och mer de senaste tio:ish åren men det handlar mer om filmer som använder CGI *dåligt* kontra filmer som använder CGI bra.
Nu har jag inte sett The Odyssey men jag gillar Nolan så kommer se den, svarar dock enbart på detta angående CGI. Jag tycker Nolan alltid använt CGI på ett smakfullt sätt, inte alls "väldigt mycket" eller att han skulle vara känd för det. Interstellar och Inecption är klart en hel del, det stämmer. Men ta Dunkirk till exempel som har massor av practical effects, riktiga flygande spitfires med kameror monterade, modeller på riggar, osv - både på land, i luften och i vatten. CGI och practical måste kunna leva i samma universum, problemet med VFX idag är att det beror kompesationen för både CGI men även practical effects, så slutresultat får ofta samma "floaty" CGI känsla. Sagan om Ringen filmerna är ett bra exempel på hur både snygg CGI och bra practical effects ändå kan se helt orealistik ut i final cut.

Men gillar Nolan som sagt, och att han gjort sin tolkning på en epik låter som något jag måste se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in