2026-07-22, 09:08
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Har du någon källa på detta? Endast som fick mer i plånboken innan valet 2022 var de som har aldrig jobbat och får garantipension. S höjde med 1000kr garantipension och sen förlorade valet. Det var oppositionens förslag för att höja pensionen till alla pensionärer med det gick inte genom.

https://www.socialdemokraterna.se/nyheter/nyheter/2022-06-22-s-seger-i-riksdagen-nu-hojs-pensionerna-med-1-000-kronor

Det var väl fantastiskt bra att garantipensionen fick en så pass välbehövlig och kännbar höjning. Sossarna brukar även införa skatteavdrag för fack- och akasseavgift, som högern monterar ner så fort de får chansen.

Här har du en källa från 2021 angående skattesänkningar >>
Citera
2026-07-22, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det var väl fantastiskt bra att garantipensionen fick en så pass välbehövlig och kännbar höjning.

De enda du verkar bry dig om är lata som aldrig har arbetat och som lever på andras pengar. Det är precis vad vänstern står för: att belöna dem som inte anstränger sig på bekostnad av dem som arbetar hård och försörjer sig själva.

S borde verkligen byta namn. Ett parti som inte stöttar arbetare har ingenting med arbetarrörelsen att göra.

Citat:
Sossarna brukar även införa skatteavdrag för fack- och akasseavgift

Varför inte bara sänka skatten för alla som arbetar genom jobbskatteavdrag? Det är betydligt mer effektivt.

S har röstat nej till höjningar av jobbskatteavdraget elva gånger, trots att det innebär lägre skatt för alla som arbetar. S är en riktig fiende till arbetarna.
Senast redigerad av liapunov13 2026-07-22 kl. 09:15.
Citera
2026-07-22, 09:16
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
De enda du verkar bry dig om är lata som aldrig har arbetat och som lever på andras pengar. Det är precis vad vänstern står för: att belöna dem som inte anstränger sig på bekostnad av dem som arbetar och försörjer sig själva.

Det finns ingen som försörjer sig själv i ett samhälle. Jag tror du överskattar din egna förmåga. Spelar ingen roll hur mycket du "anstränger dig." Om du inte kan utbilda dig eller lämna dina barn på förskolan, är det ändå hinder i vägen för dig i karriären. Det är samhället som möjliggör för människor att lyckas, och det bidrar vi till gemensamt. Varenda krona sänkt skatt för de som inte behöver det är en stulen krona från välfärden. Skatt efter bärkraft och välfärd efter behov är den svenska modellen.

Nu har Svantesson ägnat fyra år åt att plundra statskassan och skyffla iväg samhällets pengar till sina rika vänner och det är dags att göra dem återbetalningsskyldiga.
Citera
2026-07-22, 09:20
Medlem
Citat:
Varenda krona sänkt skatt för de som inte behöver det är en stulen krona från välfärden.

Jag tycker verkligen att du behöver läsa Riksrevisionens rapporter om hur ineffektiva marginalskatter över 50 procent är. De ger mycket små extra intäkter till statskassan, och skattesänkningar på dessa nivåer kan i hög grad vara självfinansierande genom dynamiska effekter.

Vänstern skulle kunna vinna fler väljare om den lade de ideologiska låsningarna åt sidan och tog del av den senaste nationalekonomiska forskningen.
Citera
2026-07-22, 09:25
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Jag tycker verkligen att du behöver läsa Riksrevisionens rapporter om hur ineffektiva marginalskatter över 50 procent är. De ger mycket små extra intäkter till statskassan, och skattesänkningar på dessa nivåer kan i hög grad vara självfinansierande genom dynamiska effekter.

Vänstern skulle kunna vinna fler väljare om den lade de ideologiska låsningarna åt sidan och tog del av den senaste nationalekonomiska forskningen.

Ingen regering nånsin har fått så hård kritik av Finanspolitiska rådet som Tidö-regeringen i senaste rapporten. Att låna till skattesänkningar är inte försvarbart och generationer efter oss kommer få jobba resten av sina liv för att betala tillbaka det underskott som den här regeringen har orsakat under bara de här fyra åren. Att de därtill har misslyckats totalt med tillväxt och arbetslöshet gör saken ännu värre. Ju tidigare vi kan rösta bort de här klåparna, desto bättre för Sveriges ekonomi och välstånd.
Citera
2026-07-22, 09:27
Medlem
Citat:
Att låna till skattesänkningar

Nu ljuger du. Under Stefan Löfven och Magdalena Andersson låg statsskulden 2021 på omkring 37 procent av BNP. I dag ligger den på cirka 35 procent.

Jag tänker inte fortsätta diskutera med någon som inte håller sig till fakta.

Citat:
Att de därtill har misslyckats totalt med arbetslöshet gör saken ännu värre.

Du bör känna till att en stor andel av de arbetslösa är utrikes födda. Många har bristande kunskaper i svenska, låg utbildningsnivå och begränsad erfarenhet av den svenska arbetsmarknaden, vilket gör det svårt för dem att få arbete.

Detta är till stor del ett resultat av den rödgröna migrations- och integrationspolitiken, där Sverige tog emot många människor utan att ha en fungerande plan för språkinlärning, utbildning, arbete och självförsörjning.

Citat:
Ju tidigare vi kan rösta bort de här klåparna, desto bättre för Sveriges ekonomi och välstånd.

Ta inte ut segern i förskott. Du kan hamna i samma situation som efter valet 2022, och det verkar ha tagit ganska hårt på dig.
Senast redigerad av liapunov13 2026-07-22 kl. 09:33.
Citera
2026-07-22, 09:36
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Nu ljuger du. Under Stefan Löfven och Magdalena Andersson låg statsskulden 2021 på omkring 37 procent av BNP. I dag ligger den på cirka 35 procent.

Jag tänker inte fortsätta diskutera med någon som inte håller sig till fakta.

Jag ljuger verkligen inte. Den främsta kritiken i Finanspolitiska rådets rapport bestod just i att Tidö-regeringen tar ut stora lån och samtidigt sänker skatter i onödan. Att låna till investeringar är en sak, men om det samtidigt finns utrymme för att sänka skatter så betyder det att lån inte behöver tas. Nu lånar man dessutom till valfläsk som sänkt bensinskatt. Det är ju som att tvinga på varenda svensk ett Preem-kort, vare sig de kör bil eller inte, för att tanka på krita och sen betala tillbaka med effektiv ränta. Helt vansinnigt.

Sen är det ganska ohederligt av dig att först kräva mig på svar om sossarnas skattesäkningar som du påstår aldrig har hänt, och sen när jag motbevisar dig avfärdar du det och fräser vidare med helt andra påståenden. Det är okej att ha fel, men då kan man också erkänna det.

Citat:
Du bör känna till att en stor andel av de arbetslösa är utrikes födda. Många har bristande kunskaper i svenska, låg utbildningsnivå och begränsad erfarenhet av den svenska arbetsmarknaden, vilket gör det svårt för dem att få arbete.

Detta är till stor del ett resultat av den rödgröna migrations- och integrationspolitiken, där Sverige tog emot många människor utan att ha en fungerande plan för språkinlärning, utbildning, arbete och självförsörjning.

Hälften av de arbetslösa är inrikesfödda svenskar och störst ökning är arbetslösheten bland akademiker. Det beror helt och hållet på Tidös obegåvade tillväxtpolitik och nedskärningar i offentlig sektor. Arbetslösheten bland utrikesfödda är faktiskt den som ökar minst. De gör så gott de kan, trots sämre förutsättningar och fördomar från personer som dig.
Citera
2026-07-22, 09:47
Medlem
Enkelt
Höjda energiskatter ger höjda priser på allt annat, däribland på mat vilket gör alla fattigare
Röstar ni rött eller grönt så blir det så. Grattis alla!!
Citera
2026-07-22, 10:32
Medlem
Citat:
Hälften av de arbetslösa är inrikesfödda svenskar.

Därför tillhör du sosseriet, eftersom du älskar att ljuga.

Antal arbetslösa:
Utrikes födda: 223 000
Inrikes födda: 216 000

Om man räknar också andra generation invandrare det är mycket mindre etniska svenskar som är arbetslösa

Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Enkelt
Höjda energiskatter ger höjda priser på allt annat, däribland på mat vilket gör alla fattigare

Med sosseriet i makten kommer bl.a. : Höjd bränsleskatt, höjd matskatt (moms), höjd elskatt, höjd inkomstskatt, höjd ISK skatt, återinförd fastighetskatt och förmogenhetskatt.

Värnsterns mål är att alla bli lika fattiga som deras bidragberoende kärnväljare.
Senast redigerad av liapunov13 2026-07-22 kl. 10:35.
Citera
2026-07-22, 16:15
Medlem
folkgemenskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Du låter som en AI-robot som rapar ur sig inlärda fd sosse floskler som sossarna själva svek.

Bränd jord handlar om den politik sossarna genomförde senast med sin massinvandring.
Den politik förstörde just den välfärd du nu talar dig varm om.
De vaskade välfärden precis som Reinfeldt även gjorde.

Varför förstörde då sossarna välfärden och satte den helt ur spel med massinvandring?

De ville ha en ny bred väljarkår som vidhåller deras position som ett av Sverige största partier.
Sen att de kastar svenska arbetare under bussen skiter de fullständigt i.

Det var länge sedan sossarna var Socialdemokrater som har svikit det svenska folket helt.

En sosse numera förlitar sig nu på sin väljarbas från MENA länderna som de kallar för "svenskar".

Välfärdens kris beror primärt på tre decennier av högerpolitik: privatiseringsreformer, marknadisering och skattesänkningar. Det har urholkat offentliga resurser under både höger- och vänsterstyren.

Påståendet om "importerade väljare" spricker mot verkligheten. Det var S-ledda regeringar som genomförde de mest lamslående åtstramningarna av migrationspolitiken 2015 och 2021. Att arbetarväljare lämnat S beror på att partiet förde en marknadsanpassad högerpolitik som drabbade arbetarklassen hårdast genom ökad press på bostadsmarknad, skola och trygghetssystem.

Att då försöka lösa krisen orsakad av högerpolitik med mer högerpolitik är ju fullkomligt idiotiskt.

"Allard riktade återkommande kritik i mediekanalen Riks mot hur SD agerade i regeringssamarbetet. Han ansåg bland annat att de vek ner sig i viktiga ekonomiska frågor och svek sina väljare till förmån för Moderaternas och Kristdemokraternas ekonomiska linje. Vilket ledde till att han tvingades bort."
Citera
2026-07-22, 16:31
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
Det råder ingen tvekan att vi har en ny regering om 2 månader eller vad det är.

Nooshi som finansminister kanske och Amanda Lind som migrationsminister.

Vad kommer det innebära för oss vanliga människor?

Hur mycket mer kommer man skatta?
Tror ni vi pratar om 250 000 invandrare per år eller vad kommer v/c/mp kräva?

Vad kommer bensinen kosta?

Hur kommer vardagen förändras? Saft och bulle politik till brottsdömda igen?

Det är den egoistiska inställningen till politiken. Att sätta sig själv först.
Det finns också en nationalistisk/patriotisk inställning till politiken. Enligt den sätter man "Sverige" först.

Den första utgår från frågan: "vad är bäst för mig?"
Den andra utgår från frågan: "vad är bäst för Sverige?"

Jag funderar på att köpa elbil, så jag vill ha ett bättre elbilsstöd, bättre stöd för egna solpaneler (så jag kan "tanka gratis") och mer förnybar el så fort som möjligt (så elpriset hålls lågt också i närtid). Jag vill också stoppa skövlingen av svensk natur, eftersom den svenska naturen är mitt "nationalhem". Det är den som livnärt och omhuldat mina förfäder i tusentals år. Jag vill ha ett stärkt försvar, hårdare straff (för ALLA brott), straffarbete tillbaka (ska utgöra grund för villkorlig frigivning, jobbar man inte sitter man av hela straffet), en enorm satsning på integration (för att få det problemet ur världen en gång för alla) och en betydligt bättre EU-politik (som för Sverige närmare EU). Och en regering som kan hantera statsbudgeten ansvarsfullt, och lämna över den i bättre skick till de som tar över efter fyra år.

Men det är inte vad som är "bäst för mig" som jag kommer att rösta på. Istället kommer jag att rösta på ett parti som presenterar långsiktigt hållbara och framförallt genomförbara lösningar på problem som jag bedömer är av stor vikt för Sverige. I nutid, närtid och framtid.

Och då är det också viktigt att jag kan lita på vad det partiet säger, och rent ut sagt otroligt viktigt att de inte ljuger, snedvrider eller döljer frågor, och att de vill göra beslut på sakliga grunder. Inga beslut på ideologiska grunder, det är ett tecken på ren och skär idioti. Och inga beslut på egoistiska grunder, för att försöka få eller klamra sig fast vid makten. Och jag tänker inte "taktikrösta", för det känns som om jag med min enda röst undergräver våra grundläggande demokratiska principer.

Jag har ännu inte bestämt mig vilket parti jag tänker rösta på. Men det blir det garanterat inte M, KD, L eller SD. För de har ljugit och snedvridit, och fattat de flesta av sina beslut på ideologiska och/eller egoistiska grunder. Tidö är enligt min "Sverige först"-baserade syn i det närmaste landsförrädare. Ingen sund nationalist eller patriot kan ge sin röst till dem, för de sätter bevisligen INTE "Sverige först".
Senast redigerad av Graavarg 2026-07-22 kl. 16:43.
Citera
2026-07-22, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Men det blir det garanterat inte M, KD, L eller SD. För de har ljugit och snedvridit, och fattat de flesta av sina beslut på ideologiska och/eller egoistiska grunder. Tidö är enligt min "Sverige först"-baserade syn i det närmaste landsförrädare. Ingen sund nationalist eller patriot kan ge sin röst till dem, för de sätter bevisligen INTE "Sverige först".

Genom att inte rösta på en av de fyra Tidöpartierna du indirekt röstar på vänstern för att:
- höjd inkomstskatt till alla löntagare och pensionärer
- höjd ISK kapitalskatt till alla småspare löntagare och pensionärer
- inför bolåneskatt för alla bolåntagare genom införd bankskatt till stora banker
- återinförd fastighetskatt för alla småhusägare
- återinförd förmögenhetskatt
- återinförd värnskatt (Mikael Damberg har byt skattens namn från värnskatt till beredskapsskatt)
- höjd skatt på mat (höjd moms från 6% till 12%)
- höjd bensinskatt så alla bilister som är beroende av bil och kollektivtrafiken saknas i närheten betalar 30 kr per liter bensin
- höjd elskatt för dyrare elfakturor
- höjd flygskatt för dyrare resor
- kravlös massinvandring
- sänkt straff till grova kriminella
Senast redigerad av liapunov13 2026-07-22 kl. 19:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in