2026-07-21, 14:59
Medlem
folkgemenskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
*skrattar*

Det var inte många rätt i den texten.

Tror du seriöst på det där själv?

En sosse är rätt rejält tappad och verkar sakna verklighetsförankring.

Inte undra på att Sverige kördes i botten under deras makt då de körde bränd jords taktik.

Det var exakt den modellen, en stark offentlig sektor, universell välfärd och infrastruktursatsningar, som byggde Sveriges välstånd under 1900-talet. Att kalla en välutbyggd sjukförsäkring och a-kassa för "bränd jord" är hånfullt mot de arbetare och den medelklass som drabbas när trygghetssystemen urholkas, medan vinster i välfärden slussas till privata riskkapitalbolag.

När privatiseringar och nyliberala marknadslösningar drivits igenom har resultatet blivit ökad jämlikhetsklyfta, marknadsskolans misslyckande och urholkad samhällsservice i landsbygden. Att kräva att kapitalägare bär en större skattebörda för att finansiera fungerande järnväg, sjukvård och bostäder är inte uppenbar galenskap, det är grunden för ett stabilt samhällskontrakt.
Citera
2026-07-21, 21:32
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Anser du alltså att Sverige de senaste fyra åren går åt fel håll?

Mina låga förhoppningar har de väl infriat med råge. Tyvärr är det få som vill/vågar se vilket hot islam är för västvärlden. Med sossarna och MP vid rodret hade det kunnat vara nattsvart nu och så är jag rädd att det blir efter valet i september.

Men ja, de får godkänt och de har tuffat till sig en aning, men Sverige skulle behöva en Djingis Khan eller dylikt nu som kan ena folket.
Citera
2026-07-22, 05:47
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Mina låga förhoppningar har de väl infriat med råge. Tyvärr är det få som vill/vågar se vilket hot islam är för västvärlden. Med sossarna och MP vid rodret hade det kunnat vara nattsvart nu och så är jag rädd att det blir efter valet i september.

Men ja, de får godkänt och de har tuffat till sig en aning, men Sverige skulle behöva en Djingis Khan eller dylikt nu som kan ena folket.

Intressant att du anser att ingenting har förändrats för att ta lägga om den tidigare kursen.
Jag ser vilket fall som helst en rad olika förändringar som visar att vi är på väg i rätt riktning.

De som ville se större förändringar under denna mandatperiod bör även förklara vad dessa är.

En sak jag hade velat sett var en större satsning på gränsbevakning av våra gränser.
Då EU´s yttre gränser ej håller faller också den inre fria rörligheten.
(jag anser att Sverige inte ska vara med i EU utan vi skulle ha en Nordisk Union)
Citera
2026-07-22, 06:04
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Det var exakt den modellen, en stark offentlig sektor, universell välfärd och infrastruktursatsningar, som byggde Sveriges välstånd under 1900-talet. Att kalla en välutbyggd sjukförsäkring och a-kassa för "bränd jord" är hånfullt mot de arbetare och den medelklass som drabbas när trygghetssystemen urholkas, medan vinster i välfärden slussas till privata riskkapitalbolag.

När privatiseringar och nyliberala marknadslösningar drivits igenom har resultatet blivit ökad jämlikhetsklyfta, marknadsskolans misslyckande och urholkad samhällsservice i landsbygden. Att kräva att kapitalägare bär en större skattebörda för att finansiera fungerande järnväg, sjukvård och bostäder är inte uppenbar galenskap, det är grunden för ett stabilt samhällskontrakt.

Du låter som en AI-robot som rapar ur sig inlärda fd sosse floskler som sossarna själva svek.

Bränd jord handlar om den politik sossarna genomförde senast med sin massinvandring.
Den politik förstörde just den välfärd du nu talar dig varm om.
De vaskade välfärden precis som Reinfeldt även gjorde.

Varför förstörde då sossarna välfärden och satte den helt ur spel med massinvandring?

De ville ha en ny bred väljarkår som vidhåller deras position som ett av Sverige största partier.
Sen att de kastar svenska arbetare under bussen skiter de fullständigt i.

Det var länge sedan sossarna var Socialdemokrater som har svikit det svenska folket helt.

En sosse numera förlitar sig nu på sin väljarbas från MENA länderna som de kallar för "svenskar".
Citera
2026-07-22, 07:00
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Intressant att du anser att ingenting har förändrats för att ta lägga om den tidigare kursen.
Jag ser vilket fall som helst en rad olika förändringar som visar att vi är på väg i rätt riktning.

De som ville se större förändringar under denna mandatperiod bör även förklara vad dessa är.

En sak jag hade velat sett var en större satsning på gränsbevakning av våra gränser.
Då EU´s yttre gränser ej håller faller också den inre fria rörligheten.
(jag anser att Sverige inte ska vara med i EU utan vi skulle ha en Nordisk Union)

Jag skrev inte att ingenting har förändrats och jag håller till fullo med dig om förändringarna. Det är bara sorgligt att man har behövt se Moder Svea misshandlas grovt i så många år. Lägger mycket av den skulden på våra traditionella medier som snabbt har tryckt ner de som har visat lite sunt förnuft, och våra mesiga politiker såklart som dansar efter deras pipa.

Som utvecklingen ser ut nu är det inte omöjligt att vi får ett västeuropeiskt "Iran" innan folk vaknar.

En Nordisk Union skulle jag rösta på. Fast jag skulle vara misstänksam mot att det långsamt blev mer och mer korrupt och makthungrigt, men det kanske går att ta lärdom av EU.
Citera
2026-07-22, 08:04
Avslutad
S får nog med V på tåget bara genom att erbjuda stora belopp (skattepengar)till Palestina. Lite konstigt, men det är väl den fråga som svenskar numera förknippar med V. Sen kan de lirka hur de vill med V. Lite läskigt att V får väljare från ganska många som stöder partiet Nyans. Från AI: ”I tidigare val har man kunnat se att Vänsterpartiet i vissa fall har konkurrerat med eller till och med övertagit väljare från Nyans i vissa förortsområden med stor muslimsk befolkning.”
Deras inflytande kommer nog gynna invandrare. T ex blanda befolkningen och bidrag.
MP blir en hårdare karamell. MP gynnas framförallt genom ett stort stöd av media. Mycket av MPs sakfrågor leder till en klart försämrad ekonomi för vanliga arbetande svenskar. Vi får se mer floppar a la Northvolt och en försämrad konkurrenskraft gentemot andra länder.
Jag känner mig inte så hoppfull över Sveriges nästa 4a år.
Citera
2026-07-22, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Är du låg- och medelinkomsttagare (alltså tjänar under eller omkring gränsen för statlig inkomstskatt) får du däremot skattesänkningar med sossarnas och vänsterns politik.

Kan du påminna oss om när S, V och MP senast sänkte inkomstskatten för personer med inkomster under brytpunkten, utan att det skedde genom Alliansens eller C/L inflytande?
Senast redigerad av liapunov13 2026-07-22 kl. 08:50.
Citera
2026-07-22, 08:49
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Kan du påminna oss om när S, V och MP senast sänkte inkomstskatten för personer med inkomster under brytpunkten, utan att det skedde genom Alliansens eller C/L inflytande?

Vänsterpartiet har haft kraftigt höjda grundavdrag (vilket innebär sänkt skatt för låginkomsttagare, sjuka, pensionärer m.fl) i varenda budgetförslag de lagt så länge jag kan minnas. Det är dock något som högerpartier generellt motsätter sig.
Citera
2026-07-22, 08:52
Medlem
Citat:
Vänsterpartiet har haft kraftigt höjda grundavdrag (vilket innebär sänkt skatt för låginkomsttagare, sjuka, pensionärer m.fl) i varenda budgetförslag de lagt så länge jag kan minnas.

Det är inte vad jag frågade dig. Man kan fa på budgetförslag vad som helst. Jag frågar dig när var den sista gången som S, V and MP sänkte skatten för de som tjänar under brytpunkten utan alliansen eller C,L inflydande. Kan du påminna oss? I varje kommun och region som rödgröna har makten de har höjt skatten år per år för alla som tjänar under brytpunkten.

Citat:
Sossarna vill återinföra en avtrappning av jobbskatteavdraget för den som tjänar mer än 70 000 kr/mån. Det innebär knappt en hundralapp mer i skatt.

Det du förmodligen har glömt är att Mikael Damberg, utöver att vilja återinföra avtrappningen av jobbskatteavdraget – vilket skulle höja marginalskatten med omkring tre procentenheter – även vill återinföra värnskatten under ett nytt namn: beredskapsskatt.

Det skulle innebära ytterligare fem procentenheters högre marginalskatt. Tillsammans skulle den högsta marginalskatten kunna öka från dagens cirka 52 procent till omkring 60 procent med Socialdemokraternas politik.

Det innebär att den som tjänar in ytterligare 100 kronor över ungefär 70 000 kronor i månaden bara får behålla omkring 40 kronor.

En så hög marginalskatt är skadlig för Sveriges ekonomi och försämrar landets möjligheter att attrahera och behålla ingenjörer, jurister, forskare och läkare.
Senast redigerad av liapunov13 2026-07-22 kl. 09:01.
Citera
2026-07-22, 09:01
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Det är inte vad jag frågade dig. Man kan fa på budgetförslag vad som helst. Jag frågar dig när var den sista gången som S, V and MP sänkte skatten för de som tjänar under brytpunkten utan alliansen eller C,L inflydande. Kan du påminna oss?

Vänsterpartiet har aldrig varit i regeringsställning, så de har aldrig fått chansen att driva igenom sina budgetförslag. Det kan vi ändra på nu.

Socialdemokraterna har genomfört skattesänkningar vid flera tillfällen, senast under höstbudgeten för 2022 då regeringen (under Magdalena Andersson) sänkte skatten för låg- och medelinkomsttagare och pensionärer.

Citat:
Det du förmodligen har glömt är att Mikael Damberg, utöver att vilja återinföra avtrappningen av jobbskatteavdraget – vilket skulle höja marginalskatten med omkring tre procentenheter – även vill återinföra värnskatten under ett nytt namn: beredskapsskatt.

Att bara återställa avtrappningen i jobbskatteavdraget är alldeles för generöst. Den som har månadslöner över 70'000 ska inte behöva några skattelättnader över huvudtaget. Den höga lönen borde vara tillräcklig motivation för att orka masa sig till jobbet och är den inte det så är något annat allvarligt fel. Bidrag från staten ska gå till de som behöver dem - ingen annan, är min inställning.
Citera
2026-07-22, 09:04
Medlem
Citat:
Socialdemokraterna har genomfört skattesänkningar vid flera tillfällen, senast under höstbudgeten för 2022 då regeringen (under Magdalena Andersson) sänkte skatten för låg- och medelinkomsttagare och pensionärer.

Har du någon källa på detta? Endast som fick mer i plånboken innan valet 2022 var de som har aldrig jobbat och får garantipension. S höjde med 1000kr garantipension och sen förlorade valet. Det var oppositionens förslag för att höja pensionen till alla pensionärer med det gick inte genom.

https://www.socialdemokraterna.se/nyheter/nyheter/2022-06-22-s-seger-i-riksdagen-nu-hojs-pensionerna-med-1-000-kronor
Citera
2026-07-22, 09:07
Medlem
Citat:
Att bara återställa avtrappningen i jobbskatteavdraget är alldeles för generöst. Den som har månadslöner över 70'000 ska inte behöva några skattelättnader över huvudtaget. Den höga lönen borde vara tillräcklig motivation för att orka masa sig till jobbet och är den inte det så är något annat allvarligt fel. Bidrag från staten ska gå till de som behöver dem - ingen annan, är min inställning.

Fel. När jobbskatteavdraget infördes fanns ingen avtrappning, precis som det borde vara. Alla med en lön över cirka 40 000 kronor i månaden fick det maximala jobbskatteavdraget, omkring 4 000 kronor per månad.

Det var de rödgröna som 2016 höjde marginalskatten med 3% för personer med högre inkomster genom att införa avtrappningen. Tidöpartierna avskaffade den 2025, vilket återställde jobbskatteavdraget till den konstruktion det hade från början.

Det handlar alltså inte om någon "särskild skattelättnad", som du påstår, utan om att jobbskatteavdraget återigen utformas på rätt sätt.

Någon kommentar för återinförd värnskatt som Damberg pratar om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in