Citat:
Ursprungligen postat av
MarcoStar
Vänsterpartiet har haft kraftigt höjda grundavdrag (vilket innebär sänkt skatt för låginkomsttagare, sjuka, pensionärer m.fl) i varenda budgetförslag de lagt så länge jag kan minnas.
Det är inte vad jag frågade dig. Man kan fa på budgetförslag vad som helst. Jag frågar dig när var den sista gången som S, V and MP sänkte skatten för de som tjänar under brytpunkten utan alliansen eller C,L inflydande. Kan du påminna oss? I varje kommun och region som rödgröna har makten de har höjt skatten år per år för alla som tjänar under brytpunkten.
Citat:
Ursprungligen postat av
MarcoStar
Sossarna vill återinföra en avtrappning av jobbskatteavdraget för den som tjänar mer än 70 000 kr/mån. Det innebär knappt en hundralapp mer i skatt.
Det du förmodligen har glömt är att Mikael Damberg, utöver att vilja återinföra avtrappningen av jobbskatteavdraget – vilket skulle höja marginalskatten med omkring tre procentenheter – även vill återinföra värnskatten under ett nytt namn: beredskapsskatt.
Det skulle innebära ytterligare fem procentenheters högre marginalskatt. Tillsammans skulle den högsta marginalskatten kunna öka från dagens cirka 52 procent till omkring 60 procent med Socialdemokraternas politik.
Det innebär att den som tjänar in ytterligare 100 kronor över ungefär 70 000 kronor i månaden bara får behålla omkring 40 kronor.
En så hög marginalskatt är skadlig för Sveriges ekonomi och försämrar landets möjligheter att attrahera och behålla ingenjörer, jurister, forskare och läkare.