Citat:
Ursprungligen postat av
Hasse1987
Det råder ingen tvekan att vi har en ny regering om 2 månader eller vad det är.
Nooshi som finansminister kanske och Amanda Lind som migrationsminister.
Vad kommer det innebära för oss vanliga människor?
Hur mycket mer kommer man skatta?
Tror ni vi pratar om 250 000 invandrare per år eller vad kommer v/c/mp kräva?
Vad kommer bensinen kosta?
Hur kommer vardagen förändras? Saft och bulle politik till brottsdömda igen?
Det är den egoistiska inställningen till politiken. Att sätta sig själv först.
Det finns också en nationalistisk/patriotisk inställning till politiken. Enligt den sätter man "Sverige" först.
Den första utgår från frågan: "vad är bäst för mig?"
Den andra utgår från frågan: "vad är bäst för Sverige?"
Jag funderar på att köpa elbil, så jag vill ha ett bättre elbilsstöd, bättre stöd för egna solpaneler (så jag kan "tanka gratis") och mer förnybar el så fort som möjligt (så elpriset hålls lågt också i närtid). Jag vill också stoppa skövlingen av svensk natur, eftersom den svenska naturen är mitt "nationalhem". Det är den som livnärt och omhuldat mina förfäder i tusentals år. Jag vill ha ett stärkt försvar, hårdare straff (för ALLA brott), straffarbete tillbaka (ska utgöra grund för villkorlig frigivning, jobbar man inte sitter man av hela straffet), en enorm satsning på integration (för att få det problemet ur världen en gång för alla) och en betydligt bättre EU-politik (som för Sverige närmare EU). Och en regering som kan hantera statsbudgeten ansvarsfullt, och lämna över den i bättre skick till de som tar över efter fyra år.
Men det är inte vad som är "bäst för mig" som jag kommer att rösta på. Istället kommer jag att rösta på ett parti som presenterar långsiktigt hållbara och framförallt genomförbara lösningar på problem som jag bedömer är av stor vikt för Sverige. I nutid, närtid och framtid.
Och då är det också viktigt att jag kan lita på vad det partiet säger, och rent ut sagt otroligt viktigt att de inte ljuger, snedvrider eller döljer frågor, och att de vill göra beslut på sakliga grunder. Inga beslut på ideologiska grunder, det är ett tecken på ren och skär idioti. Och inga beslut på egoistiska grunder, för att försöka få eller klamra sig fast vid makten. Och jag tänker inte "taktikrösta", för det känns som om jag med min enda röst undergräver våra grundläggande demokratiska principer.
Jag har ännu inte bestämt mig vilket parti jag tänker rösta på. Men det blir det garanterat inte M, KD, L eller SD. För de har ljugit och snedvridit, och fattat de flesta av sina beslut på ideologiska och/eller egoistiska grunder. Tidö är enligt min "Sverige först"-baserade syn i det närmaste landsförrädare. Ingen sund nationalist eller patriot kan ge sin röst till dem, för de sätter bevisligen INTE "Sverige först".