2026-07-21, 13:12
Medlem
israelisinnocents avatar
Nästan lika bra som disneys liveaction
Citera
2026-07-21, 13:14
Medlem
Giant Squids avatar
Såg Nolan på Daily News nämna att filmrullarna för IMAX bara räcker till tre minuters tagningar.
Innebär inte det att det blir ganska snabba klipp genom hela filmen?
Citera
2026-07-21, 13:18
Moderator
T-80Us avatar
Det handlar inte om huruvida filmen rent tekniskt och berättarmässigt är bra. Det kan den kanske vara.

Vad det handlar om är det faktum att Nolan, liksom andra regissörer och producenter antingen själva vill sudda ut det europeiska kulturarvet genom woke och inkvotering, alternativt tvingas att göra det för att ha chans att få filmpriser.

Oavsett anledning så är det en väldigt dålig väg att vandra. Det var dåligt när man målade vita svarta för att slippa negrer i filmer och det är lika dåligt när man byter ut vita mot svarta, eller ställer krav på ras och sexualitet för att filmen ska få vara tävlande i t.ex. Oscar-galan.
Citera
2026-07-21, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dotard
Incels är så osäkra över sin egen sexualitet att när en könskorrigerad (eller vad fan det kallas) person är med i 6 scener i en nästan 3 timmar lång film så är filmen "förstörd"?

Ord betyder saker. "Incel" betyder en person som lever i ofrivilligt celibat.
Vad det har för koppling till kritik mot transpropaganda i underhållningsfilmer är högst oklart.

Du tycks bara kasta dig med ordet för att det är roligt, så som vissa vänsteraktivister gjort med ordet "rasist" eller Trumpanhängare med ordet "kommunist".

Orden urvattnas på all mening och blir bara tomma skällsord.
Nivån är ungefär så låg som den kan bli.
Citera
2026-07-21, 13:37
Medlem
Odyssén har omtolkats oräkneliga gånger. Troligtvis är även Homeros variant en omtolkning. Denna gång har Nolan omtolkat den med bl.a. byxor, Batmanhjälm och ett par svarta skådespelare. Det skulle inte förvåna mig om det i såväl antika Grekland som i Rom gjordes uppsättningar av hela eller delar av Odyssén där man inte på något sätt med sin ensemble försökte efterlikna Homeros original med vare sig ras eller kön. Mot bakgrund av det tycker jag nog att det är den här kritiken som man ser i denna tråd som är det mest uppenbara sättet att politisera berättelsen. – Som för övrigt inte är opolitisk till att börja med. (Fokuset på gästfrihet är lika uppenbart i Homeros.)
Citera
2026-07-21, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Vad har du rökt?
Detta är FLASHEN för Guds skull, ingen jävla kulturdebatt där det är fult att skriva ”neger..”

Rasisten i sällskapet måste vara DU eftersom du dissar alla som skriver neger och tror dessutom att du är chef över någon slags uppfostringsanstalt här!
Men grattis till det, du lär få att göra på detta forum…(hjälp)

Till filmen: jag hoppas det finns fler än en neger, gärna blanka och muskliga!

Mums!

Du missförstår. Ni kan uttrycka er hur ni vill, jag poängterar bara att ni skjuter er själva i foten om ni eftersträvar något mer än att edgelorda för det späder vatten på DEI-kvarnen. Det är kortsiktigt och lite korkat.

Jag har hängt på flashen längre än dig med största sannolikhet. Men gullig halmgubbe.

Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Tänker inte gå in i nån polemik med dig utan hänvisar till LuiLuis inlägg ovan.

Behövs ingen polemik. Vi kan tycka olika och diskutera utan att sjunka till den nivån. Men du får retirera om du vill till safe-spacet om det känns bättre, jag beviljar det.
Citera
2026-07-21, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det handlar inte om huruvida filmen rent tekniskt och berättarmässigt är bra. Det kan den kanske vara.

Vad det handlar om är det faktum att Nolan, liksom andra regissörer och producenter antingen själva vill sudda ut det europeiska kulturarvet genom woke och inkvotering, alternativt tvingas att göra det för att ha chans att få filmpriser.

Oavsett anledning så är det en väldigt dålig väg att vandra.

Exakt.

Det tycks som om filmskaparna är i praktiken tvingade eftersom alla gör det.

Det förtar naturligtvis mycket av glädjen med att se en film att de som gjort filmen tvingats följa en själlös och rasistisk mall.

Redan innan de berättar vilka som spelar vilka roller så vet man hur det kommer se ut.
Det är inte Nolan som valt att casta på ett visst sätt av konstnärliga skäl. Nej, beslutet är taget på en högre nivå.

Och det är fruktansvärt trist att se.
Citera
2026-07-21, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av golarskjutare
Och hur vet du att jag använde det på ett nedsättande sätt?
Neger har använts i hundratals år världen över utan att för den delen vara nedsättande. Har du inte läst gamla svenska böcker, tidningar och Myndighetstexter? Du inser att ordet fortfarande är det som används (främst av mörkhyade själva) världen över?

Det är snarare rasistiskt och nedsättande av dig att utgå från att jag menade något illa pga ordval.
Men du får väl äta din Chokladboll nu och känna dig duktig.

On topic:
Nolan och hollywood går in stenhårt på att vända kritiken på förhand och har Köpt/marknadsfört via alla kanaler dom kan. Betalar till och med folk som är långt åt höger till att hylla filmen.

Jag har nu själv sett den och det är en utav hans sämre filmer helt klart. Några kul scener, kul att se på IMAX helt klart men som film var den ingen jag kommer se två gånger.

Stark 3 av 5, pga det visuella. Ja, jag bortsåg från castingen och har inte räknat in det i bedömningen. Hade jag gjort det så hade det fått 2 av 5.

Inom kontext tolkade jag det negativt, var det fel? Då kan jag backa, inga konstigheter med det.

Ordet neger betyder egentligen bara svart och är i sig inte nedlåtande men du vet säkert själv vilka kopplingar som görs när det används i en diskussion om DEI. Om du tycker det är värt det är upp till dig, jag tycker det inte.

Såg du den på MoS eller 4K Imax?
Jag går in med lagom förväntningar.

Citat:
Ursprungligen postat av T-80U

Oavsett anledning så är det en väldigt dålig väg att vandra. Det var dåligt när man målade vita svarta för att slippa negrer i filmer och det är lika dåligt när man byter ut vita mot svarta, eller ställer krav på ras och sexualitet för att filmen ska få vara tävlande i t.ex. Oscar-galan.

Väl formulerat.
Senast redigerad av Bloe 2026-07-21 kl. 14:06.
Citera
2026-07-21, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Exakt.

Det förtar naturligtvis mycket av glädjen med att se en film att de som gjort filmen tvingats följa en själlös och rasistisk mall.

Redan innan de berättar vilka som spelar vilka roller så vet man hur det kommer se ut.
Det är inte Nolan som valt att casta på ett visst sätt av konstnärliga skäl. Nej, beslutet är taget på en högre nivå.

Inte bara tycks, det är faktiskt så om de vill bli nominerade eller inte jobba i uppförsbacke så är det krav. Pga tidspress får du en ai-sammanfattning om du vill läsa mer.

Riktigt sjukt är det, helt öppet.
Citera
2026-07-21, 14:13
Medlem
Q-Trons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Exakt.

Och låt oss aldrig glömma att "mångfald" i själva verket betyder färre eller inga vita människor. Begreppet är ett subversivt sätt att tränga undan och/eller späda ut både vita människor och deras kulturer. Det är ingen som förespråkar mångfald för nigerianer, indier eller mongoler i deras hemländer, eller i deras kulturella uttryck. Det här sker i stort sett endast i länder och i kulturer med vita befolkningar.

- En svart kvinna spelar Helena av Troja i Nolans senaste film.
- Jaha, och..?
- En vit kvinna kommer att spela rollen som mamman i en Hollywood-film baserat på den kongolesiska berättelsen Mwindo.
- Va?! Det är ju rasism!
Citera
2026-07-21, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Det är många som klagar på att filmen är tråkig, vilket även Oppenheimer var. Folk säger samma sak på Reddit. Nolan har tappat det lite tycker jag, kommer inte betala för att se en tre timmar lång tråkig film oavsett om den är woke eller ej.

Oppenheimer var en riktigt jäkla skitfilm, bland det sämsta jag sett!
Jag tror nog att The Odyssey kommer att vara bättre eller mer sevärd, men jag kommer nog aldrig att se den då jag får skitfilms vibbar!

Nollan försöker nog göra allt för att vinna inkluderings Oscar, bästa roll lär väl bli till dvärgtransan, bästa mörkhyade roll blir till Helen Of Detroit!
Citera
2026-07-21, 14:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Om filmen inte håller för att visas på en vanlig tv, är det då verkligen en bra film ens?

Jag skulle säga nej.
Nja, Avatar var fantastisk på stor 3D-visning på bio men på TV kunde jag se hur enkel den var. Är den då dålig? Jag föredrar att hålla i minnet hur kul den var på bio första gången.

Verkar som Odyssey är motsvarande och jag kommer naturligtvis bara att se den på största salongen i Stockholm, med mycket folk i salongen för stämning, annars får det vara. Bio är bäst på bio.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in