2026-07-20, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Gäller det andra fiktiva verk tex American History X? Dvs spelar ingen roll vem som castas till vilken roll. Denzel Washington byter ut Edward Norton och Jet Lee spelar hans yngre bror. Antagonisten i slutet tolkas av Jason Statham, för han är ju tuff.

Odyssen må vara fiktiv men den handlar om västerländska personer i antikens grekland, rimligt att de ser tidsenligt västerländska ut till den grad att det inte genast blir uppenbart eller knepigt att förstå den historiska kontexten.

Shakespeare kan du rollsätta med sydstatare men då blir det plötsligt en komedi, kanske jättebra men förståeligt om den typiske teaterbesökaren som älskar Shakespear blir besviken.

Inlägget du svarar på är skrivet av en idiot men du är uppenbarligen inte mycket smartare.
Aha så du jämför alltså en story vars själva huvudkärna handlar om rasism och etnicitet med en story som inte har nåt med det att göra överhuvudtaget. Snacka om äpplen och päron.

Inget fel att rollsätta Shakespeare med sydstatare om de tar det seriöst.
Citera
2026-07-20, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose
Aha så du jämför alltså en story vars själva huvudkärna handlar om rasism och etnicitet med en story som inte har nåt med det att göra överhuvudtaget. Snacka om äpplen och päron.

Inget fel att rollsätta Shakespeare med sydstatare om de tar det seriöst.

Du använde fiktion som halmgubbe.

Odyssens karaktärer är antikens greker och antikens Grekland utgör ryggmärgen i den västerländska kulturen, statsskicket, litteratur mm.

Du kritiserar normala förväntningar med ditt eget subjektiva tyckande. Sean Connery's Ramirez i Highlander 2 var inte heller så lyckat, det är inte trovärdigt ens i det totalt banala universumet. Din godtyckligt låga standard är en dålig måttstock helt enkelt, vilka frukter du än lägger i korgen.
Citera
2026-07-20, 07:18
Medlem
Allt folk ens ser detta är ju bara för att de vill stötta woke-rörelsen. Märks på min Facebook att de som är woke gärna stoltserar med att de går och ser den. Då vet man hur illa ställt det är med filmen när den blivit en symbol för wokeness
Citera
2026-07-20, 07:22
Medlem
Citat:
Jag vet att folk till höger tenderar att inte vara särskilt intelligenta men du är väl medveten om att Odysséen inte hände på riktigt till skillnad från Nelson Mandela, segregationen eller Martin Luther King? Det är ungefär som att böla när en adaption av Shakespeare inte spelas av endast britter.

Så margot robbie som vaiana hade accepterats av samma vänster som blir ursinnig på att vita kvinnor har braids?
Citera
2026-07-20, 07:30
Medlem
FjodorBajkalsjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Odyssens karaktärer är antikens greker och antikens Grekland utgör ryggmärgen i den västerländska kulturen, statsskicket, litteratur
Den kultur som skildras i Odyssen har inget med den moderna västerländska kulturen att göra. Slaveri och allbestämande kungar har mer att göra med andra kulturer än den västerländska. På Homeros tid fanns det inget västerland, han levde i en antik medelhavskultur där det var betydligt närmare till Afrika än in på den europeiska kontinenten.
Citera
2026-07-20, 07:30
Medlem
kyzyls avatar
om de nu ska göra en race-swap på helena av troy så kunde de väl åtminstonde anlitat en snygg negress?
Tycker det är en jävla miss att inte ge karaktärerna autentiska bronsåldersrustningar och kostymer då det både hade varit mer historiskt korrekt och sett häftigare ut.
det hade givit filmen en mer ikonisk look.
Nolan är förövrigt en rätt överskattad regisör.
Tänker inte se filmen.
Citera
2026-07-20, 07:52
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Filmen har redan tjänat in sin budget på första weekenden, 250 miljoner dollar. Verkar som enda floppen här är fjanthögerns försök till att bojkott.

Som sagt, Nolan lever på gamla meriter. Pga det finns det många som ändå vill se en Nolan-film oavsett om hans sista bra rulle kom för 12 år sedan och alla sen dess var floppar. Denial vet du. Folk har glömt bort eller inser inte ännu att hans senaste filmer stank.

Dessutom hade Odyssey dragit in det dubbla om inte högern hade bojkottat den, så det är fortfarande en stor förlust för Nolan.
Citera
2026-07-20, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Den kultur som skildras i Odyssen har inget med den moderna västerländska kulturen att göra. Slaveri och allbestämande kungar har mer att göra med andra kulturer än den västerländska. På Homeros tid fanns det inget västerland, han levde i en antik medelhavskultur där det var betydligt närmare till Afrika än in på den europeiska kontinenten.

Har ingenting med att göra? Överdrivet. Mitt inlägg handlade dock mer om att fiktion på något vis kan förvanskas hur som helst för att det är fiktion vilket jag inte heller håller med om.

Förövrigt den närmsta delen av Afrika såg också annorlunda ut då mot idag.
Citera
2026-07-20, 08:11
Medlem
israelisinnocents avatar
Kul med en disneyfierad Odysseus

Vad blir nästa, Atlantis?
Citera
2026-07-20, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon

Idiot. Jämför gudarna rätt lika va.

Och norra Afrika är europeiskt innan arabiseringen.
Citera
2026-07-20, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Allt folk ens ser detta är ju bara för att de vill stötta woke-rörelsen. Märks på min Facebook att de som är woke gärna stoltserar med att de går och ser den. Då vet man hur illa ställt det är med filmen när den blivit en symbol för wokeness

Problemet att blivit att göra något woke eller anti-woke är även det ett sätt att marknadsföra sig
Citera
2026-07-20, 08:49
Medlem
Marknaden har talat. The Odyssey får just nu på IMDB 8.4 i betyg och i Rotten Tomatoes
95% Tomatometer (382 Reviews) 97% Popcornmeter

Tom Holland historikern om filmen https://www.youtube.com/shorts/PhorsQbqwMo "Den bästa filmatiseringen av en grekisk myt"

Kommer jag se filmen? Jag vet inte. Jag har läst "Iliaden och Odysséen" flera gånger som ung. En av alla förenklade versioner som finns. Jag vet inte om jag vill förstöra mina minnen, även filmatiseringen verkar vara mycket bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in