2026-07-22, 13:18
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katki
Då bojkottar man och protesterar i kassan och lämnar maten utan betalning om den redan är framställd.

Var i en butik som vägrade ta emot högre än 200:-. Då protesterar man, lämnar kvar varorna i kassan och går därifrån.
Beställer du manuellt i kasssan hos Max går inte ordern till köket innan betalningen är gjord, precis som med pektavlorna där du beställer själv.

Det enda som händer när du inleder din oerhört kraftfulla bojkott är att de tar raderar vad de tryckt in och gör något annat. Och du, som gått till Max just för att du ville äta på Max får inte äta på Max.
Citera
2026-07-22, 15:53
Medlem
Citat:
Då bojkottar man och protesterar i kassan och lämnar maten utan betalning om den redan är framställd.

Var i en butik som vägrade ta emot högre än 200:-. Då protesterar man, lämnar kvar varorna i kassan och går därifrån.

Du tror att maten står redo innan du har betalt för den?
Citera
2026-07-22, 18:52
Avslutad
Tråkigt att folk applicerar sina frustrationer och tror att ett företag som vaskat bort allt vad dess grundare en gång stod för gör saker för att det råkar gynna deras syn på världen.

Det har inget med "störiga" "kriminella" att göra.

Tröttnar ni inte på att ljuga för er själva?
Citera
2026-07-22, 22:04
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Vad är det för ”tjafs” som uppstår om du betalar med kort?
Inget. Det är det som är grejen. På många håll blir det tjafs om jag försöker betala kontant. Som jag skrev har Max varit ett undantag, men nu verkar det vara finito.
Citat:
Ursprungligen postat av Sharmut4
Du tror att maten står redo innan du har betalt för den?
Är du säker på att det det är först när man betalar de börjar tillreda beställningen om man beställer i bilen? Jag trodde det var därför de tog beställningar innan man kom fram till kassan, för att kunna börja laga.
Citera
2026-07-22, 23:04
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Om den gör det, men det spelar ingen roll för mig. Ju fler som bojkottar ju fler kunder förlorar Max. Jag kan handla på McDonalds istället, godare och bättre för mig.

Så kanske vi slipper deras urusla reklam på tv också, skitjobbig och dålig är den. Hade gärna valt bort och bojkottat den också.
Jag tror att du missförstår. Det är Max som bojkottar kontantkunderna. 99% av kontantkunderna kommer langa upp ett kort framöver. De 1% som kör en oerhört kraftfull bojkott betyder ingenting för dem.

Uppenbarligen så är deras kalkyl att det blir mer lönsamt i längden att slippa allt som har med kontanthantering att göra. De slipper all hantering av kontanter i kassan och de kan säga upp alla värdetransportavtal, de slipper hålla på med växelkassor, de slipper räkna kassor osv, osv.
Citera
2026-07-22, 23:33
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Curt Bergfors vänder sej i sin grav!
Sönerna är två lallande idioter!
Citera
2026-07-23, 00:03
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Jag stannade till på en Max härom veckan och fick inte betala med de kontanter jag hade med för att få min mat. Nu ser jag att det verkar vara en ny policy för hela företaget:

https://fragaoss.max.se/guide/tar-ni-emot-kontanter-i-era-restauranger

Om den som skrivit detta läser här så kan jag meddela att jag inte förstår, och inte uppskattar detta. "samtidigt som vi hoppas att det ska ge dig som gäst en bättre upplevelse"... Hur tänkte ni där?

Jag har i många år stannat på max när jag är ute och kör långt, för att de har rätt god och framförallt förutsägbar vegetarisk mat som är rätt billig. Och för att jag kunnat räkna med att slippa tjafs när jag vill betala kontant. Nu verkar det få bli något annat, och jag fruktar sämre, ställe, och jag är besviken. På så många långa bilturer jag gjort med andra har jag förordat Max som ett bra stopp om vi är hungriga, men jag antar att det är slut med det nu.

Sparar de verkligen så mycket pengar på det här? Hur många rån avstyr de? Finns det någon som gillar att betala med kort som tycker att "gud vad skönt att de slutat ta emot kontanter också"? Är det fler än jag som är upprörda?

Jättebra beslut! Det är väldigt ohygieniskt med smutsiga sedlar och mynt när man håller på med matlagning.
Citera
2026-07-23, 00:28
Moderator
Mr.Woodss avatar
Rent äckligt att inte låta folk göra rätt för sig kontant.
Jag undviker aktivt verksamheter som anser sig för fina för att ta emot kontant betalning.
Citera
2026-07-23, 01:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Jättebra beslut! Det är väldigt ohygieniskt med smutsiga sedlar och mynt när man håller på med matlagning.
Det är inte samma person
Citera
2026-07-23, 01:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Curt Bergfors vänder sej i sin grav!
Sönerna är två lallande idioter!

This!

Har inget med "kriminella" att göra. De skiter it vart pengarna kommer. Atmosfären i Restaurangen är redan förstörd. Förr fick man gratis tidning, fanns gratis kaffe, billig eller gratis påfyllning, var alltid rent, spelades alltid bra musik (spelas ingen musik ens längre i det Max jag besökte sist) - de hade sin egen radio med svensk musik. Man donerade pengar till att rädda träd.

Det var ett ansvarsfullt företag. Ett företag jag en gång i min ungdom skrev ett mail till om hur mycket jag tyckte om dem.

Sönerna har inte samma vision och driver företaget som om de var ett equitybolag där varje krona ska tryckas ut medan varumärkets värde urholkas till de förmodligen också säljer det till ett faktiskt equitybolag.
Citera
2026-07-23, 02:46
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Alltid intressant att så många blir upprörda varje gång en butik slutar med kontanter. Frågan är hur ofta dessa som blir upprörda själv använder kontanter? Anledningen till att alltfler slutar att ta emot kontanter beror på att så få antänder kontanter att betala med så hanteringen har blivit för dyr.

Max borde omvärdera sitt beslut att sluta ta emot kontanter av flera anledningar, först och främst så är det ju faktiskt kunden som ska kunna välja vilken betalningsmetod han eller hon vill använda eftersom det är kunden som sitter på pengarna. En annan anledning är det uppstår ofta tekniska problem som förhindrar kortanvändning men även Swish så backup behövs helt klart.

Ett trött motargument är rånrisken men den är minimal med slutna kassasystem och personalen känner sig knappast otrygga om de tar emot kontanter från 1 av 20 kunder som kanske vill betala kontant. Kunden har alltid rätt!

Om kontanthantering kostar pengar för Max så borde de istället se till att hyra mindre lokaler och optimera ytorna för bästa möjliga kundupplevelse, flera av deras restauranger i Stockholm exempelvis är alldeles för stora och känns ödsligt tomma från tid till annan.
Citera
2026-07-23, 09:00
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Jag stannade till på en Max härom veckan och fick inte betala med de kontanter jag hade med för att få min mat. Nu ser jag att det verkar vara en ny policy för hela företaget:

https://fragaoss.max.se/guide/tar-ni-emot-kontanter-i-era-restauranger

Om den som skrivit detta läser här så kan jag meddela att jag inte förstår, och inte uppskattar detta. "samtidigt som vi hoppas att det ska ge dig som gäst en bättre upplevelse"... Hur tänkte ni där?

Jag har i många år stannat på max när jag är ute och kör långt, för att de har rätt god och framförallt förutsägbar vegetarisk mat som är rätt billig. Och för att jag kunnat räkna med att slippa tjafs när jag vill betala kontant. Nu verkar det få bli något annat, och jag fruktar sämre, ställe, och jag är besviken. På så många långa bilturer jag gjort med andra har jag förordat Max som ett bra stopp om vi är hungriga, men jag antar att det är slut med det nu.

Sparar de verkligen så mycket pengar på det här? Hur många rån avstyr de? Finns det någon som gillar att betala med kort som tycker att "gud vad skönt att de slutat ta emot kontanter också"? Är det fler än jag som är upprörda?

Varför går det inte lika bra för dig att betala med kort och varför går du runt med kontanter, var får du dessa ifrån? Jag antar att du inte hör till de ålderstigna som envist och dumdristigt tar ut en summa varje månad på minuten och har massa pengar i plånkan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in