2026-07-22, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Finns det en global antisvensk rörelse som sprider negativ propaganda om hur dåliga svenskar är? Videon i tråden skapades av en propalestinsk PR-byrå baserad i Qatar. Säger det dig något?

Att göra såna här videor om svenska eller tyska ungdomar fyller ju inget syfte. Men att göra dom om israeler fyller ett syfte. Hela internet är fullt av personer och organisationer som inte gör något annat än att utmåla Israel och dess befolkning som ondska. Du är målgruppen och dina svar här i tråden visar att propagandan funkar.

Jag har inte sett videon. Jag googlade och fann artiklar då fenomenet var nytt för mig.

“Enklaver” eller “satellitsamhällen” / Bristande respekt för lokala lagar och normer / Ekonomisk dominans
https://responsibletourismgoa.com/israelis-goa-disastrous-tourism/
https://theprint.in/ground-reports/kasol-mini-israel-parvati-valley-israeli-backpackers-drugs-tourism/2972285/

beskriver Kasol som ett område där delar av samhället i praktiken anpassats efter israeliska besökare, med hebreiska skyltar, israelisk mat.
https://www.indiatoday.in/travel/photo/mini-israel-india-travel-dharamkot-manali-malana-kasol-pushkar-lifetr-989397-2017-07-03?utm_source=. com

Sen finns det tydligen ett antal diskussioner från indiska resenärer på Reddit som beskriver upplevelser av cafeer där indier upplevt sig ovälkomna eller där verksamheter uppfattats vara inriktade nästan enbart på israeler.
Citera
2026-07-22, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har inte sett videon. Jag googlade och fann artiklar då fenomenet var nytt för mig.

“Enklaver” eller “satellitsamhällen” / Bristande respekt för lokala lagar och normer / Ekonomisk dominans
https://responsibletourismgoa.com/israelis-goa-disastrous-tourism/
https://theprint.in/ground-reports/kasol-mini-israel-parvati-valley-israeli-backpackers-drugs-tourism/2972285/

beskriver Kasol som ett område där delar av samhället i praktiken anpassats efter israeliska besökare, med hebreiska skyltar, israelisk mat.
https://www.indiatoday.in/travel/photo/mini-israel-india-travel-dharamkot-manali-malana-kasol-pushkar-lifetr-989397-2017-07-03?utm_source=. com

Sen finns det tydligen ett antal diskussioner från indiska resenärer på Reddit som beskriver upplevelser av cafeer där indier upplevt sig ovälkomna eller där verksamheter uppfattats vara inriktade nästan enbart på israeler.

Jag märker att det är viktigt för dig att framställa israeliska ungdomar i dålig dager och att du är beredd att lägga ordentligt med tid på att bygga ditt case.
Citera
2026-07-22, 14:12
Medlem
Citat:
Jag märker att det är viktigt för dig att framställa israeliska ungdomar i dålig dager och att du är beredd att lägga ordentligt med tid på att bygga ditt case.

Som sagt, detta var ett nytt fenomen för mig, så jag googlade och det tog bokstavligen ett par minuter att hitta artiklar om ämnet. Youtubevideon är f.ö full av kommentarer från personer runt om i världen som upplevt liknande saker.
Citera
2026-07-22, 15:38
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Youtubekanalen uncivilized släppte tidigare idag en 20-minutare där dom försöker leda i bevis att israeler aktivt försöker kolonisera olika delar av världen. Att etablering ofta kommer med en vilja att bygga upp judiska kulturella center, för att se till att den israeliska mentaliteten står sig och att skyltar med med gärna endast står på hebreiska. Infödda nekas regelbundet tillträde till dessa israeliska satelliter, och den lokala lagstiftningen är något man inte bryr sig om nämnvärt:

https://youtu.be/Yq_fWXKidhk?si=sxgn-tVMpQ3dRF7H

Klippet går även in på vad som är drivaren i det hela: Den israeliska ingruppsmentaliteten i allmänhet och bosättarmentaliteten i synnerhet.

Begreppet freieren förklaras, ett begrepp som enligt klippet är en djup förolämpning i Israel, och som direkt översatt betyder typ "någon som spelar efter reglerna".

Att vara den som blir exploaterad anses fult, och att exploatera anses fint och eftersträvansvärt. Detta leder till att man alltid, alltid vill testa gränserna till max i dessa nya länder och kolonier, för att se vad man kommer undan med.

Är man dum nog att gå med på deras dumheter får man skylla sig själv, för de israeliska kolonisatörerna är det självklart att man försöker

Vid eventuell kritik eller gränssättande av ursprungsbefolkningen, så kör man med antisemtismkortet och andra hasbara-tekniker.

Så Flashback, vad tror vi? Är uncivilized något på spåren? Finns denna israeliska gruppstrategi som klippet lanserar? Pågår det en aktiv israelisk kolonisering?

Än mer intressant - har någon stött på israelisk kolonisering i verkligheten? Hur var det?

Är det en fungerande strategi över tid? Fler och fler verkar ju tröttna på Israel i allmänhet, och opinionsundersökningar överallt i världen visar på det. Att aktivt omfamna skamlöshet och aggressivitet, så som klippet gör gällande, brukar sällan leda till någonting hållbart i sociologisk mening. Kan detta vara en av förklaringarna till att bilden av Israel och israeler rasat senaste deceniumet?

En liten fotnot som tangerara off-topic och därför kanske inte ska diskuteras, men ändå intressant: Är inte det som beskrivs i klippet ganska likt hur många muslimska satellitsamhällen i västvärlden fungerar? Kan det vara så att klanmentalitet/nationalism är den faktiska drivaren, snarare än religion?

Det är lite tråkigt men nuförtiden MÅSTE man ständigt kontrollera vem som är källan och detta klipp är skapat av CIC-bolaget (Community Interest Company) Uncivilised Media. På deras hemsida skriver de följande under rubriken "Why we exist":
"We watched too many important projects settle for a shaky phone video because nothing else was affordable. Good storytelling shifts what people believe is real. The organisations doing the hardest work deserve the same tools as the ones with marketing budgets.".
Jag måste vara ärlig och erkänna att jag fortfarande inte kan se någon egen beskrivning från deras sida om varför de finns till men det är helt klart uppenbart att du anser att bra historieberättande gör sr att folk tror på det som berättas. Det känns uppenbart men varför finns de till? Oklart. I alla fall för mig.

Att få fram vilka som står bakom Uncivilised Media är inte det enklaste. I alla fall inte utifrån deras hemsida men jag har ändå fått fram att Salem Barahmeh är en av grundarna till Uncivilised Media. Salem Barahmeh är en uttalad politisk aktivist samt även grundare till BuildPalistine. Han har arbetat för PLO (som tidigare klassades som en terroristorganisation).

Tala Kaddoura (som syns i klippet) är också en av grundarna. Hon är från Libanon. Hon beskriver sig själv som journalist men egentligen är hon "bara" en student på universitetet i Beirut. Hon är en flitig medialaktivist. Palestina och HBTQIAXYZÅÄÖ2000+++ frågor står henne varmt om hjärtat.

Uncivilised Media försöker framställa sig som oberoende och som neutrala men om man skrapar på ytan ser man att de egentligen har en tydlig aktivistisk inriktning som, på ren svenska, handlar om att både hylla Palestina och snacka skit om Israel. Det här videoklippet är ett synnerligen bra exempel på det sistnämnda. Man behöver inte titta och lyssna speciellt länge innan rätt uppenbara lögner staplas ovanpå varandra och används som grund för än mer lögner.

Detta är inget annat än politisk aktivism för att få folk att både tycka synd om palestinier och tycka illa om Israel.

Som en tangerande bisats kan noteras att om man gör ett fel är det ruskigt effektivt att anklaga andra för att göra just detta fel därför att istället för att andra kommer på en och man måste förklara sig blir det en omvänd diskussion där den andra parten hela tiden måste försvara sig mot ogrundade anklagelser. Det är effektivt därför att det alltid kommer vara de som låter sig övertygas och så har vi alla de som blir förvirrade och inte orkar ta reda på hur det faktiskt föreligger. På det stora hela kommer man vanligen aldrig till vad diskussionen egentligen borde handla om dvs att det var den första parten som gjorde fel utan allt blir en röra av ord mot ord vad gäller den första, ogrundade, anklagelsen. I min värld ser jag detta som ett klockrent exempel på denna strategi!
Citera
2026-07-22, 15:41
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Fakta om kanalen Uncivilized:

Baserad i Qatar.

Skaparen är en professionell lobbyist: Kanalen grundades och drivs av Salem Barahmeh, som tidigare var verkställande direktör för Palestine Institute for Public Diplomacy (PIPD). Han är alltså inte en oberoende dokumentärmakare eller historiker, utan har en professionell bakgrund inom palestinsk opinionsbildning och diplomati.

Videor med titlar som "Why Israel Kidnaps Children (Jewish Ones Too)" är ett utmärkt exempel på hur kanalen förklär aktivism och ibland konspiratoriska teser i en snygg, akademisk dokumentärkostym.

Kanalen är med andra ord en förlängning av professionell, pro-palestinsk och anti-imperialistisk PR.

Jaha. Hmm. Jag borde ha läst alla inläggen i tråden först så hade jag kunnat bespara mig lite egen research men jag trodde aldrig att någon faktiskt skulle ta sig tid att göra någon som helst form av källkritisk undersökning. Vi verkar ha hittat olika saker men vi har uppenbart kommit till samma slutsats.

EDIT: Hade missat att lägga in ordet "först".
Senast redigerad av MrTomte 2026-07-22 kl. 15:44.
Citera
2026-07-22, 16:16
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Det är lite tråkigt men nuförtiden MÅSTE man ständigt kontrollera vem som är källan och detta klipp är skapat av CIC-bolaget (Community Interest Company) Uncivilised Media. På deras hemsida skriver de följande under rubriken "Why we exist":
"We watched too many important projects settle for a shaky phone video because nothing else was affordable. Good storytelling shifts what people believe is real. The organisations doing the hardest work deserve the same tools as the ones with marketing budgets.".
Jag måste vara ärlig och erkänna att jag fortfarande inte kan se någon egen beskrivning från deras sida om varför de finns till men det är helt klart uppenbart att du anser att bra historieberättande gör sr att folk tror på det som berättas. Det känns uppenbart men varför finns de till? Oklart. I alla fall för mig.

Att få fram vilka som står bakom Uncivilised Media är inte det enklaste. I alla fall inte utifrån deras hemsida men jag har ändå fått fram att Salem Barahmeh är en av grundarna till Uncivilised Media. Salem Barahmeh är en uttalad politisk aktivist samt även grundare till BuildPalistine. Han har arbetat för PLO (som tidigare klassades som en terroristorganisation).

Tala Kaddoura (som syns i klippet) är också en av grundarna. Hon är från Libanon. Hon beskriver sig själv som journalist men egentligen är hon "bara" en student på universitetet i Beirut. Hon är en flitig medialaktivist. Palestina och HBTQIAXYZÅÄÖ2000+++ frågor står henne varmt om hjärtat.

Uncivilised Media försöker framställa sig som oberoende och som neutrala men om man skrapar på ytan ser man att de egentligen har en tydlig aktivistisk inriktning som, på ren svenska, handlar om att både hylla Palestina och snacka skit om Israel. Det här videoklippet är ett synnerligen bra exempel på det sistnämnda. Man behöver inte titta och lyssna speciellt länge innan rätt uppenbara lögner staplas ovanpå varandra och används som grund för än mer lögner.

Detta är inget annat än politisk aktivism för att få folk att både tycka synd om palestinier och tycka illa om Israel.

Som en tangerande bisats kan noteras att om man gör ett fel är det ruskigt effektivt att anklaga andra för att göra just detta fel därför att istället för att andra kommer på en och man måste förklara sig blir det en omvänd diskussion där den andra parten hela tiden måste försvara sig mot ogrundade anklagelser. Det är effektivt därför att det alltid kommer vara de som låter sig övertygas och så har vi alla de som blir förvirrade och inte orkar ta reda på hur det faktiskt föreligger. På det stora hela kommer man vanligen aldrig till vad diskussionen egentligen borde handla om dvs att det var den första parten som gjorde fel utan allt blir en röra av ord mot ord vad gäller den första, ogrundade, anklagelsen. I min värld ser jag detta som ett klockrent exempel på denna strategi!

Fattar, och jag hör var du kommer ifrån.

Men när det kommer till konflikten mellan Israel och Palestina, så är det hur vi än vrider och vänder på det Palestinier som dör, och Israel som lägger hundratals miljoner på statlig hasbara, utöver all fristående lobbyverksamhet.

Din kompis hyllade Bill Ackman, finanspampen från New York, i Iran-tråden igår exempelvis. Här är liksom hans CV i ämnet:

Citat:
Ackman was a member of a long-standing WhatsApp group chat with Israeli military leaders and top US business leaders with the stated goal to "change the narrative" in favor of Israel by conveying "the atrocities committed by Hamas" and "help [Israel] win the war" on U.S. public opinion following U.S. protests against the Gaza war.

Att dessa två behöver svartmålas via kopplingar till PLO (som Israel förhandlade fram Oslo-avtalen med), att man "bara" är en student samt bryr sig om HBTQ känns riktigt svagt.

Finns det något konkret i det som påstås angående den israeliska kolonialismen du anser är felaktigt, eller är det bara lite generellt stenkastande i glashus du ägnar dig åt?
Citera
2026-07-22, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jaha, du menar att judarna är parasiter på samhället? De betalar inte skatt eller vad menar du?

Om du inte kan se skillnaden så kan inte jag hjälpa dig.
Citera
2026-07-22, 17:34
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
...jag hör var du kommer ifrån.
Va?! Du kan höra att jag kommer från... Nordpolen?!
Jag fattar ärligt talat dels inte vad du menar och dels vad det har med saken att göra.

Citat:
Din kompis hyllade Bill Ackman, finanspampen från New York...
Vem är Bill Ackman?
Ok, jag googlade namnet. Det hade kanske varit intressant att vara kompis med honom men jag har aldrig träffat honom. Jag visste inte om hans existens förrän nu. Återigen har jag ingen aning om vad han har med något att göra. Och... min kompis? Va?

Citat:
Finns det något konkret i det som påstås angående den israeliska kolonialismen du anser är felaktigt, eller är det bara lite generellt stenkastande i glashus du ägnar dig åt?

Ja, faktiskt. Ganska exakt... allt! Jag kan inte se ens det minste tecken på att det skulle förekomma någon slags israelisk kolonialism.

Jag får erkänna att jag inte sett hela klippet. Det tog ju inte många sekundrar innan man "ballade ur" och det blev lite för uppenbart att det var en partsinlaga och inte ett objektivt reportage. Men OK. Jag har ett öppet sinne och gav klippet min tid. Jag blev förfärad!

I videoklippet slängs det fram en rad påståenden som aldrig byggs under med någon form fakta. Det börjar redan i andra meningen:
-"They are moving and colonizing the world".
Som "bevis" för detta påstående får vi en massa snabba, korta videoklipp som inte säger något samt... fler påståenden... som inte underbyggs med fakta. Detta är vanligt. För att ge ett påstående legitimitet så presenterar man ett annat påstående som i sin tur underbyggs med ännu fler påståenden. Fakta lyser med sin frånvaro.
-"They are backpacking and disappering into the world".
-"The quite european mountaintown, you find israelis".

Osv. Det är kliniskt rent från fakta men proppfullt med en massa påstående som understöds med ännu fler påstående och mer eller mindre udda klipp av olika slag.

Faktamässigt är innehållet i det här videoklippet inget annat än skräp även om själva paketeringen är snyggt gjort. Det är även själva paketeringen som ger de största anledningarna till misstänksamhet gentemot hela skiten. Det var även detta som gjorde mig förfärad. Förfärad över hur utstuderat klippet är gjort.

I början av videon säger Tala "... watch how they move to the world and you can see how zionism produces a particular relationship to land and other people... " samtidigt som vi får se ett klipp på hur en man våldsamt slår en annan person. Tala fortsätter med att säga: "... one that is exploitativ and violent and that it is not limited to Palestine... ". Detta säger hon samtidigt som det visas en folder med en bild på en man som gräver med rubriken: "help him build PALASTINE". Det är oerhört snyggt paketerat och jag förstår att du samt andra missar detta för det handlar om omedveten varseblivning (subliminal perception) som är mycket kraftfullt. Detta är ingen tillfällighet utan en mycket medveten strategi skapat av Tala och Uncivilised Media. Omedveten varseblivning handlar om att att få våra sinnen att registrera intryck som aktiverar hjärnan utan att vi blir medvetna om det. Detta är vanligt förekommande i bl.a. krigspropaganda. Det här tricket kör de med vid ett flertal tillfällen under klippet.

Hela klippet innehåller en massa påståenden som läggs till grund för ännu fler påstående men rena fakta lyser med sin frånvaro. Samtidigt har man använt sig av olika tekniker för att vi undermedvetet ska hålla med. Detta är inget annat än ren smörja och ren propaganda om än snyggt paketerat och det är producerat av aktivistiska araber som gör allt för att dölja sin agenda.

EDIT: Såg att jag missat början av mitt svar på din fråga.
Senast redigerad av MrTomte 2026-07-22 kl. 17:45.
Citera
2026-07-22, 18:42
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Du blandar inte ihop judendomen med islam, då? Fan, till och med London och New York är ju praktiskt taget öppet muslimska nu...

Både judar och muslimer ägnar sig åt samma sak.

Judiska bosättare beger sig till Mellanöstern, och bosätter sig i land som inte är deras.
Muslimska bosättare beger sig till Europa och Nordamerika, och bosätter sig i land som inte är deras.

Bosättarna skapar krig och konflikter. Det gäller även ifall bosättarna betecknar sig som "flyktingar". Judiska bosättare är inte ädlare än muslimska bosättare. Båda grupperna är inkräktare på någon annans land.
Citera
2026-07-22, 18:56
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Judiska bosättare beger sig till Mellanöstern, och bosätter sig i land som inte är deras.

Kan du nämna andra etniciteter som du anklagar för att kolonisera marken som de är uppkallade efter?
Citera
2026-07-22, 20:13
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Va?! Du kan höra att jag kommer från... Nordpolen?!
Jag fattar ärligt talat dels inte vad du menar och dels vad det har med saken att göra.

Haha! Alltså vilken din ingång i frågeställningen är.

Citat:
Vem är Bill Ackman?
Ok, jag googlade namnet. Det hade kanske varit intressant att vara kompis med honom men jag har aldrig träffat honom. Jag visste inte om hans existens förrän nu. Återigen har jag ingen aning om vad han har med något att göra. Och... min kompis? Va?

Äh, vi släpper det.

Citat:
Ja, faktiskt. Ganska exakt... allt! Jag kan inte se ens det minste tecken på att det skulle förekomma någon slags israelisk kolonialism.

Jag får erkänna att jag inte sett hela klippet. Det tog ju inte många sekundrar innan man "ballade ur" och det blev lite för uppenbart att det var en partsinlaga och inte ett objektivt reportage. Men OK. Jag har ett öppet sinne och gav klippet min tid. Jag blev förfärad!

I videoklippet slängs det fram en rad påståenden som aldrig byggs under med någon form fakta. Det börjar redan i andra meningen:
-"They are moving and colonizing the world".
Som "bevis" för detta påstående får vi en massa snabba, korta videoklipp som inte säger något samt... fler påståenden... som inte underbyggs med fakta. Detta är vanligt. För att ge ett påstående legitimitet så presenterar man ett annat påstående som i sin tur underbyggs med ännu fler påståenden. Fakta lyser med sin frånvaro.
-"They are backpacking and disappering into the world".
-"The quite european mountaintown, you find israelis".

Osv. Det är kliniskt rent från fakta men proppfullt med en massa påstående som understöds med ännu fler påstående och mer eller mindre udda klipp av olika slag.

Här är väl min invändning vad det är för fakta du menar att den här typen av Youtubeklipp brukar innehålla? Det är liksom ingen avhandling, utan det är en videoessä om ett i deras ögon växande problem.

Så här brukar dom väl se ut?

Citat:
Faktamässigt är innehållet i det här videoklippet inget annat än skräp även om själva paketeringen är snyggt gjort. Det är även själva paketeringen som ger de största anledningarna till misstänksamhet gentemot hela skiten. Det var även detta som gjorde mig förfärad. Förfärad över hur utstuderat klippet är gjort.

Det är just detta dock. Vad är det med faktan som inte stämmer då? Det är lätt att skrika skräp, faktafel, utstuderat osv. Men vad ÄR det som är faktamässigt fel då. Påståendena underbyggs måhända inte i klippet, men det betyder inte att dom är felaktiga.

Dom KAN vara det, jag säger inte att dom är korrekta heller. Men det är också väldigt enkelt att gå på känslomässiga anklagelser för att kapa något som drar fram något man inte GILLAR.

Citat:
I början av videon säger Tala "... watch how they move to the world and you can see how zionism produces a particular relationship to land and other people... " samtidigt som vi får se ett klipp på hur en man våldsamt slår en annan person. Tala fortsätter med att säga: "... one that is exploitativ and violent and that it is not limited to Palestine... ". Detta säger hon samtidigt som det visas en folder med en bild på en man som gräver med rubriken: "help him build PALASTINE". Det är oerhört snyggt paketerat och jag förstår att du samt andra missar detta för det handlar om omedveten varseblivning (subliminal perception) som är mycket kraftfullt. Detta är ingen tillfällighet utan en mycket medveten strategi skapat av Tala och Uncivilised Media. Omedveten varseblivning handlar om att att få våra sinnen att registrera intryck som aktiverar hjärnan utan att vi blir medvetna om det. Detta är vanligt förekommande i bl.a. krigspropaganda. Det här tricket kör de med vid ett flertal tillfällen under klippet.

Tro mig, jag vet mer om detta än du kommer lära dig under hela din livstid

Omedveten varseblivning är vad hela filmmediet är byggt av. Att dom använder det till sin fördel är inget som i sig stjälper någonting. Däremot står det klart att det är ett relativt politiserat klipp ganska snabbt, och där finns det mer objektiva filmskapare därute. Långt mycket mindre objektiva också, för den delen.

Men varför skulle det vara något att förfäras över? Du pratar som att det vore producerat av IDF och dom förespråkar spränging av barn i klippet, det dom säger är att israeler beter sig rövigt i andra länder. SÅ jävla farligt är det inte.

Citat:
Hela klippet innehåller en massa påståenden som läggs till grund för ännu fler påstående men rena fakta lyser med sin frånvaro. Samtidigt har man använt sig av olika tekniker för att vi undermedvetet ska hålla med. Detta är inget annat än ren smörja och ren propaganda om än snyggt paketerat och det är producerat av aktivistiska araber som gör allt för att dölja sin agenda.

Återigen, vad är det för klipp du brukar konsumera? Har du något bra exempel på en objektiv videoessä?

Hela syftet är ju att få ut ett budskap. Det är liksom inte Jarl Alfredius i Aktuellt som läser ett telegram rakt upp och ner med monoton röst. Frågan är - ljuger dom? Känslomässig manipulation åt sidan vilket är hela syftet med mediet, ljuger dom?
Citera
2026-07-22, 20:30
Medlem
Anybodykillers avatar
Jag tycker det är svårtolkat då det är som du säger i ditt sista stycke en allmän fråga om rätt till mark samt etnicitet.

Jorden är ju nästan helt ockuperad av någon grupp eller folk. Jag ser en dubbelhet i att och ena sidan klaga på att judar ska "flytta till Polen" samtidigt som man inte ser problemet när franska eller tyska stadsdelar är i princip helt arabiska.

Qatar driver ganska hårt på sk woke-islamism där social rättvisa och postkolonial kritik vävs in i islamism och statliga agendor:

https://www.hudson.org/node/44718
https://doku.nu/2022/06/22/med-en-ny-generation-foddes-woke-islamismen/

Uncivilized, Al-Jazeera+, TRT och onepathnetwork är de media grupperna på Youtube som driver detta som mest mot Israel, USA och EU.

Men visst kan man ställa frågan. Ska man godta ett folk och kulturs rätt till sin jord eller lever vi alla i en global gränslös värld? Får kulturer och folk konkurrera? Är inte just den friktionen som leder till nya folk och nya kulturer? Finns det ett hyckleri att vilja bevara vissa kulturer medans förneka att andra har något värde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in