2026-07-22, 11:34
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Judar tar tillvara på sina intressen.

Om någon gör illa en jude på samma sätt som om någon gör illa en amerikan så blir det konsekvenser.

Inget fel på det.

Det är när det sker en sammanblandning som jag ifrågasätter. Är du jude är du jude och är du svensk så är du svensk.

Att vara svensk och jude samtidigt är väldigt komplicerat men jag utesluter det inte, för det är givetvis inte som att vara japan och svensk samtidigt, det är omöjligt.

Antingen försöker man assimilera sig eller så accepterar man att man tillhör flera kulturer. Bäst trivs nog judar i Israel eller invandrarländer som USA.

Det behöver inte vara ett handikapp på 2000-talet. Så nej, inte kolonisatörer. De tänker bara inte bli hunsade mer.

Det tycker jag är bra.
Citera
2026-07-22, 11:34
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Den objektiva basen är att du startade en tråd i Flashback Politik Utrikes Mellanöstern som var rasistisk mot israeler. Men du ber inte om ursäkt för det utan lovar att fortsätta likadant framgent.

Du måste förstå en sak. Jag har noll intresse för dig som person. Jag kommenterar bara inlägg som behöver nyanseras eller där jag kan tillföra ytterligare vinklar och analyser. Du däremot, har en osund fixering vid just mig, där du känner att du måste kommentera allt jag skriver. Det är således inte ämnet som intresserar dig, utan användaren "Petronius". Det är inte sunt.

Vänta! Jag skapar en tråd, du svarar i den, jag svarar dig och nu är jag fixerad av dig?

Det går inte ihop. Argumentet hade varit rimligt om du hade hållt dig borta från allt jag skriver, men det gör du alltså inte.

Denna tråd är noll rasistisk mot israeler, klippet kanske är det beroende på hur känslig man är (högkänsliga finns överallt) men tråden är en tråd där alla är välkomna att ge sina perspektiv. Flashback är som sagt en utpost för öppen debatt, och man kan ta diskussioner som är lite obekväma här.

Inte bara arabhat och iranierhat och olika sorters dödsivrande av dessa som är din fäbless, utan även Israelkritik.
Citera
2026-07-22, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Detta tycker jag inte visar något. Då vi gör samma sak. Unga vuxna tenderar att börja sitt resande så fort de blivit fria och fått tag i lite pengar.

Man börjar alltså efter gymnasiet eller efter militärtjänst om man gör den.

Det var så jag gjorde, det var så unga vuxna som valde resande gjorde i min närhet, det var så de unga vuxna jag mötte under resor gjorde. Alltså inget direckt unikt med Israeler utan kanske bara att de har mer att klara av innan de kan påbörja resande eftersom de har längre militärtjänst. Det kan hända att det därför uppmanas mer av föräldrar och andra att resa. Man har kanske mer "förtjänat" det en om man bara är klar med gymnasiet.

Jag kollar inte gärna på denna typ av video. Så när det gäller att bosätta sig utomlands som ung vuxen vet jag inte egentligen vad de syftar på.

Men unga vuxna som reser gör ju det även på andra sätt. Som exempel bosätta sig i annat land och jobba eller plugga. Det gjorde jag också och jag mötte unga vuxna från hela världen. Jag var 30 år när jag kom hem och bosatte mig på alvar i Sverige igen. Detta är inget unikt för Israeler utan så det ser ut bland unga vuxna födda i demokratier.

Unga vuxna bör ta chansen att se världen. Man är absolut ingen dålig människa om man gör det.

Jag håller med. Jag började själv resa väldigt mycket tidigt i livet och det var så jag träffade vad som skulle bli min israeliska fru: två tonåringar på en strand i Vietnam. Vi har rest omkring i hela världen, före militärtjänstgöring, efter militärtjänstgöring, före vi skaffade barn, efter vi skaffade barn, utan barn och med barn. Jag har inte kollat på videon själv (Qatarbaserade pro-terror mediehus är inget jag vill stödja) men sammanfattningen av Gemini var tydlig nog. Hur det kan vara negativt att unga människor reser och upplever världen och olika kulturer förstår jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Vänta! Jag skapar en tråd, du svarar i den, jag svarar dig och nu är jag fixerad av dig?

Det räcker att granska din posthistorik före avstängningen. Det var bara ett massivt nötande med inlägg riktade mot mig. Riktigt galet. Har aldrig sett något liknande under alla mina år på Flashback.

Citat:
Denna tråd är noll rasistisk mot israeler,

Enligt Google Gemini 3.1 Pro är videon rasistisk.
Senast redigerad av Petronius 2026-07-22 kl. 11:40.
Citera
2026-07-22, 11:48
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Det räcker att granska din posthistorik före avstängningen. Det var bara ett massivt nötande med inlägg riktade mot mig. Riktigt galet. Har aldrig sett något liknande under alla mina år på Flashback.

Haha vad är det för trams? Vi är helt vanliga meningsmotståndare. Du ger sken av en man som sett till att endast agera utifrån överläge i livet, om du upplever det lilla motstånd du har fått här som någonting uppseendeväckande.

Citat:

Videon är inte tråden, videon är en fond för diskussionen. Tråden handlar om det som påstås i videon - finns det en israelisk koloniseringsstrategi? Det är näppeligen rasistiskt, och snöflingigt att försöka hävda.
Citera
2026-07-22, 11:52
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Hur det kan vara negativt att unga människor reser och upplever världen och olika kulturer förstår jag inte.

Antagligen beror det på underliggande babelstinska koranska tankesättet. Dessa reser ju inte för att uppleva andra kulturer utan enbart för att ockupera och överta resurser och sprida terror. Trådskaparen måste utgått från sitt egna tankesätt och sedan applicerat det på andra grupperingar. Därav den stora förvirringen som uppstår.
Citera
2026-07-22, 12:17
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Jag håller med. Jag började själv resa väldigt mycket tidigt i livet och det var så jag träffade vad som skulle bli min israeliska fru: två tonåringar på en strand i Vietnam. Vi har rest omkring i hela världen, före militärtjänstgöring, efter militärtjänstgöring, före vi skaffade barn, efter vi skaffade barn, utan barn och med barn. Jag har inte kollat på videon själv (Qatarbaserade pro-terror mediehus är inget jag vill stödja) men sammanfattningen av Gemini var tydlig nog. Hur det kan vara negativt att unga människor reser och upplever världen och olika kulturer förstår jag inte.

Det är helt klart att resande öppnar sinnet och vigdar en.

Man möter andra kulturer och andra människor. Kan kombineras med yrkeserfarenhet och studier.

TS målar upp detta som något dåligt, som gör Israeler specifikt till något dåligt. Trots att detta kommer vad jag tror från en längtan att se världen, vara fri och prova sina vingar. Alltså bara det som är att vara ung.

Sunda föräldrar och ett sunt samhälle uppmanar och ger sina unga vuxna den möjligheten.

Tacksam för att Sverige är sådant och glad för Isreliska unga vuxna även de ha den möjligheten.

Som sagt jag träffade unga vuxna från hela världen. Du ser ut att ha haft samma erfarenhet. Du likt mig ser det som en positiv erfarenhet i ditt liv. Men när det gäller unga Israeler som reser är det tydligen något annat som driver dem, något ondskefullt. Något som nästan alla har som är födda i Israel, men inga andra resande har.

Min åsikt om detta är att TS själv skulle behöva resa med lite pengar under något år och då komma närmare länderna man reser till. Äldre vuxna tenderar att resa mer bekvämare och kortare turer, det är annorlunda behöver inte vara sämmre men är något annat. Så att TS får mer erfarenhet av livet och kan titta upp från sin fixering av ett folk.

TS är uppenbart en trångsynt person, jag är alltså en batikhäxa enligt TS för jag valde resande som ung vuxen. Alltså fördomsfull och trångsynt. Ungefär som tråd ämnet.

Vad detta alltså det bästa TS kunde komma på för att smutskasta Israeler efter en vecka påtvingad semester från forumet? Tror hon tappat stinget lite.
Citera
2026-07-22, 12:45
Medlem
Citat:
Det är helt klart att resande öppnar sinnet och vigdar en.

Man möter andra kulturer och andra människor. Kan kombineras med yrkeserfarenhet och studier.

TS målar upp detta som något dåligt, som gör Israeler specifikt till något dåligt. Trots att detta kommer vad jag tror från en längtan att se världen, vara fri och prova sina vingar. Alltså bara det som är att vara ung.

Sunda föräldrar och ett sunt samhälle uppmanar och ger sina unga vuxna den möjligheten.

Tacksam för att Sverige är sådant och glad för Isreliska unga vuxna även de ha den möjligheten.

Som sagt jag träffade unga vuxna från hela världen. Du ser ut att ha haft samma erfarenhet. Du likt mig ser det som en positiv erfarenhet i ditt liv. Men när det gäller unga Israeler som reser är det tydligen något annat som driver dem, något ondskefullt. Något som nästan alla har som är födda i Israel, men inga andra resande har.

Min åsikt om detta är att TS själv skulle behöva resa med lite pengar under något år och då komma närmare länderna man reser till. Äldre vuxna tenderar att resa mer bekvämare och kortare turer, det är annorlunda behöver inte vara sämmre men är något annat. Så att TS får mer erfarenhet av livet och kan titta upp från sin fixering av ett folk.

TS är uppenbart en trångsynt person, jag är alltså en batikhäxa enligt TS för jag valde resande som ung vuxen. Alltså fördomsfull och trångsynt. Ungefär som tråd ämnet.

Vad detta alltså det bästa TS kunde komma på för att smutskasta Israeler efter en vecka påtvingad semester från forumet? Tror hon tappat stinget lite.

Blir lite halmgubbe här va? Det TS hävdar är att det finns en särskild kultur eller ideologi bakom vissa beteenden, och det är inte riktigt samma sak som att säga att alla israeler är onda, så det här med att gapa om rasism känns löjligt.

Flertal inlägg är dessutom riktade personligen till TS och andra utan att bemöta det som faktiskt påstods.

Av videokommentarerna att döma verkar det vara ett välkänt fenomen på flera platser i världen, och en snabb googdling på just Indien exemplet, visar på problem med Israeler som pågått i åratal där.
Citera
2026-07-22, 12:53
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Blir lite halmgubbe här va? Det TS hävdar är att det finns en särskild kultur eller ideologi bakom vissa beteenden, och det är inte riktigt samma sak som att säga att alla israeler är onda, så det här med att gapa om rasism känns löjligt.

Flertal inlägg är dessutom riktade personligen till TS och andra utan att bemöta det som faktiskt påstods.

Av videokommentarerna att döma verkar det vara ett välkänt fenomen på flera platser i världen, och en snabb googdling på just Indien exemplet, visar på problem med Israeler som pågått i åratal där.

Fråga vad boende på tex Rhodos tycker om svenskar som reser dit. Man bemöter inte förvriden manipulerad babelstinsk judehatande propaganda. Ändå var det faktiskt flera här i tråden som försökte ge trådskaparen ett seriöst svar på dyngan som lades upp. Vissa skribenter har nästan som yrke att lägga upp liknande trådar flera gånger om dagen. Oftast räcker det med att titta på vem som skapat en tråd för att förstå vad man kan förvänta sig innan man ens läst en av alla dessa nyskapade trådar.

Ge istället beröm till de som avvarade sin tid för att försöka bemöta den judehatande propagandan. En stor eloge till dessa.
Citera
2026-07-22, 13:09
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Fakta om kanalen Uncivilized:

Baserad i Qatar.

Skaparen är en professionell lobbyist: Kanalen grundades och drivs av Salem Barahmeh, som tidigare var verkställande direktör för Palestine Institute for Public Diplomacy (PIPD). Han är alltså inte en oberoende dokumentärmakare eller historiker, utan har en professionell bakgrund inom palestinsk opinionsbildning och diplomati.

Videor med titlar som "Why Israel Kidnaps Children (Jewish Ones Too)" är ett utmärkt exempel på hur kanalen förklär aktivism och ibland konspiratoriska teser i en snygg, akademisk dokumentärkostym.

Kanalen är med andra ord en förlängning av professionell, pro-palestinsk och anti-imperialistisk PR.
Tack för den infon.

Citat:

Jag tror att unga vuxna i speciellt demokratier gillar att resa med lite pengar och långa turer.

Man reser gärna över hela världen, men nationer fins representerade i mer talrikare antal om avståndet geografiskt är mindre.

Olika länder lockar med olika möjligheter. Indien locka mycket unga människor, då det är billigt och folk som söker andlighet och även droger. Sverige lockar människor som vill uppleva vildmark. Européer är väldigt vanliga i våra skogar, speciellt holländare, tyskar och norrmän. Många bosätter sig här, eftersom skogshusen är billiga.

Jag ser inget annat en rasistisk propaganda i TS och videon.

Så jag inte kan se något unikt. Våra tyskar i Sverige som exempel turistar här, köper bostad och börjar hyra ut kanoter till andra tyskar. Vill man hyra en under högsäsong får man ofta ett nej. Eftersom de vill hyra ut dem till längre turer med en guide, alltså till andra tyskar.

Gör vi rasistiska videos om detta och annat vi kan hitta på om tyskar och tillskriver de en gruppmentaliet? Nej det gör vi inte, då vi gör samma sak i Norge. Vi pluggar och jobbar i Norge och har egna små parallell samhällen där.

Norrmän i svenska skogar har ofta sin norska flagga hissad. Tar vi illa vid oss av det? Har aldrig sett någon göra det.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-07-22 kl. 13:14.
Citera
2026-07-22, 13:28
Medlem
Citat:
Tack för den infon.

Jag tror att unga vuxna i speciellt demokratier gillar att resa med lite pengar och långa turer.

Man reser gärna över hela världen, men nationer fins representerade i mer talrikare antal om avståndet geografiskt är mindre.

Olika länder lockar med olika möjligheter. Indien locka mycket unga människor, då det är billigt och folk som söker andlighet och även droger. Sverige lockar människor som vill uppleva vildmark. Européer är väldigt vanliga i våra skogar, speciellt holländare, tyskar och norrmän. Många bosätter sig här, eftersom skogshusen är billiga.

Jag ser inget annat en rasistisk propaganda i TS och videon.

Så jag inte kan se något unikt. Våra tyskar i Sverige som exempel turistar här, köper bostad och börjar hyra ut kanoter till andra tyskar. Vill man hyra en under högsäsong får man ofta ett nej. Eftersom de vill hyra ut dem till längre turer med en guide, alltså till andra tyskar.

Gör vi rasistiska videos om detta och annat vi kan hitta på om tyskar och tillskriver de en gruppmentaliet? Nej det gör vi inte, då vi gör samma sak i Norge. Vi pluggar och jobbar i Norge och har egna små parallell samhällen där.

Norrmän i svenska skogar har ofta sin norska flagga hissad. Tar vi illa vid oss av det? Har aldrig sett någon göra det.

Det är en jättegullig bild av turistande ungdomar som du målar upp. Givetvis inget problem med det oavsett om det är svenskar, tyskar eller israeler. Problemen i t.ex Indien handlade inte om turistande ungdomar, utan om enklaver med israeler som uppvisar bristande respekt för lokala regler och normer, arrogans mot lokalbefolkningen, och att dom i praktiken tar över som liknas med ett kolonialt beteende. Den typ av kritik har iaf aldrig jag läst om t.ex svenskar.
Citera
2026-07-22, 13:40
Medlem
Citat:
Det är en jättegullig bild av turistande ungdomar som du målar upp. Givetvis inget problem med det oavsett om det är svenskar, tyskar eller israeler. Problemen i t.ex Indien handlade inte om turistande ungdomar, utan om enklaver med israeler som uppvisar bristande respekt för lokala regler och normer, arrogans mot lokalbefolkningen, och att dom i praktiken tar över som liknas med ett kolonialt beteende. Den typ av kritik har iaf aldrig jag läst om t.ex svenskar.

Finns det en global antisvensk rörelse som sprider negativ propaganda om hur dåliga svenskar är? Videon i tråden skapades av en propalestinsk PR-byrå baserad i Qatar. Säger det dig något?

Att göra såna här videor om svenska eller tyska ungdomar fyller ju inget syfte. Men att göra dom om israeler fyller ett syfte. Hela internet är fullt av personer och organisationer som inte gör något annat än att utmåla Israel och dess befolkning som ondska. Du är målgruppen och dina svar här i tråden visar att propagandan funkar.
Citera
2026-07-22, 13:48
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ok, aldrig hört talas om "Partysvensker go home!" I Norge?

Det var kanske ett större fenomen innan, tror vi jobbade där i större kvantitet tidigare. Denna länk har kul bilder.

https://lokalhistoriewiki.no/Partysvenske

Ett exempel bara.

Problemet var väl då att vi kommer i stor grupp bodde tillsammans och drack stora kvantiteter alkohol i grupp och betedde oss minde respektfullt och stökigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in