2026-07-22, 11:23
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Kan det vara av evolutionen en skyddande effekt av ett spädbarns blod är tunnare och flyter lättare genom alla kapillärer och små blodkärl? Återigen vadan är nyttan kontra risken med en sådan injektion?

Levern lagrar detta viktiga vitamin för att kunna bilda livsviktiga ämnen (proteiner) som koagulationsfaktorer som gör att blodet kan levra sig.

Nyfödda har ett mycket litet lager av K-vitamin i sin lever, så därför får de en liten dos av detta.
Brist på K-vitamin leder till ökad blödningsrisk (ffa hjärnblödning hos nyfödda), långvarig brist kan ge bl.a tarmblödningar och benskörhet.

Som vuxen får vi i oss K-vitamin via mat och tarmbakterier.
Citera
2026-07-22, 11:34
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Barn under 4 mån har ingen blod-hjärnbarriär och är således väldigt sårbara för de toxiska ämnen som många vaccin innehåller.

Nu verkar iofs K-vitaminsprutan inte innehålla någon adjuvans men andra innehåller tiomersal, aluminium & formaldehyd. Kan vara en förklaring till autism.

Finns det några exempel på barn som dött just pga att de inte fick K-vitaminsprutan?

Ja!
1 av 5 spädbarn som utvecklat den sena formen av K-vitaminblödning DÖR ffa av hjärnblödning eller tarmblödning.
Av de som överlever en blödning orsakat av K-vitaminbrist (VKDB) drabbas 40% av allvarliga men som hjärnskador och neurologiska funktionsnedsättningar.

Ett barn som INTE får vitaminet har 81 GÅNGER HÖGRE RISK att drabbas av allvarliga hjärnblödningar under det första levnads-halvåret jmf mot de barn som inte får vitaminet.

Kan du förklara sambandet mellan dessa tre ämnet och autism, som du skriver om i ditt inlägg? Tack.
Citera
2026-07-22, 11:45
Medlem
RadioGaGas avatar
När började man ge spädbarn K-vitamin injektion?
Aldrig hört talas om det.
Låter som larv.
Citera
2026-07-22, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Ja!
1 av 5 spädbarn som utvecklat den sena formen av K-vitaminblödning DÖR ffa av hjärnblödning eller tarmblödning.
Av de som överlever en blödning orsakat av K-vitaminbrist (VKDB) drabbas 40% av allvarliga men som hjärnskador och neurologiska funktionsnedsättningar.

Ett barn som INTE får vitaminet har 81 GÅNGER HÖGRE RISK att drabbas av allvarliga hjärnblödningar under det första levnads-halvåret jmf mot de barn som inte får vitaminet.

Kan du förklara sambandet mellan dessa tre ämnet och autism, som du skriver om i ditt inlägg? Tack.
Nästan så en orosanmälan är på sin plats för dessa föräldrar.
Citera
2026-07-22, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
När började man ge spädbarn K-vitamin injektion?
Aldrig hört talas om det.
Låter som larv.
På 1940-talet.
Citera
2026-07-22, 12:06
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe

Absolut. Det är nonchalant och ansvarsbefriade att inte hjälpa sina barn.
Hur mår man i skallen om man nekar vitaminet och barnet sedan dör för att man är en klenbegåvad foliehatt?

Det borde vara i lag, licensierat krav att få bli förälder överhuvudtaget.
Citera
2026-07-22, 12:06
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Även ifall de tar oral lösning?

Vet du för övrigt hur hög risken är för dessa blödningar är utan k-vitamin preparat?
Citera
2026-07-22, 12:40
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Absolut. Det är nonchalant och ansvarsbefriade att inte hjälpa sina barn.
Hur mår man i skallen om man nekar vitaminet och barnet sedan dör för att man är en klenbegåvad foliehatt?

Det borde vara i lag, licensierat krav att få bli förälder överhuvudtaget.
Håller med.
Det är en massa krav för att adoptera ett barn men inget för att göra egna barn. Vilka idioter som helst kan skaffa barn och påtvinga dem sina galna idéer.
Citera
2026-07-22, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Jag kan hålla med dig om att man inte gjort tillräckligt för att hur nyttan vs. skadan ser ut.

Vad tänker du om den orala lösningen? Det är trots allt inte en injektion.
Den svenska K-vitaminsprutan (Konakion MM Paediatric) är inte samma som den amerikanska.

Den svenska använder ett mildare hjälpämne (gallssyra och lecitin) medan den amerikanska innehåller polysorbat... och det är den amerikanska som har Black Box Warning med risk för allvarliga reaktioner och dödsfall. Såvitt jag känner till finns det inte motsvarande dokumentation om sådana problem med den svenska formuleringen vid rutinmässig användning.

Oral lösning är för övrigt ett fullt rimligt alternativ... Schweiz kör på det. Ja, absorptionen är marginellt sämre, men med rätt doseringsschema (flera doser över tid) uppnår man gott skydd. För föräldrar som har en principiell invändning mot att sticka nyfödda, oavsett preparat, är det en utmärkt kompromiss.

Jag tycker att den svenska K-vitaminsprutan är ett av de få rutinmässiga ingrepp på nyfödda där risk/nytta-kalkylen faktiskt ser bra ut.

Att avfärda föräldrars oro som "anti-vax-propaganda" är intellektuellt latmaskeri. Ge oral lösning till de som tackar nej till sticket, och sluta låtsas som att alla injektioner är likvärdiga.

Med det sagt har jag full respekt för de som ändå väljer att avstå... det finns annat som påverkar en förlossning och barns hälsa mer än om man ger dem k-vitamin eller ej.

Skulle jag tacka ja till k-vitaminspruta till min bebis? Här i Sverige... ja, förmodligen (baserat på vad jag i nuläget känner till).
Senast redigerad av Dick-Jerker 2026-07-22 kl. 13:47.
Citera
2026-07-22, 12:52
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Även ifall de tar oral lösning?

Vet du för övrigt hur hög risken är för dessa blödningar är utan k-vitamin preparat?

81 gånger högre risk att barnet ska drabbas av blödning det första halvåret.
Citera
2026-07-22, 12:54
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
81 gånger högre risk att barnet ska drabbas av blödning det första halvåret.
Jag pratar om totalen. 81x 0.0000000000000000000000001 (tankeexperiment nummer) är knappast riskfyllt ändå
Citera
2026-07-22, 13:02
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Jag pratar om totalen. 81x 0.0000000000000000000000001 (tankeexperiment nummer) är knappast riskfyllt ändå

Du kanske inte ska skriva en sak och tro att resten ska förstå hur du tänker? Ingen här är spågubbe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in