Citat:
Ursprungligen postat av
Ajogen
Jag kan hålla med dig om att man inte gjort tillräckligt för att hur nyttan vs. skadan ser ut.
Vad tänker du om den orala lösningen? Det är trots allt inte en injektion.
Den svenska K-vitaminsprutan (Konakion MM Paediatric) är inte samma som den amerikanska.
Den svenska använder ett mildare hjälpämne (gallssyra och lecitin) medan den amerikanska innehåller polysorbat... och det är den amerikanska som har Black Box Warning med risk för allvarliga reaktioner och dödsfall. Såvitt jag känner till finns det inte motsvarande dokumentation om sådana problem med den svenska formuleringen vid rutinmässig användning.
Oral lösning är för övrigt ett fullt rimligt alternativ... Schweiz kör på det. Ja, absorptionen är marginellt sämre, men med rätt doseringsschema (flera doser över tid) uppnår man gott skydd. För föräldrar som har en principiell invändning mot att sticka nyfödda, oavsett preparat, är det en utmärkt kompromiss.
Jag tycker att den svenska K-vitaminsprutan är ett av de få rutinmässiga ingrepp på nyfödda där risk/nytta-kalkylen faktiskt ser bra ut.
Att avfärda föräldrars oro som "anti-vax-propaganda" är intellektuellt latmaskeri. Ge oral lösning till de som tackar nej till sticket, och sluta låtsas som att alla injektioner är likvärdiga.
Med det sagt har jag full respekt för de som ändå väljer att avstå... det finns annat som påverkar en förlossning och barns hälsa mer än om man ger dem k-vitamin eller ej.
Skulle jag tacka ja till k-vitaminspruta till min bebis? Här i Sverige...
ja, förmodligen (baserat på vad jag i nuläget känner till).