2026-07-20, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vissenellervilse
Jag har heller inte förstått de som säger sig vara FIRE men som tycks ha ett stort behov av att berätta om det på YT. Är det för att de behöver pengarna (alltså egentligen inte är FIRE)? För att de vill skryta? Eller behöver de fylla sitt ”fria” liv med något som de tidigare fick när de jobbade? Oavsett vilket verkar de inte vara så bekväma med sitt liv.
Inser att de flesta riktiga FIRE nog aldrig skulle berätta om det utan bara lever ett skönt liv.
Jag vet inte jag. AA verkar aldrig nämna kanalen "Aktienalytikern" från "Livet som Arbetsfri Miljonär". Nyss nämnde AA att han spenderar en halvtimme per dag med sin hobby, med aktieinvesteringar på börsen.
Citera
2026-07-20, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vissenellervilse
Jag har heller inte förstått de som säger sig vara FIRE men som tycks ha ett stort behov av att berätta om det på YT. Är det för att de behöver pengarna (alltså egentligen inte är FIRE)?

Det är precis så. AA är inte FIRE. Han är mindre fri än någon av här på Loserville. Han är helt beroende av bidrag, hela tiden. Han kan ju för fan inte ens ta semester på sommaren. Bidragen måste alltid in. Han har inte varit ledig på 5 år. Han hävdar att han arbetar lite, men det är bara för att hans skräp är snabbskapat. Övriga tiden tänker han konstant på hur han ska klara sig.

En simpel kontorsråtta med ett lökigt jobb är friare och rikare än han är.
Citera
2026-07-21, 11:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebiatan
Det är precis så. AA är inte FIRE. Han är mindre fri än någon av här på Loserville. Han är helt beroende av bidrag, hela tiden. Han kan ju för fan inte ens ta semester på sommaren. Bidragen måste alltid in. Han har inte varit ledig på 5 år. Han hävdar att han arbetar lite, men det är bara för att hans skräp är snabbskapat. Övriga tiden tänker han konstant på hur han ska klara sig.

En simpel kontorsråtta med ett lökigt jobb är friare och rikare än han är.

Exakt, AA är egenföretagare och inte FIRE.
Får se var Hexatronic bottnar , det avgör ju hur hans låne och kreditbaserade privatekonomi får det närmsta året.
Citera
2026-07-21, 11:52
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Man måste dock fortfarande klara en kreditprövning. Sedan kanske man inte kan få låna lika mycket som belåningsutrymmet för värdepappren är. Man får en kreditgräns satt.

Fast den gränsen är ju 8 miljoner för AA har han meddelat tidigare och det lär ju knappast vara satt med tanke på hans löneinkomster utan något som förutsätter att man när man kan belåna sina aktier till det beloppet så är portföljen ändå värd mer än så med god marginal.

Han har ju sagt att han kan låna 600k netto varje gång Hexatronic stigit 10kr. Det var i samband med det som AA meddelade att Hexatronic skulle stå i 60 kr till midsommar 2026 och 200 kr nästa år.

Det är nämligen så det MÅSTE gå för att AA ska kunna köpa lantställe i Sverige och lägenhet i Spanien och utöver det få ihop till löpande utgifter.

Ni kan ju såväl som jag fundera över hur det upplägget funkar när rätorna stiger och AA ska bwtala kanske 9% ränta netto på 5 miljoner i altielån samtidigt som börsen planar ut eller rentav dalar. Hexatronics värdering idag bygger på ännu ej infriade förväntningar, inte på faktisk intjäning och säkrade kontrakt.

Han har fått lite andrum nu men hans strategi är precis som att satsa på rött på roulettbordet och dubbla insatsen varje gång man förlorar, det går ett tag, det kan till och med gå väldigt bra ett tag.
Citera
2026-07-21, 14:09
Medlem
Hexatronic handlas till P/E 211 enligt Avanza. Väldigt mycket förhoppningar inbakade.
Citera
2026-07-21, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorkenSture
Hexatronic handlas till P/E 211 enligt Avanza. Väldigt mycket förhoppningar inbakade.

Affärsvärlden kom idag med ett neutralt råd till Hexatronic.

Citat:
Affärsvärlden står fast vid sitt neutrala råd för fiberkommunikationsbolaget Hexatronic i en analys på tisdagen.

Hexatronic har ställt om verksamheten och riktar sig allt mer mot datacenterutbyggnaden i USA. Omställningen har drivits av flera förvärv, delvis finansierade med en nyemission. Hittills har strategin varit lyckad då aktien har dubblats på ett år. Tidningen bedömer dock att mycket av framgången redan kan vara inprisad.

"För den som vill ha exponering mot datacenterutbyggnaden och tror att trenden håller i sig i många år till kan aktien vara intressant. Men efter det senaste årets uppgång, och med de risker vi ser, lockar uppsidan inte tillräckligt i dagsläget. Vi står fast vid ett neutralt råd", skriver Affärsvärlden i sin slutsats.
Citera
2026-07-21, 16:24
Medlem
Kontrollavgifts avatar
idag, tisdag, har HTRO fallit ca 2,50 kr. Samma igår. På två dagar har HTRO med 110k aktier falit en dryg halvmiljon.
Mycket för vanliga dödliga som mig. Jag har inte koll på belåningssituationen, man jag killgissar att belåningsvärdet för HTRO faller med 700k. Tur att AA kan förlita sig på klippor som BHG och Intrum.
Citera
2026-07-21, 17:48
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Affärsvärlden kom idag med ett neutralt råd till Hexatronic.

Ja och kommentarerna på Placera visar exakt precis hur känslostyrda småsparare är och dit hör AA. Det var mycket som var inprisat när kursen toppade på 48,58 kr. Det finns ingen vinst eller några säkrade kontrakt som motiverade det utan bara Hexatronics egna visioner som hittills inte infriats, det räcker inte. Det måste till några hårda rapporter som visar på vinst och säkra kontrakt som motiverar en kurs över 50 kr. Det faktum att kursen tidigare varit över 50 kr räcker inte som bevis för att det kommer ske igen.
Citera
2026-07-21, 19:12
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorkenSture

Estimerat P/E för 2026 är dock mer lågmälda 17,5 enligt Affärsvärldens analys från i dag.
Citera
2026-07-22, 06:39
Avstängd
BHG sysslar med heminredning och riktar sig till privatkunder kan jag läsa på Avanzas beskrivning.
Man ser också i graferna hur aktien kraftigt rasade under pandemin och därefter.
VAD i hela världen skulle kunna få igång denna branch då fastighetsbranchen står still och incitament för att investera hemma har svalnat rejält?
I min värld finns det inte på kartan att denna aktie eller detta företag skulle kunna vända trenden.
Men denna shitshow fortsätter och ur ett psykologiskt perspektiv är denne AA ett praktfall att studera.
Citera
2026-07-22, 09:48
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
BHG sysslar med heminredning och riktar sig till privatkunder kan jag läsa på Avanzas beskrivning.
Man ser också i graferna hur aktien kraftigt rasade under pandemin och därefter.
VAD i hela världen skulle kunna få igång denna branch då fastighetsbranchen står still och incitament för att investera hemma har svalnat rejält?
I min värld finns det inte på kartan att denna aktie eller detta företag skulle kunna vända trenden.
Men denna shitshow fortsätter och ur ett psykologiskt perspektiv är denne AA ett praktfall att studera.

AA tror att aktier är som hissar som åker uppåt och nedåt och hittar man en hiss som åkt ner i källaren så är det bara att kliva på och åka upp till all time high igen.

Att det i princip aldrig fungerar så är inget AA bryr sig om, det är därför han tror att Hexatronic ska upp i 200 kr nästa år.
Citera
2026-07-22, 10:17
Medlem
Hexatronic kanske står i 200 om ett år. Eller ett halvår. Eller 10 kronor. Det är ingenting som AA vet något om. Han singlar slant och tycker att han är duktig som vinner ibland. Det här vore lugnt, om han inte drog med sig fårskallarna och frugan. En patetisk ursäkt till man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in