Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Just frågan om klimatkänsligheten (som är exakt vad jag adresserar) var en grundorsak till mötet:
Both direct estimates of heat-content and CERES radiant energy fluxes show a clear trend
in N, of about 0.45 W m−2 dec−1. This trend has implications for the rate of warming. Given
measurements of ˙N , along with estimates of ˙F , ˙P , and ˙T , we can estimate λ. Taking these
estimates at face-value suggests that λ is much less negative than is usually thought, which
would imply that Earth’s climate sensitivity is much larger than previously assessed [6, 7],
perhaps as much as a factor of two or three larger. This is an alarming inference and was a
major motivation for the Ringberg meeting.
Med P = 0 hamnar klimatkänsligheten på 7,1 (vilket är i samma storleksordning som jag tagit upp i CERES-tråden).
Även med modeller som tar med aerosoler blir klimatkänsligheten orealistiskt hög:
Even if one adopts the much higher, model-based, estimates of ˙Faer ≈ 0.17 W m−1 dec−2 from Ref. [7], S ≈ 5.9 K, which is a factor of two or more larger than the AR6 best estimate [20].
Faktorn P behövs för att få en mer realistisk klimatkänslighet:
Ways out of this dilemma require a smaller ˙N , or a larger ˙P and can partially be accommodated by the data.
Jag kan inte se att de uttrycker sig i termer av "orimlig".
Alarmerande däremot.
Both direct estimates of heat-content and CERES radiant energy fluxes show a clear trend in N, of about 0.45Wm−2dec−1. This trend has implications for the rate of warming. Given measurements of ˙N, along with estimates of ˙F, ˙P, and ˙T, we can estimate λ. Taking these estimates at face-value suggests that λ is much less negative than is usually thought, which would imply that Earth’s climate sensitivity is much larger than previously assessed [6, 7], perhaps as much as a factor of two or three larger. This is an alarming inference and was a major motivation for the Ringberg meeting.
De skriver rent av att detta motiverade deras möte/workshop.
Som sagt. CO2 (klimatkänsligheten) har en stor roll i rapporten du länkade till utan att vara intellektuellt kapabel att tolka.
Lägg därtill mina tidigare svar, att de inte bestämmer P till 0. Det de argumenterar för är snarare mer forskning i detta.
Du har tagit ett arbete som föranletts av: "Earth’s climate sensitivity is much larger than previously assessed [6, 7], perhaps as much as a factor of two or three larger. This is an alarming inference and was a major motivation for the Ringberg meeting"
För att argumentera för en låg klimatkönslighet och att ASR är en oberoende forcing som driver uppvärmningen.
Det finns inget annat sätt att tolka dig på, och om det funnits ett annat sätt så hade du ju skrivit det.
Det är väldigt ironiskt och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Ett enklare sätt för dig att skriva samma sak som du gjort är ju bara "ceresforskarna är oroliga för att klimatkänsligheten är alarmerande hög utifrån deras data. Det kan inte stämma tycker jag, alltså är den väldigt låg"
Och sedan använda samma rapport totalt missuppfattad att ASR driver uppvärmningen.
I själva verket är det en uppmaning kring mer forskning kring
aerosolernas effekt,
molnåterkopplingar och pattern effects
Intern variabilitet
För att förstå dessa saker bättre.
Figur 9 är väldigt intressant för hur pattern effekt och aerosolerna påverkar uppskattningen av klimatkämslighet.