2026-07-21, 23:03
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Är det inte upp till åklagaren att avgöra utifrån det samlade bevisläget? Och om det leder till åtal upp till domstolen att avgöra? Tror du att privatpersoner avgör om någon som anmält våldtäkt har blivit våldtagen eller inte?

1. Om en kvinna blir våldtagen av en man men gör inget motstånd pga rädsla/skräck, har hon inte blivit våldtagen då?
2. Om en kvinna blir våldtagen av en man och skjuter honom i ansiktet blev hon då mer våldtagen än kvinnan i första exemplet?

Har en man som uppfattar samtycke våldtagit kvinnan?

Ja det är vanliga personer som avgör i tingsrätten. Majoriteten av de som avgör i domstolen behöver inte ha någon juristutbildning.

Även om det är upp till åklagare att avgöra om det samlade bevisvärdet räcker till åtal kan väll advokater ändå tycka att det samlade bevisvärdet inte borde räcka till åtal och definitivt inte till fällande dom?
Citera
2026-07-21, 23:05
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Det är tämligen enkelt ja. Är du osäker så fråga.

Det är promille som misslyckas med att förstå samtycke så till den grad att de begår våldtäkt

Du har alltså inte läst och du verkar inte ha befunnit dig i så många olika sexuella situationen med olika partners.
Citera
2026-07-21, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Har en man som uppfattar samtycke våldtagit kvinnan?

Ja det är vanliga personer som avgör i tingsrätten. Majoriteten av de som avgör i domstolen behöver inte ha någon juristutbildning.

Även om det är upp till åklagare att avgöra om det samlade bevisvärdet räcker till åtal kan väll advokater ändå tycka att det samlade bevisvärdet inte borde räcka till åtal och definitivt inte till fällande dom?

Nej, i båda exemplen blir kvinnorna våldtagna av män som är fullt medvetna om att de inte har samtycke pga att de inte har frågat eller på andra sätt tagit reda på om de har samtycke eller inte.

Jo, men förutom nämndemännen så är det ju inte du eller jag eller din mekaniker som avgör.

Absolut.
Citera
2026-07-21, 23:14
Medlem
Citat:
Tycker att du ska ta dig tid till att läsa den här kandidatuppsatsen och se om du fortfarande tycker att det här med det sexuella samspelet och samtycke är så solklart och aldrig kan missuppfattas.

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1769719/FULLTEXT01.pdf
Så du fattar inte om en person samtyckt eller inte men du begår hellre en våldtäkt om du har fel än frågar?
Citera
2026-07-21, 23:15
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
1. Om en kvinna blir våldtagen av en man men gör inget motstånd pga rädsla/skräck, har hon inte blivit våldtagen då?

För det första kan du ju inte skriva om en kvinna blir våldtagen som premiss i din fråga. Inser du inte det själv?

Spelar det någon roll för dig om det är befogat att kvinnan känner rädsla/skräck eller inte?
Citera
2026-07-21, 23:16
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Så du fattar inte om en person samtyckt eller inte men du begår hellre en våldtäkt om du har fel än frågar?

Jag ber dig återigen att läsa uppsatsen.
Citera
2026-07-21, 23:17
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nej, i båda exemplen blir kvinnorna våldtagna av män som är fullt medvetna om att de inte har samtycke pga att de inte har frågat eller på andra sätt tagit reda på om de har samtycke eller inte.

Jo, men förutom nämndemännen så är det ju inte du eller jag eller din mekaniker som avgör.

Absolut.

Kan en nämndeman vara mekaniker till yrket?
Citera
2026-07-21, 23:29
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
2. Om en kvinna blir våldtagen av en man och skjuter honom i ansiktet blev hon då mer våldtagen än kvinnan i första exemplet?

Svara ärligt nu. Om du var man i dessa båda fall som du uppger ovan, skulle du inte då uppfatta det som mycket tydligare att kvinnan inte vill om du fick en pistol riktad mot pannan med orden sluta annars skjuter jag skallen av dig jämför med om kvinnan inte gör något fysiskt eller säger något verbalt för att få dig att förstå att hon inte vill?
Citera
2026-07-21, 23:30
Medlem
Citat:
Jag ber dig återigen att läsa uppsatsen.
Står det där att om man inte vet om människor samtycker eller inte så behövèr man varken avstå eller fråga
Citera
2026-07-21, 23:36
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Står det där att om man inte vet om människor samtycker eller inte så behövèr man varken avstå eller fråga

Det står bland annat att flera kvinnor i studien uppger att de själva egentligen inte alltid vet vad de vill och inte vill när de är mitt uppe i en sexuell situation. Det står bland annat att flera kvinnor i studien uppger att det är svårt att be om och ge muntligt samtycke och att det oftast sker genom kroppsliga signaler.

Jag uppfattade att kontentan av det hela är att det sexuella samspelet och samtyckesbiten är komplexa saker och inget solklart och enkelt.

Jag tycker att du ska läsa den vid tillfälle.
Citera
2026-07-21, 23:48
Medlem
Citat:
Det står bland annat att flera kvinnor i studien uppger att de själva egentligen inte alltid vet vad de vill och inte vill när de är mitt uppe i en sexuell situation. Det står bland annat att flera kvinnor i studien uppger att det är svårt att be om och ge muntligt samtycke och att det oftast sker genom kroppsliga signaler.

Jag uppfattade att kontentan av det hela är att det sexuella samspelet och samtyckesbiten är komplexa saker och inget solklart och enkelt.

Jag tycker att du ska läsa den vid tillfälle.
Så vad gör man om det inte är dolklart och enkelt? Kör på utan att fråga?
Citera
2026-07-21, 23:56
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Så vad gör man om det inte är dolklart och enkelt? Kör på utan att fråga?

Läs istället. Det är som sagt komplexa frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in