2026-07-21, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Tittar man i andra trådar så förlöjligas inte misstankar mot CP och CA på samma sätt som här. Jag förstår inte vad det är som är så oerhört känsligt kring Engström?

Hej, han är för nära och man har bommat att utreda honom. Det gör läget pinsamt!
Citera
2026-07-21, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det beror nog i stora delar av att det är lättare att förlöjliga dessa misstankar och inte att det är känsligt. CP och CA har en mer underbyggd indiciekedja mot sig.

Ha ha ha , ho ho ho. Skojare där!
Citera
2026-07-21, 18:07
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Fast avskriver man SE bör man göra samma sak med CP. Det är min poäng.
Det har jag också gjort. Eller avskrivit och avskrivit. Har snarare ingen skälig misstanke mot någon av dom. Även om jag anser att CP är troligare.
Citera
2026-07-21, 18:30
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Hej, stjäl man en cykel på Regeringsgatan så är det 4 min till mor. Enkel väg.
Vi vet inte hur han rört sig, det finns taxibilar tex. Kanske han vill alibi dumpa med att åka taxi till S44.

Vem tusan lämnar en cykel olåst i centrala Stockholm över natten?

Snarare än en cyklande Skandiaman är jag mer nyfiken på dalmasen och främlingslegionären Thomas Flykt.

Citat:
Det finns ett flertal tips som gäller polisman G. De första inkom samma
dag som fantombilden offentliggjordes, dvs. den 6 mars 1986. De
utgick just från polisman G:s likhet med fantombilden, men innefattade
också uppgifter om vapenintresse och en personlighet som skulle kunna
vara förenlig med en gärningsmans. På ett av spaningsuppslagen finns
en handanteckning: ”OBS! Kompis med (namnet på polisman L)”. I
april 1986 lämnade en officer vid ett regemente där G tjänstgjort
detaljerade uppgifter om denne. G var mycket lik fantombilden och var
i övrigt en mycket sannolik gärningsman, bl.a. mot bakgrund av hans
skicklighet med vapen och hans attityd.

Han skulle bl.a. ha sagt: ”Skjuta någon på en meters avstånd är som att använda knark. Man vill göra om det”. Han hade uttryckt ett allmänt kommunisthat. Han hade sagt sig känna 33-åringen, att han förekom i dennes anteckningsbok, att han förhörts i Palmeutredningen, att han skyddades av polisbefäl, att
han ständigt gick beväpnad med minst två knivar och en pistol samt att han
ibland sov med sitt tjänstevapen under huvudkudden.
Citera
2026-07-21, 18:45
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
För att få en stark teori så bör du såklart se över om det finns några alternativa förklaringar innan du slår fast och beskyller någon?
Likväl som att de som tvivlar också testar GM-hypotesen.
Eller? (och också anledningen till att jag anser att du/ni bortser från saker. Det är inte bara du här.)

Materialet medger ju inte att allt kan förklaras i detalj/sekund för sekund.

Att ni med SE som GM omöjligt kan se förväxlingen som sannolik trots uppgifterna i materialet är sedan länge noterat. Dock blir det ju inte mer än ett tyckande. Jag har också tidigare redogjort för en alternativ förklaring/möjlighet att det inte alls handlar om en lögn.

Här ett meddelande till Kjamfossftw i samma mening
Tycker inte dina svar håller kvalitet så jag får nog släppa dialogen - att få sista ordet för sakens skull intresserar mig inte.

Men du har fel och det är väldigt lätt att visa, jag prövar ju hela tiden de alternativa förklaringar som ges här (nu senast av H24 som jag svarade) men jag finner hela tiden logiska luckor i dem som jag skriver om.

Jag tror SE:s berättelse är lögn medan du påstår att man knappast kan beslå honom för en enda lögn.

Men du kom ironiskt nog inte mer än 6 sekunder in i SE:s berättelse innan du själv hittade en motsägelse (att det är folk där efter 6 sekunder).

Redan vid den punkten (efter 6 sekunder) slutar sedan tydligen alla dina förklaringar om vad SE gjorde och du kommer inte längre - försöker inte ens.

Jag själv däremot har gett en förklaring hur jag tror det kan ha gått till om SE är GM i den här tråden och dessutom ställt motfrågor till de som menar att han kommer efter 30-60 sekunder (trots att han själv säger 6-7 sekunder vilket är en avsevärd skillnad som ni bortser från ) för att få ihop att han ska se LJ i gränden vid rätt tidpunkt.

Jag har fortsatt att tänka på förloppet med att han skulle ha kommit 30-60 sekunder efter mordet, gått igenom det scenariot och kommit fram till saker som jag tycker är motsägelser som jag återgett i den här tråden. T.ex. hur han då nånsin kan tro att han blivit förväxlad och varför tar han upp det i ett slutet förhör med Ali Lindholm om hans enda avsikt är att bli berömd.
Också varför han fortfarande kan tro att det är GM han ser i gränden i april-förhöret när han vet att LJ var i gränden etc.

Så ditt påstående att jag inte prövar alternativa förklaringar är inte alls sant.

Men jag släpper detta nu, du får "tycka" vad du vill , den här dialogen ger mig ingenting alls ...
Citera
2026-07-21, 18:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Hej, stjäl man en cykel på Regeringsgatan så är det 4 min till mor. Enkel väg.
Vi vet inte hur han rört sig, det finns taxibilar tex. Kanske han vill alibi dumpa med att åka taxi till S44.
Det var inte vanligt 1986 att cykla på vintern i Stockholm. Tittar du på bilder från området där mordet inträffade finns inte många cyklar avbildade.

Hypotetisk cykelmördarreflektion:
"Det gick ju bra att skjuta OP. Jag hatar verkligen högertrafikomläggningen som liket låg bakom. Där står en lämplig cykel jag kan stjäla. Undrar vad straffet för cykelstöld är nuförtiden. Vad bra, nu ska jag bara leta lite i min väska efter en hårnål så jag kan dyrka upp låset på cykeln. Oj, vad den där tanten med den fulla gubben på andra sidan gatan var lik YN...."
Citera
2026-07-21, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det var inte vanligt 1986 att cykla på vintern i Stockholm. Tittar du på bilder från området där mordet inträffade finns inte många cyklar avbildade.

Hypotetisk cykelmördarreflektion:
"Det gick ju bra att skjuta OP. Jag hatar verkligen högertrafikomläggningen som liket låg bakom. Där står en lämplig cykel jag kan stjäla. Undrar vad straffet för cykelstöld är nuförtiden. Vad bra, nu ska jag bara leta lite i min väska efter en hårnål så jag kan dyrka upp låset på cykeln. Oj, vad den där tanten med den fulla gubben på andra sidan gatan var lik YN...."

Men cykelgaraget ställs upp 22:35 , han kanske ställer ut en två tre cyklar för att kunna cykla till mAmma efteråt ... välplanerat!

Ha! På er alla!
Citera
2026-07-21, 19:18
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Tycker inte dina svar håller kvalitet så jag får nog släppa dialogen - att få sista ordet för sakens skull intresserar mig inte.

Men du har fel och det är väldigt lätt att visa, jag prövar ju hela tiden de alternativa förklaringar som ges här (nu senast av H24 som jag svarade) men jag finner hela tiden logiska luckor i dem som jag skriver om.

Jag tror SE:s berättelse är lögn medan du påstår att man knappast kan beslå honom för en enda lögn.

Men du kom ironiskt nog inte mer än 6 sekunder in i SE:s berättelse innan du själv hittade en motsägelse (att det är folk där efter 6 sekunder).

Redan vid den punkten (efter 6 sekunder) slutar sedan tydligen alla dina förklaringar om vad SE gjorde och du kommer inte längre - försöker inte ens.

Jag själv däremot har gett en förklaring hur jag tror det kan ha gått till om SE är GM i den här tråden och dessutom ställt motfrågor till de som menar att han kommer efter 30-60 sekunder (trots att han själv säger 6-7 sekunder vilket är en avsevärd skillnad som ni bortser från ) för att få ihop att han ska se LJ i gränden vid rätt tidpunkt.

Jag har fortsatt att tänka på förloppet med att han skulle ha kommit 30-60 sekunder efter mordet, gått igenom det scenariot och kommit fram till saker som jag tycker är motsägelser som jag återgett i den här tråden. T.ex. hur han då nånsin kan tro att han blivit förväxlad och varför tar han upp det i ett slutet förhör med Ali Lindholm om hans enda avsikt är att bli berömd.
Också varför han fortfarande kan tro att det är GM han ser i gränden i april-förhöret när han vet att LJ var i gränden etc.

Så ditt påstående att jag inte prövar alternativa förklaringar är inte alls sant.

Men jag släpper detta nu, du får "tycka" vad du vill , den här dialogen ger mig ingenting alls ...
Motsägelser och felsktigheter innebär inte nödvändigtvis lögn. Skulle det vara fallet år alla vittnen lögnare.

Att SE uppfattar sig vara framme 5-6 sek efter vad han antar är ett skott och att han egentligen är där senare är en möjlighet som inte behöver innehålla lögner.
Citera
2026-07-21, 19:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Men cykelgaraget ställs upp 22:35 , han kanske ställer ut en två tre cyklar för att kunna cykla till mAmma efteråt ... välplanerat!

Ha! På er alla!

Ja, många anser att SE hade en nyckel till cykelgaraget. Väglaget på mordnatten var vanskligt för alibicyklande och jag tror inte dubbdäck för cyklar hade börjat säljas i Sverige eller Indien 1986.

Bonuserkännande av cyklande cykeltjuv:
https://wpu.nu/wiki/Uppslag5831-04
Två dagar innan Palme sköts tog X en olåst cykel utanför Sverigehuset 1 Kungsträdgården i Stockholm. Cykeln var svart, hemmamålad, ingen extra utrustning i form av handbroms, växel el dyl och saknade belysning. Låset var uppbrutet. Denna cykel använde han och cyklade en del runt i Stockholm, främst i de inre delarna. Den kvällen Palme sköts hade X vid 19-20-tiden förberett en övernattningsplats i en hög park i närheten av Sveavägen/Odengatan. Högst upp 1 parken finns en staty (troligen Observatorielunden förhörsled anm.)

Han lämnade ryggsäcken på övernattningsplatsen och cyklade mot Kungsgatan. Vid Tunnelgatan X beskriver gatan som korsar Sveavägen och slutar med en tunnel och trappor vid dess östra del svänger han in och ställer ifrån sig cykeln mot en husfasad i närheten av tunnelmynningen. Han väljer den platsen med viss omsorg för att ingen skall hitta cykeln och ta och använda denna.

X går sedan norrut på Sveavägen mot pizzerian Venezia, där han äter en pizza, Klockan är i detta skede o:a 21.00.

X går sedan Sveavägen söderut på dess västra sida och tittat i skyltfönster. Utefter denna promenad kommer han förbi en kinesrestaurang och teosofiska säll. bibliotek/bokförsäljning. Här har han en bekant, en dam som arbetar där och han tänkte först titta in till henne, men kommer sedan att tänka på att söderut och vid Kunga gatan och restaurang Monte Carlo går han över Sveavägen till den östra sidan och börjar gå denna norrut.

När han nästan kommit fram till gatan där han lagt sin cykel, ser han Olof Palme komma gående Sveavägen söderut. Han känner på relativt långt avstånd igen Olof Palme och får ingivelsen att han skall hämnas på samhället genom att skjuta Olof Palme. Han har ingenting personligt emot Olof Palme utan tycker att det är bra människa men han får bli symbol för samhället som behandlat X så illa. Olof Palme går närmast gatan och hans hustru går innanför närmare husväggen.

När X kommer i jämnhöjd med paret Palme drar han fram revolvern och riktar första skottet mot Palme. Han vet inte säkert om det var snett framifrån eller från sidan. Första skottet riktar han emellertid inte så noga. som andra skottet då han delvis kommit förbi honom.

X vet inte om första eller andra skottet träffade allt gick så fort och i ett sammanhang.

X sprang sedan in på gatan där han lagt cykeln, tog denna och ledde den förbi den liggande Olof Palme, bakom de personer som knäböjde runt denne. När han kom ut på Sveavägen började han springa med cykeln norrut. Han hörde rop bakom sig men vågade inte vända sig om. Lite längre fram började han cykla och begav sig till övernattningsplatsen där han hämtade ryggsäcken och åkte på olika smågator ned mot Centralstationen. Revolvern hade han omedelbart efter mordet, stoppat innanför byxlinningen.

X var vid tillfället barhuvad, bar en blå terrylene-jacka som räckte ner på låren, mörka byxor och halsduk. Han bar ej skägg eller glasögon.
Citera
2026-07-21, 20:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
För att få en stark teori så bör du såklart se över om det finns några alternativa förklaringar innan du slår fast och beskyller någon?
Likväl som att de som tvivlar också testar GM-hypotesen.
Eller? (och också anledningen till att jag anser att du/ni bortser från saker. Det är inte bara du här.)

Materialet medger ju inte att allt kan förklaras i detalj/sekund för sekund.

Att ni med SE som GM omöjligt kan se förväxlingen som sannolik trots uppgifterna i materialet är sedan länge noterat. Dock blir det ju inte mer än ett tyckande. Jag har också tidigare redogjort för en alternativ förklaring/möjlighet att det inte alls handlar om en lögn.

Här ett meddelande till Kjamfossftw i samma mening
En teori här bör väl åtminstone kunna förklara vad SE sysslade med från det att han gick ut genom dörren och fram till att han kom tillbaka till Skandia, och den bör också kunna ge ett förslag till förklaring på hur mordet på Palme gick till. Den officiella teorin (framlagd av Lars Larsson, Thomas Pettersson, Krister Petersson och polisen) förklarar båda de här sakerna, även om det naturligtvis inte går att "bevisa" att det var så det gick till. Jämför man den här teorin med de alternativa teorier som har föreslagits genom åren så måste man väl ändå säga att den har ett bra förklaringsvärde. Jämför man med t.ex. din egen teori (som varken kan förklara vad SE gjorde eller hur mordet gick till) så vinner ju den här officiella teorin med hästlängder.
Senast redigerad av Draifos 2026-07-21 kl. 20:21.
Citera
2026-07-21, 20:23
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jämför man med t.ex. din egen teori (som varken kan förklara vad SE gjorde eller hur mordet gick till)

Vad är det för teori?
Senast redigerad av LordLancaster 2026-07-21 kl. 21:06.
Citera
2026-07-21, 20:36
Medlem
Citat:
Gott, men för egen del är det anmärkningsvärt hur lite som kan få folk att peka ut en statsministermördare. (Liknande med andra gärningsmän också och hur tunt med faktiska bevis och/eller indicier)

Mig veterligen är det ingen som "vill få bort honom från platsen". Han är ju där med alltför många möjligheter att just vara det vittne han påstår. Möjligen att han även skarvar sin berättelse något o.s.v.

Jag har inga problem med att få SE bevisad som gärningsman. Jag kommer fortsatt mena på att alternativen fanns där. Att han, med sina 50+ lögner, hade en osannolik tur att han inte begick några avgörande misstag. Ex. vid användandet av mediauppgifter där det fanns fullt med felaktigheter de första dygnen. Att han gjorde alla dessa idiotiska chansningar. m.m.

Finner det otroligt att SE som GM ska ha påstått att polisen varit brysk, samtidigt som vi har en händelse där Söderström försöker få in Lisbeth i polisbilen men där hon bara slår ifrån sig och "någon svordom på det". Varför ens ljuga om detta som är så osannolikt? Samtidigt lätt kontrollerbart om polisen nu skulle ha velat granska hans uppgifter, vilket han som GM borde förutsätta.

Finner det otroligt att SE som GM i svart rock chansar på att Lisbeth misstagit den för en "mörkblå täckjacka" oavsett vad som sagts i media. (Och där har aldrig det ordagranna "mörkblå täckjacka" framkommit). Denna uppgift handlar även om ett samtal med Lisbeth. Lätt kontrollerbart och en idiotisk chansning av en GM.

Där till även förväxlingen där det också finns en uppgift från polisman Ingvar Windén som får uppgifter av en taxichaufför (i överensstämmande kronologi). Anders D. är den man som står uppskriven som vittne och han nämner sedan att GM hade en gråaktig ulster/rock och en herrhatt.
Jag påstår inte alls att detta är bevisat vara varken alibi eller rätt situation, men för mig blir denna händelse självfallet märklig i ljuset av SE's(som GM) berättelse.

I en stark teori ska inte detta ens finnas.

4 29
https://www.youtube.com/watch?v=ijogMH-YDxA&t=1031s

Mörkt blå förekommer i media på natten!
Senast redigerad av Xuken 2026-07-21 kl. 20:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in