Citat:
Ursprungligen postat av
AttCza
Jesus sa att han kom för att fullborda lagen istället för att avskaffa lagen.
Annars är vi överens. Jag har som sagt mycket svårt att tro att en människa som ljuger, stjäl, manipulerar, har sex utanför äktenskapet, en människa som är arrogant och våldsam kan komma till himlen om han inte bekänner och ångrar sina synder och väljer att följa Gud istället för att leva i synd.
Jag tror inte att det händer ofta att en god gärning innan man dör leder till att man kommer till himlen. Vad som hände med en av de två männen som korsfästes samtidigt som Jesus i Lukasvangeliet händer sällan, tror jag. Han som jag pratar om bekända att han blev dömd på ett rättvist sätt medan Jesus dömdes till döds trots att han var oskyldig. Han ville att Jesus skall förbarma sig och tänka på honom när Jesus är med Gud. Därefter sa Jesus till honom att du kommer med mig till himlen. Sådana scenarier förekommer inte ofta, tror jag. Men jag kan ha fel.
Helt off-topic, men han uppfyllde lagen genom att ge sitt liv som ett fullkomligt offer.
Hebreerbrevet 9
[22] Ja, enligt lagen renas nästan allting med blod, och utan att blod utgjuts ges ingen förlåtelse.
Så UPPFYLLDE han lagens krav, genom sitt eget människoblod, som är bättre än blodet från djuroffer. Läs Heb kapitel 9 och 10 för kontext.
Han UPPHÄVDE inte Moses lag - för de som är under lag: judarna.
Moses lag gäller inte för kristna.
Romarbrevet 10
[4] Kristus är slutet på lagen, så att var och en som tror kan bli rättfärdig.
Under Kristus nya förbund skriver Gud SIN lag, inte Moses lag, i våra hjärtan.
Jeremia 31
[33] Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.
Så Guds lag har inte blivit UPPHÄVD, men ändrad på vissa punkter. Vi får äta allt levande, enligt budet Noa fick när han lämnade arken. Inget rent eller orent kött.
Moses lag säger att Gud straffar i tredje och fjärde generation, så det du gör drabbar dina barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Enligt det nya förbundet ska fadern inte straffas för sonens synd och vice versa.
Hesekiel 18
[20] Det är den som syndar som skall dö. Sonen skall inte bära straffet för faderns synd och fadern skall inte bära straffet för sonens synd. Den rättfärdige skall skörda frukten av sin egen rättfärdighet, den gudlöse frukten av sin egen gudlöshet.
Fundementala skillnader. Och allt Jesus sa har gått i uppfyllelse. Han uppfyllde Moses lag för att den kräver att blod utgjuts för syndernas förlåtelse, och han upphävde inte Moses lag för de som är under lag genom födelse och omskärelse.