2026-07-17, 21:31
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Hans plan med oss människor var att vi ska vara Guds avbild, hans representanter här på jorden. Han hoppades på att vi ska göra det goda istället för det onda. Han ville att vi ska vara rättfärdiga, generösa, kärleksfulla, rättvisa och lydiga. Så blev det inte, eftersom vi ständigt gör det som är ont. Han gav oss fri vilja. Därför behövdes Jesus offra sig för oss då att vi kan hamna i himlen om vi följer Jesus undervisning och bekänner/ångrar våra synder samt försöker undvika att begå samma synd om och om igen.
Tror du att syndare har en fri vilja att "välja" Jesus?
Citera
2026-07-20, 15:31
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Har du någon källa till det påståendet? Jag tror på Jesus budskap om att Gud är god och barmhärtig och till och med förlåter förstockade kristna och deras dumheter.
Gud är absolut inte god eller barmhärtig utan kommer att kasta folk i en brinnande sjö (lava antar jag) utan större anledning än att han inte gillar dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
Toppen. Alla människor efter Jesus är förlåtna. Det betyder alltså att om jag slår ihjäl min elake granna så är jag med automatik förlåten. Det finns också en hel del andra synder jag har funderat på att genomföra. Jag visste inte tidigare att det var fritt fram.
Ja, stämmer. Det är fritt fram.
Du kommer eventuellt råka i trassel med lagen, men det är ju världsliga bekymmer.

Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Nu babblar du utan att förstå någonting.
Inget stämmer men det bryr du dig inte om utan bara tar hand med andra blinda och ni alla kommer falla i diket, som det så riktigt står.
Inget stämmer? Vad menar du inte stämmer?
Citera
2026-07-20, 23:07
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitResistens
Himlen? Det är väl en ny jord som skapas? Innan det ska vissa utvalda kristna härska som vicekungar åt Kristus i tusen år.

Det blir det som vi kallar för paradiset. Paradiset kommer att återkomma till jorden efter att Jesus har besegrat ondskan och domedagen.
Citera
2026-07-20, 23:11
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Det är inte bara förkunskap om alla möjliga scenarior, som påverkar alla beslut Han gör. Han bestämmer hur det skall vara och bli med saker och ting.

Mänskor spår, men Gud rår.

Vi har fri vilja. Det betyder att vi människor får välja att följa Gud eller våra egna begär som leder till synd och lastbarhet. Begär som vällust, vrede , girighet kan väckas eller förstärkas hos oss av onda andrar. Vi människor kämpar inte emot människor av kött och blod utan vi kämpar emot onda andar, det vill säga demoner. Jag använder en omskrivning men jag refererar till Efesierbrevet.
Senast redigerad av AttCza 2026-07-20 kl. 23:24.
Citera
2026-07-20, 23:16
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Tror du att syndare har en fri vilja att "välja" Jesus?

Syndare har en fri vilja att välja Jesus. Däremot finns vissa människor som inte vill följa Jesus eller bekämpa synd. Till exempel vill en del snåla, giriga människor inte donera pengar till de fattiga, de vill inte vara generösa för att de älskar pengar mest, pengar är sådana människors "gud". Sådana människor kan hamna i helvetet precis som den rika, snåla mannen i Lukasevangeliet som hamnade i helvetet på grund av att han inte har hjälpt de fattiga.
Citera
2026-07-21, 03:49
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Gud är absolut inte god eller barmhärtig utan kommer att kasta folk i en brinnande sjö (lava antar jag) utan större anledning än att han inte gillar dem.
Vad har du fått det ifrån? Jesus sa inte något alls som liknar det. Han sa att Gud önskar barmhärtighet och att de barmhärtiga kommar att mötas av barmhärtighet. De tio budorden talar också sitt tydliga språk. Var rättvis mot Gud! Det förtjänar både du och Gud.
Citera
2026-07-21, 13:17
Medlem
Citat:
Syndare har en fri vilja att välja Jesus. Däremot finns vissa människor som inte vill följa Jesus eller bekämpa synd. Till exempel vill en del snåla, giriga människor inte donera pengar till de fattiga, de vill inte vara generösa för att de älskar pengar mest, pengar är sådana människors "gud". Sådana människor kan hamna i helvetet precis som den rika, snåla mannen i Lukasevangeliet som hamnade i helvetet på grund av att han inte har hjälpt de fattiga.
Johannes 6
[44] Ingen kan komma till mig utan att Fadern som har sänt mig drar honom, och jag skall låta honom uppstå på den sista dagen.

Det är inte du som väljer, utan Gud.
Citera
2026-07-21, 13:33
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Johannes 6
[44] Ingen kan komma till mig utan att Fadern som har sänt mig drar honom, och jag skall låta honom uppstå på den sista dagen.

Det är inte du som väljer, utan Gud.

Gud ger alla flera chanser att följa honom. Gud gav oss fri vilja. Femte Mosebok 30:19. Jag tror också att en orsak till varför Jesus inte har kommit tillbaka till jorden i människoform är att Gud vill ge oss så mycket tid som möjligt för att omvända oss. Jag refererar till Andra Petrusboken.

Du har rätt i att Gud väljer vem som ska dömas till evigt liv och vem som ska dömas till eldsjön. Däremot kommer det bli väldigt svårt att få evigt liv om man som människa inte vill förändras, om man inte vill lyda Gud och bekämpa de synder som man har. Om man medvetet väljer bort Gud genom att inte lyda honom kommer man med stor sannolikhet att hamna i helvetet.
Citera
2026-07-21, 14:06
Medlem
Citat:
Gud ger alla flera chanser att följa honom. Gud gav oss fri vilja. Femte Mosebok 30:19. Jag tror också att en orsak till varför Jesus inte har kommit tillbaka till jorden i människoform är att Gud vill ge oss så mycket tid som möjligt för att omvända oss. Jag refererar till Andra Petrusboken.

Du har rätt i att Gud väljer vem som ska dömas till evigt liv och vem som ska dömas till eldsjön. Däremot kommer det bli väldigt svårt att få evigt liv om man som människa inte vill förändras, om man inte vill lyda Gud och bekämpa de synder som man har. Om man medvetet väljer bort Gud genom att inte lyda honom kommer man med stor sannolikhet att hamna i helvetet.
Jag vet, men det är gamla förbundet.

Du kan inte komma till Kristus utan att Fadern drar dig.

Johannes 6

Johannes 14
[6] Jesus svarade: »Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.

Romarbrevet 9
[16] Alltså kommer det inte an på människans (fria) vilja eller strävanden utan på Guds förbarmande.

Därför står det att många är kallade, men få utvalda, för att de avfaller från tron.
Senast redigerad av Bassiehof 2026-07-21 kl. 14:16.
Citera
2026-07-21, 14:20
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Jag vet, men det är gamla förbundet.

Du kan inte komma till Kristus utan att Fadern drar dig.

Johannes 6

Johannes 14
[6] Jesus svarade: »Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.

Romarbrevet 9
[16] Alltså kommer det inte an på människans (fria) vilja eller strävanden utan på Guds förbarmande.

Jesus sa att han kom för att fullborda lagen istället för att avskaffa lagen.

Annars är vi överens. Jag har som sagt mycket svårt att tro att en människa som ljuger, stjäl, manipulerar, har sex utanför äktenskapet, en människa som är arrogant och våldsam kan komma till himlen om han inte bekänner och ångrar sina synder och väljer att följa Gud istället för att leva i synd.
Jag tror inte att det händer ofta att en god gärning innan man dör leder till att man kommer till himlen. Vad som hände med en av de två männen som korsfästes samtidigt som Jesus i Lukasvangeliet händer sällan, tror jag. Han som jag pratar om bekända att han blev dömd på ett rättvist sätt medan Jesus dömdes till döds trots att han var oskyldig. Han ville att Jesus skall förbarma sig och tänka på honom när Jesus är med Gud. Därefter sa Jesus till honom att du kommer med mig till himlen. Sådana scenarier förekommer inte ofta, tror jag. Men jag kan ha fel.
Citera
2026-07-21, 14:53
Medlem
Citat:
Jesus sa att han kom för att fullborda lagen istället för att avskaffa lagen.

Annars är vi överens. Jag har som sagt mycket svårt att tro att en människa som ljuger, stjäl, manipulerar, har sex utanför äktenskapet, en människa som är arrogant och våldsam kan komma till himlen om han inte bekänner och ångrar sina synder och väljer att följa Gud istället för att leva i synd.
Jag tror inte att det händer ofta att en god gärning innan man dör leder till att man kommer till himlen. Vad som hände med en av de två männen som korsfästes samtidigt som Jesus i Lukasvangeliet händer sällan, tror jag. Han som jag pratar om bekända att han blev dömd på ett rättvist sätt medan Jesus dömdes till döds trots att han var oskyldig. Han ville att Jesus skall förbarma sig och tänka på honom när Jesus är med Gud. Därefter sa Jesus till honom att du kommer med mig till himlen. Sådana scenarier förekommer inte ofta, tror jag. Men jag kan ha fel.
Helt off-topic, men han uppfyllde lagen genom att ge sitt liv som ett fullkomligt offer.

Hebreerbrevet 9
[22] Ja, enligt lagen renas nästan allting med blod, och utan att blod utgjuts ges ingen förlåtelse.

Så UPPFYLLDE han lagens krav, genom sitt eget människoblod, som är bättre än blodet från djuroffer. Läs Heb kapitel 9 och 10 för kontext.

Han UPPHÄVDE inte Moses lag - för de som är under lag: judarna.

Moses lag gäller inte för kristna.

Romarbrevet 10
[4] Kristus är slutet på lagen, så att var och en som tror kan bli rättfärdig.

Under Kristus nya förbund skriver Gud SIN lag, inte Moses lag, i våra hjärtan.

Jeremia 31
[33] Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.

Så Guds lag har inte blivit UPPHÄVD, men ändrad på vissa punkter. Vi får äta allt levande, enligt budet Noa fick när han lämnade arken. Inget rent eller orent kött.

Moses lag säger att Gud straffar i tredje och fjärde generation, så det du gör drabbar dina barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Enligt det nya förbundet ska fadern inte straffas för sonens synd och vice versa.

Hesekiel 18
[20] Det är den som syndar som skall dö. Sonen skall inte bära straffet för faderns synd och fadern skall inte bära straffet för sonens synd. Den rättfärdige skall skörda frukten av sin egen rättfärdighet, den gudlöse frukten av sin egen gudlöshet.

Fundementala skillnader. Och allt Jesus sa har gått i uppfyllelse. Han uppfyllde Moses lag för att den kräver att blod utgjuts för syndernas förlåtelse, och han upphävde inte Moses lag för de som är under lag genom födelse och omskärelse.
Citera
2026-07-21, 15:48
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Helt off-topic, men han uppfyllde lagen genom att ge sitt liv som ett fullkomligt offer.

Hebreerbrevet 9
[22] Ja, enligt lagen renas nästan allting med blod, och utan att blod utgjuts ges ingen förlåtelse.

Så UPPFYLLDE han lagens krav, genom sitt eget människoblod, som är bättre än blodet från djuroffer. Läs Heb kapitel 9 och 10 för kontext.

Han UPPHÄVDE inte Moses lag - för de som är under lag: judarna.

Moses lag gäller inte för kristna.

Romarbrevet 10
[4] Kristus är slutet på lagen, så att var och en som tror kan bli rättfärdig.

Under Kristus nya förbund skriver Gud SIN lag, inte Moses lag, i våra hjärtan.

Jeremia 31
[33] Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.

Så Guds lag har inte blivit UPPHÄVD, men ändrad på vissa punkter. Vi får äta allt levande, enligt budet Noa fick när han lämnade arken. Inget rent eller orent kött.

Moses lag säger att Gud straffar i tredje och fjärde generation, så det du gör drabbar dina barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Enligt det nya förbundet ska fadern inte straffas för sonens synd och vice versa.

Hesekiel 18
[20] Det är den som syndar som skall dö. Sonen skall inte bära straffet för faderns synd och fadern skall inte bära straffet för sonens synd. Den rättfärdige skall skörda frukten av sin egen rättfärdighet, den gudlöse frukten av sin egen gudlöshet.

Fundementala skillnader. Och allt Jesus sa har gått i uppfyllelse. Han uppfyllde Moses lag för att den kräver att blod utgjuts för syndernas förlåtelse, och han upphävde inte Moses lag för de som är under lag genom födelse och omskärelse.

Så är det. Han fullbordade lagen också genom att han la till budet: Älska din näste som dig själv.

Han upphävde inte de tio budorden får någon över huvud taget. Även Paulus beskriver i Galaterbrevet att människor som bedriver otukt, avgudadyrkan, människor som är impulsiva, människor som är berusade och avundsjuka kommer inte få evigt liv. Det betyder att Moses lag tillsammans med Jesus bud: älska din näste som dig själv gäller alla kristna.

I Jakobsbrevet står det bland annat att tro utan gärningar är död. Därför behöver vad vi säger korrespondera med våra handlingar. Annars hycklar vi och syndar vi. Då är vi som fariseerna i Jesus tid. Det räcker inte att ha nåd från Gud och begå alla möjliga syndiga handlingar. Vi behöver visa att vi är kristna både med våra ord och gärningar. Det räcker till exempel inte att säga att man ska hjälpa de fattiga när man själv är girig och struntar i att hjälpa de fattiga.
Senast redigerad av AttCza 2026-07-21 kl. 15:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in