2026-07-17, 11:34
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Bestämmandet är i form av inflytande av olika slag. Det handlar inte om diktatur. Men Gud kan aldrig överraskas eller behöva lära sig något nytt. Det finns inget område där Gud är inaktiv.

Så Gud är alltså inte allvetande? Jag konstaterar att vi har diametralt motsatt syn i detta. Gud hade sina planer med Adam och hade redan iordningsställt det försoningsmedel som kunde förlossa honom innan hans fall. Förutsett - och förutbestämt.

Den viljan kommer dock från Gud. Det som framför allt Luther talar om i predestinationen är just frälsningen, som inte kommer av vår vilja utan Guds vilja då, så länge vi är i syndfull natur allena av denna natur varken kan eller vill komma till Gud. Jag rekommenderar att du tittar på Luthers bok "Den Trälbundna Viljan". Finns att läsa online.

Som sagt är det vissa saker som betonas i luthersk predestinationslära, det är inte precis som det är för de reformerta. Det går givetvis att söka på lutheranism and predestination eller lutherdom och predestination.

Givetvis tror vi på treenigheten och Nicea.

Jag har egna barn. Jag vill ha den översikt som är brukligt nödvändig. Guds överinseende är av ett helt annat slag såklart.

En fri vilja att förkasta Kristus har människan. Hon har ingen fri vilja att följa Kristus förrän Gud verkar i henne till vilja och gärning. Syndamänniskan är andligt död i synder och överträdelser. Hon måste uppväckas först innan hon "väljer" Jesus.

Jag kan till viss del förutse regn eller sol. Men jag har ingen makt att bestämma om det skall regna eller bli soligt.

Tack själv. Du och några till här är de som jag särskilt gillar att samtala med, även om vi inte är överens i allt.
Han visste inte att Kain dräpt Abel, men kan veta hur en persons liv ska utvecklas. Om han vill veta.
Citera
2026-07-17, 13:08
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Bra! Vad hade Gud för ursprunglig plan med att skapa jorden och människorna? Vad var Guds tanke från början med människan?

Hans plan med oss människor var att vi ska vara Guds avbild, hans representanter här på jorden. Han hoppades på att vi ska göra det goda istället för det onda. Han ville att vi ska vara rättfärdiga, generösa, kärleksfulla, rättvisa och lydiga. Så blev det inte, eftersom vi ständigt gör det som är ont. Han gav oss fri vilja. Därför behövdes Jesus offra sig för oss då att vi kan hamna i himlen om vi följer Jesus undervisning och bekänner/ångrar våra synder samt försöker undvika att begå samma synd om och om igen.
Senast redigerad av AttCza 2026-07-17 kl. 13:11.
Citera
2026-07-17, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Hans plan med oss människor var att vi ska vara Guds avbild, hans representanter här på jorden. Han hoppades på att vi ska göra det goda istället för det onda. Han ville att vi ska vara rättfärdiga, generösa, kärleksfulla, rättvisa och lydiga. Så blev det inte, eftersom vi ständigt gör det som är ont. Han gav oss fri vilja

Men det blev inte som han hade tänkt sig, eller hur?
Citera
2026-07-17, 13:17
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Men det blev inte som han hade tänkt sig, eller hur?
Läs mitt tidigare inlägg. Jag la till lite mer. Men du har förstås rätt. Det blev inte som Gud har tänkt sig.
Citera
2026-07-17, 13:27
Medlem
Citat:
Läs mitt tidigare inlägg. Jag la till lite mer. Men du har förstås rätt. Det blev inte som Gud har tänkt sig.

Så Gud hade inte total kontroll på hela situationen?
Citera
2026-07-17, 13:38
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Så Gud hade inte total kontroll på hela situationen?

Ingenting kan överraska Gud. Gud har alla möjliga scenarier i sitt huvud.
Citera
2026-07-17, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Han visste inte att Kain dräpt Abel, men kan veta hur en persons liv ska utvecklas. Om han vill veta.
Han frågade Adam och Eva vad de hade gjort också. Kallas förhörsteknik. Hade de ljugit hade de blivit dömda för det också, precis som ormen. Det står att allting skapades åt Sonen, så det mest sannolika är att det inte var Fadern utan Sonen som talade med Adam, Eva och Kain. Även Gud måste se in i framtiden för att veta vad som händer enskilda individer.
Citera
2026-07-17, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Jesus var den andre Adam. Med den förste Adam kom synden in i världen - med Jesus försvinner den. Men exakt vad innebär detta?

Vad betyder det att synden kom in i världen? Att människan var olydig? Är man då inte längre olydig om man följer Jesus? Ibland verkar kristendomen handla om tro allena, men sedan blir man påmind:

”Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja”. (Matt. 7:21)

Vari består alltså Jesu gärning? Han dog för våra synder - men uppenbarligen räcker det inte med att bara tro på det. Men om man nu också måste Göra någonting - varför var inte Lagen tillräcklig?

Vad håller Gud på med egentligen?
Det var Eva som först åt äpplet inte Adam hon lockade honom till att göra det enligt bibeln.
Senast redigerad av Barbe 2026-07-17 kl. 16:54.
Citera
2026-07-17, 17:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Han frågade Adam och Eva vad de hade gjort också. Kallas förhörsteknik. Hade de ljugit hade de blivit dömda för det också, precis som ormen. Det står att allting skapades åt Sonen, så det mest sannolika är att det inte var Fadern utan Sonen som talade med Adam, Eva och Kain. Även Gud måste se in i framtiden för att veta vad som händer enskilda individer.
Vad är det som Gud måste? Allt är möjligt för Gud men han gör vad han vill.
Citera
2026-07-17, 17:42
Medlem
Himlen? Det är väl en ny jord som skapas? Innan det ska vissa utvalda kristna härska som vicekungar åt Kristus i tusen år.

Citat:
Hans plan med oss människor var att vi ska vara Guds avbild, hans representanter här på jorden. Han hoppades på att vi ska göra det goda istället för det onda. Han ville att vi ska vara rättfärdiga, generösa, kärleksfulla, rättvisa och lydiga. Så blev det inte, eftersom vi ständigt gör det som är ont. Han gav oss fri vilja. Därför behövdes Jesus offra sig för oss då att vi kan hamna i himlen om vi följer Jesus undervisning och bekänner/ångrar våra synder samt försöker undvika att begå samma synd om och om igen.
Citera
2026-07-17, 21:06
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jodå, Gud visste att Kain dräpte Abel, dennes blod ropade ju från jorden. Frågan Han ställde var en prompt till Kain om denne skulle ge en bekännelse om sin synd och visa ånger.

Gud behöver inte lära sig något. Gud överraskas inte av något. Det går inte att outsmarta Gud. Och Gud är heller inte skyldig någon något.
Citera
2026-07-17, 21:10
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ingenting kan överraska Gud. Gud har alla möjliga scenarier i sitt huvud.
Det är inte bara förkunskap om alla möjliga scenarior, som påverkar alla beslut Han gör. Han bestämmer hur det skall vara och bli med saker och ting.

Mänskor spår, men Gud rår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in