Citat:
Ursprungligen postat av
Massajen
Spelad objektivitet? Fullkomlig objektivitet existerar inte i sinnevärlden. Vi ska komma ihåg att konspirationsteorier flödade ymningt de första åren efter mordet. Ja faktiskt från Holmér själv.
Det är a priori inte alls någon långsökt hypotes att söka de skyldiga i säkerhetsapparaten. Det finns många historiska exempel på mord och mordförsök mot politiska ledare utförda av just de som ansvarade för dennes skydd och säkerhet.
En okänd faktor i förloppet under mordnatten är SÄPO. Poutiainen skriver att det rörde sig några gubbar från SÄK på SC. Sådana vars göranden och låtanden inte går att komma åt av väl kända skäl. Det som stör mig och förmodligen många andra medborgare är att det inte bara handlade om en förlamad polisjakt utan också att kuppförsvaret inte aktiverades. Nyckelpersoner larmades inte i tid. Ingen förstärkt beredskap och skydd av centrala objekt. Exakta detaljer om hur kommunikations - och beslutsvägarna där ser ut vet vi inte. Och bör heller inte veta. Vad vi vet är att det förmodligen aldrig sedan världskriget övats så flitigt på just detta.
Kombinationen av handlingsförlamad polisledning och uteblivet kuppförsvar tedde sig minst sagt märkligt för den som betraktade det lite från sidan. Jag minns en fransk politisk journalist som skrev om händelsen. Hade nåtts av nyheten om mordet när han befanns sig på Arlanda på morgonen och undrade om det ens var värt att försöka ta sig till hotellet. Förväntat sig stopp i trafiken, vägspärrar, ID kontroller etc. Inte ett pillevipp kunde han notera.
Jag håller med dig till 100 procent.
Hur jag än vrider och vänder på MOP landar jag i slutsatsen att walkie/talkie-gruppen fanns och är permanent sammanväxta med mordet (jag kommer till hur det kan påverka SBC). Mängden helt vanligt folk som menar sig se dem och beskriver dem med trovärdiga, egen-upplevda detaljer är för hög.
Den sista avfarten är om de fanns men med ett annat syfte, exempelvis narkotikaspaning. Men frågetecknen hopar sig där också, exempelvis varför de i så fall inte anmäler sig vid mordplatsen och hoppar över till den insatsen. Eller bidrar i efterhand med detaljer de borde vara i utmärkta positioner att se och som hade kunnat vara avgörande indicier i utredningen. Framförallt borde de vara i utmärkta positioner att sprida ljus över Grandmannen, iakttagelser i Gamla stan, kretsen kring CP (när han var aktuell) med mera. Tips av denna typ är inget man snålar med inom Polisen och alla går igång på tanken att man själv sitter på en pusselbit.
Ingen har heller trätt fram i syfte att svära sig fri eller förklara närvaron på något annat sätt, exempelvis en medlem i Donald Forsbergs påstådda Barbrogrupp som ska ha övat radiosamband genom att följa narkotikalangare. Varför är det ingen av dem som medger att de var där, och tipsar PU om en avvikande man vid X? Dessa föreslagna individer måste ju vara ännu bättre "sensorer" än den allmänhet där alla tänker efter så det knakar och skickar in tips om högt och lågt.
Istället landar man i slutsatsen att gruppen mycket riktigt fanns men de facto faktiskt har lyckats hålla käft i 40 år, vilket i sig är intressant.
Det kan inte ha funnits många personer i Västeuropa som var mer intressanta att underrättelseinhämta mot än 1986 års Olof Palme som stod i begrepp att omforma NATOs norra flank. Tänker man sig att man utnyttjade grupper knutna till beredskapsfunktioner ("Stay Behind") för att sköta den yttre spaningen, kanske i hopp om att hitta bevis på OPs förräderi faller bitarna på plats. Dessa kan ha rapporterat till higher-ups på Säpo via informella kontaktvägar som kanske inte ens finns i den officiella strukturen (just då Säpos agerande i så fall var över gränsen formellt).
Kombinerat med det uteblivna rikslarmet och den uteblivna samverkan med Försvarsmakten (mer Hans Koci än Ulf Helin) börjar MOP dra ihop sig mot en sorts mittpunkt. Mordet kanske sker spontant efter att gruppen ansett sig ha sett någonting som bekräftar deras misstankar och (i deras värld) motiverar en omedelbar aktion medan chansen ännu finns. Mörkläggningen tar vid nästan direkt och det första, akuta steget är att kontakta en pålitlig chef på SBC och förklara att det av skäl kopplade till rikets säkerhet måste bli en lam polisinsats på larmet om skottlossning som snart kommer, eller som just kommit. Man får förklara sen, men det är en order.
Lyssnar man på LAC-bandet så låter också Hans Koci mer än lovligt skakad när han får veta vem mordoffret är och eventuellt inser att det är han själv som sitter på Svarte Petter som indirekt deltagare.
Eftersom Donald Forsberg sa att WT-männen var Barbrogruppen och ej kopplade till MOP misstänker jag att de istället var den s.k Leongruppen och högst kopplade till MOP.