2026-07-21, 11:48
Medlem
Berit85s avatar
För varje månad blir det värre och värre. Språket som används i Sveriges radio är under all kritik. Det slöddras och tramsas för mycket.

Jag har nu valt ut ett enskilt avsnitt av Eftermiddag i P3, som håller en mycket låg språkprofil, och ska anteckna varje språkfel och knasighet jag hör. Den tråden kommer inom kort! Tillsvidare, några exempel på onödig användning av orden "asså" och "liksom", samt allmänt slappt tonårstal, noterat separat här.

Programledare: Assaad Daoudi och Isabella Mansour.

https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2822340

3.40, Assaad: Det var liksom Benito weekend i Stockholm.

4.12, Bella: Asså det var verkligen... asså det var liksom som... asså jag tänker för alla som har diaspora, som liksom kände ba: nu får jag uppleva nånting som inte har hänt tidigare.

4.45, Bella: Asså jag tyckte publiken asså bjöd på som fan.

6.05, Bella: ...kan jag se hur han systematiskt liksom rör sig genom crowdet.

7.55. Bella: Jag hade en kompis som satt liksom längre upp i publiken, som såg liksom hur jag gick fram och tillbaka (...) och hon ba: asså du såg så desperat ut.

Assaad svarar: Ja men vet du, vad gör du inte för liksom... amen för lyssnarna där hemma. Asså i din journalistiska, vad ska man säga.. eh-edhh... det är din ditt chousta journalistiska ådra.

19.00, Assaad: Hursomhelst så verkar det vara liksom, en super-super-liksom, vad ska man säga, typ såhär hiphop-eliten har typ samlats. Det är ju många som är också... vahettere, eeh medverk... som medverkar i det här albumet som är med där.

19.20, Bella: Tror du han kommer liksom ha såhär, London- och Parisbaserade artister, eller tror du han kommer ta med sig folk som han har, liksom, samlat...

Vad tänker ni andra om detta?
Senast redigerad av Berit85 2026-07-21 kl. 12:04.
Citera
2026-07-21, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
För varje månad blir det värre och värre. Språket som används i Sveriges radio är under all kritik. Det slöddras och tramsas för mycket.

Jag har nu valt ut ett enskilt avsnitt av Eftermiddag i P3, som håller en mycket låg språkprofil, och ska antecknat varje språkfel och knasighet jag hör. Den tråden kommer inom kort! Tillsvidare, några exempel på onödig användning av orden "asså" och "liksom", samt allmänt slappt tonårstal, noterade separat här:

4.12, Bella: Asså det var verkligen... asså det var liksom som... asså jag tänker för alla som har diaspora, som liksom kände ba: nu får jag uppleva nånting som inte har hänt tidigare.

7.55. Bella: Jag hade en kompis som satt liksom längre upp i publiken, som såg liksom hur jag gick fram och tillbaka (...) och hon ba: asså du såg så desperat ut.

Assaad svarar: Ja men vet du, vad gör du inte för liksom... amen för lyssnarna där hemma. Asså i din journalistiska, vad ska man säga.. eh-edhh... det är din ditt chousta journalistiska ådra.

19.00, Assaad: Hursomhelst så verkar det vara liksom, en super-super-liksom, vad ska man säga, typ såhär hiphop-eliten har typ samlats. Det är ju många som är också... vahettere, eeh medverk... som medverkar i det här albumet som är med där.

19.20, Bella: Tror du han kommer liksom ha såhär, London- och Parisbaserade artister, eller tror du han kommer ta med sig folk som han har, liksom, samlat...

Jag plågar mig emellanåt att lyssna på när de svamlar i radio. Man får riktig puls och man blir lite förbannad. Detta är SVERIGES RADIO P3. Inte en radiokanal i en liten ort som hyrts ut till skolbarn...

Svordomar, knulla, bögsnack, flabb och allmänt galet låg nivå på allt... att de kan fortsätta och fortsätta år ut år in är för mig obegripligt.
Citera
2026-07-21, 12:00
Medlem
Det är endast radiosporten som det går att lyssna på nu för tiden enligt mig.
Även i tv uttrycker sig folk som idioter. När någon får en fråga så ska svaret alltid påbörjas med "Ja men"...vad fan är det för jävla idiot påfund?
Citera
2026-07-21, 12:02
Medlem
– Hade jag varit chef här hade jag lagt ner P3 för länge sedan. Jag tycker det är vänsterliberal smörja rakt igenom.

Jimmie Åkesson, ord och inga visor.
Citera
2026-07-21, 12:02
Medlem
För djävligt att det finansieras med skattemedel. Och för att göra det hela värre så smittar det av sig. Om man lyssnar på sådant käbbel dagarna i ända så börjar man snart själv tala likadant, utan att tänka på det. Folk glömmer bort enkla ord och försöker i stället beskriva vad de menar likt en utlänning som precis börjat på SFI.
Citera
2026-07-21, 12:05
Medlem
Fantens avatar
Redan dom gamla grekerna... Det här är absolut inget nytt. Här ironiserar Killing-gänget över hur ungdomen uttrycker sig. Och det var rätt länge sen det här spelades in.
https://www.svtplay.se/video/eaJMoXj/nilecity-105-6/avsnitt-4?video=visa&position=992
Citera
2026-07-21, 12:08
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
För djävligt att det finansieras med skattemedel. Och för att göra det hela värre så smittar det av sig. Om man lyssnar på sådant käbbel dagarna i ända så börjar man snart själv tala likadant, utan att tänka på det. Folk glömmer bort enkla ord och försöker i stället beskriva vad de menar likt en utlänning som precis börjat på SFI.

Jag vet!!! Är själv drabbad. Ett stort problem är överanvändningen av ordet "över":

* Man blir fascinerad över något, imponerad över något (fascinerad av, imponerad av)

* Man har en idé över något (om något)

* Bonnie Tyler var drottningen över powerballader (drottningen av)

* På grund över - nej jag skojar inte. Citatet kommer från en puckad brud i gårdagens Eftermiddag i P3.

* Man har ett aktiekonto över sparpengar (med sparpengar) osv osv.

Jag hade kunnat rada upp 100 exempel på denna överanvändning. Och i denna TS var det på vippen att jag skrev exempel över slarvigt språkbruk, istället för exempel på.

Jag lyssnar rätt mycket på P3, så jag får passa mig
Citera
2026-07-21, 12:09
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Redan dom gamla grekerna... Det här är absolut inget nytt. Här ironiserar Killing-gänget över hur ungdomen uttrycker sig. Och det var rätt länge sen det här spelades in.
https://www.svtplay.se/video/eaJMoXj/nilecity-105-6/avsnitt-4?video=visa&position=992

Fast det är ju folk på gatan - barn. Inte vuxna programledare det raljeras över.
Citera
2026-07-21, 12:11
Avstängd
Citat:

Jag har nu valt ut ett enskilt avsnitt av Eftermiddag i P3, som håller en mycket låg språkprofil, och ska anteckna varje språkfel och knasighet jag hör. Den tråden kommer inom kort! Tillsvidare, några exempel på onödig användning av orden "asså" och "liksom", samt allmänt slappt tonårstal, noterat separat här.

Det är inte bättre på flashback, facebook eller youtubekommentarer.
Citera
2026-07-21, 12:11
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Jag plågar mig emellanåt att lyssna på när de svamlar i radio. Man får riktig puls och man blir lite förbannad. Detta är SVERIGES RADIO P3. Inte en radiokanal i en liten ort som hyrts ut till skolbarn...

Svordomar, knulla, bögsnack, flabb och allmänt galet låg nivå på allt... att de kan fortsätta och fortsätta år ut år in är för mig obegripligt.

Har jag inget emot alls

Jag älskar David Druid och Linnea Wikblad.

Men de får gärna uttrycka sig på korrekt svenska!
Citera
2026-07-21, 12:13
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Fast det är ju folk på gatan - barn. Inte vuxna programledare det raljeras över.
Mansour är inte ens 30 och arbetar alltså på den av SRs kanaler som är inriktad mot just tonåringar. Man ska tala med bönder på bönders vis, och med de lärda på latin.

Slå på P1 istället.
Citera
2026-07-21, 12:19
Medlem
PuffOchPiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Det är inte bättre på flashback, facebook eller youtubekommentarer.
Rimligt att jämföra SR med vad privatpersoner skriver på sociala medier. Tycker du inte själv att det är en jäkla skillnad på skattefinansierade radioprogram kontra hur privatpersoner uttrycker sig i sociala medier och anonyma forum?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in