2026-07-21, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Har jag inget emot alls

Jag älskar David Druid och Linnea Wikblad.

Men de får gärna uttrycka sig på korrekt svenska!

Det är vidrigt att lyssna på. Laila Bagge och andra är med. Sjukt tramsigt och oseriöst.
Citera
2026-07-21, 12:55
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Det är vidrigt att lyssna på. Laila Bagge och andra är med. Sjukt tramsigt och oseriöst.
Det däremot är ju värre. Hon har ju i alla fall i första hand vuxen publik. Men å andra sidan så håller hon ju på att uppmärksamhetshora som den värsta fjortis. Jag är förvånad över att hon inte kör med vita yogabyxor och rosa g-string. Nåja, det är fett OT.
Citera
2026-07-21, 13:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PuffOchPiff
Rimligt att jämföra SR med vad privatpersoner skriver på sociala medier. Tycker du inte själv att det är en jäkla skillnad på skattefinansierade radioprogram kontra hur privatpersoner uttrycker sig i sociala medier och anonyma forum?
Nej. Inte eftersom att folk blir sämre och sämre på det svenska språket för var dag som går samtidigt som ingen reagerar eller ens försöker förhindra förfallet.

Jag har flera gånger påpekat det här på Flashback t.ex. Varenda gång så skjuts idén ner med att man kan inte göra så, man vill inte göra så, "folk förstår ju ändå" osv. Folk vägrar ju dessutom sluta upp med autokorrekt. Korrekturläser gör de inte heller.

Jag hittade t.ex samma typ av fel i minst 7 olika trådstarter i rad, under "Nya ämnen" igår när jag kollade. Det har blivit så illa att samma typ av grammatikfel också letat sig in i undertexter i streamingtjänster, där man betalar för att se grejor, med bra kvalitet, utan reklam. Istället betalar vi för låg kvalitet, reklam och dåliga undertexter, där undertexterna från nerladdade filmer från piratebay håller mycket högre kvalitet.

Men det är tydligen ett sådant samhälle folk vill ha nuförtiden.

Kom inte och gnäll om några år när folk inte klarar av att formulera en begriplig mening eller ens klarar av att prata ordentligt eller ens förstå språket, varesig i muntlig form eller skriftlig form.
Citera
2026-07-21, 13:12
Medlem
Luriosans avatar
Det som stör mig mest är all svengelska som har blandat sig in i det vardagliga språket när det redan finns svenska ord.

”Den här produkten ger dig ett sååå fint glow”, ”helt amazing”, ”swipea” och liknande uttryck.

Sen ska vi inte prata om hur vissa uttrycker sig i skrift. Gäller även svenskar. Ibland får man tänka efter i flera minuter för att förstå vad som egentligen menas.
Citera
2026-07-21, 13:16
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luriosan
Det som stör mig mest är all svengelska som har blandat sig in i det vardagliga språket när det redan finns svenska ord.

”Den här produkten ger dig ett sååå fint glow”, ”helt amazing”, ”swipea” och liknande uttryck.

Sen ska vi inte prata om hur vissa uttrycker sig i skrift. Gäller även svenskar. Ibland får man tänka efter i flera minuter för att förstå vad som egentligen menas.
Tacka veta ursvenska ord som trottoar, garderob och freestyle.
Citera
2026-07-21, 13:25
Medlem
Flatulistens avatar
Det ni kallar "språkförfall" i Sverige är mer en naturlig språkförändring, det sker i alla länder! Språket anpassar sig efter nya tider, teknologier och kulturer. Enligt ISOF är det normalt att ord och uttryck byts ut, medan grundläggande grammatik förblir stabil. Man lånar ord från andra språk, t.ex. engelskan. Vi skriver jävligt mycket mer i dag än tidigare, gör förkortningar av ord och lägger till slang i meddelanden, forum och framförallt i sociala medier. Försök läsa en svensk text från 1800-talet, för mig blir mycket helt obegripligt!
Citera
2026-07-21, 13:27
Medlem
Flatulistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Tacka veta ursvenska ord som trottoar, garderob och freestyle.

Ja och såklart pappa, tajt, mejl, deadline. Helsvenskt rakt genom, eller hur?
Citera
2026-07-21, 13:30
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flatulisten
Ja och såklart pappa, tajt, mejl, deadline. Helsvenskt rakt genom, eller hur?
Eller fru, mynt, internet, buss, fungera. Och ord som vi har kommit på inom landets gränser.
Citera
2026-07-21, 13:34
Medlem
Citat:
Det däremot är ju värre. Hon har ju i alla fall i första hand vuxen publik. Men å andra sidan så håller hon ju på att uppmärksamhetshora som den värsta fjortis. Jag är förvånad över att hon inte kör med vita yogabyxor och rosa g-string. Nåja, det är fett OT.

Jag tycker din kommentar är högst relevant och tillför lite mer kött i denna tråd. Rosa string och vita tajts... ha ha. Bra man slipper se.
Citera
2026-07-21, 13:40
Medlem
Citat:
Redan dom gamla grekerna... Det här är absolut inget nytt. Här ironiserar Killing-gänget över hur ungdomen uttrycker sig. Och det var rätt länge sen det här spelades in.
https://www.svtplay.se/video/eaJMoXj/nilecity-105-6/avsnitt-4?video=visa&position=992

Du är totalt obildad. Men du är för dum att ens förstå det.
Citera
2026-07-21, 13:42
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
Du är totalt obildad. Men du är för dum att ens förstå det.
Tack för din recension av min person, du främling på internet. Det var dessutom ett mycket bra, välformulerat och genomtänkt motargument du kom med. Att du är rejält välbildad märker till och med ett patrask som jag.
Citera
2026-07-21, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flatulisten
Det ni kallar "språkförfall" i Sverige är mer en naturlig språkförändring, det sker i alla länder! Språket anpassar sig efter nya tider, teknologier och kulturer. Enligt ISOF är det normalt att ord och uttryck byts ut, medan grundläggande grammatik förblir stabil. Man lånar ord från andra språk, t.ex. engelskan. Vi skriver jävligt mycket mer i dag än tidigare, gör förkortningar av ord och lägger till slang i meddelanden, forum och framförallt i sociala medier. Försök läsa en svensk text från 1800-talet, för mig blir mycket helt obegripligt!

Ja men det beror inte på 1800-talssvenskan utan på dina kognitiva förmågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in