Citat:
Ursprungligen postat av
PuffOchPiff
Rimligt att jämföra SR med vad privatpersoner skriver på sociala medier. Tycker du inte själv att det är en jäkla skillnad på skattefinansierade radioprogram kontra hur privatpersoner uttrycker sig i sociala medier och anonyma forum?
Nej. Inte eftersom att folk blir sämre och sämre på det svenska språket för var dag som går samtidigt som ingen reagerar eller ens försöker förhindra förfallet.
Jag har flera gånger påpekat det här på Flashback t.ex. Varenda gång så skjuts idén ner med att man kan inte göra så, man vill inte göra så, "folk förstår ju ändå" osv. Folk vägrar ju dessutom sluta upp med autokorrekt. Korrekturläser gör de inte heller.
Jag hittade t.ex samma typ av fel i minst 7 olika trådstarter i rad, under "Nya ämnen" igår när jag kollade. Det har blivit så illa att samma typ av grammatikfel också letat sig in i undertexter i streamingtjänster, där man betalar för att se grejor, med bra kvalitet, utan reklam. Istället betalar vi för låg kvalitet, reklam och dåliga undertexter, där undertexterna från nerladdade filmer från piratebay håller mycket högre kvalitet.
Men det är tydligen ett sådant samhälle folk vill ha nuförtiden.
Kom inte och gnäll om några år när folk inte klarar av att formulera en begriplig mening eller ens klarar av att prata ordentligt eller ens förstå språket, varesig i muntlig form eller skriftlig form.