2026-07-21, 11:05
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
Detta känns ju så feltajmat av Max. Undrar om de inte bryter mot den nya lagen, någon som kan den nya kontantlagen i detalj?
Oj, du är nog något på spåren här med nya kontantlagen. Du verkar ha kommit på något som Max´ juridiska och kommersiellt kunniga personal helt har missat medan de spånade fram det här med att inte ta fram kontanter. De lät nog en praktikant från åttonde klass ta beslutet på en kafferast.

Det tar dig EN sekund att googla fram det du undrar över så varför dra en så felaktig gissning och be någon annan rätta dig?
Citera
2026-07-21, 11:20
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Med det sagt är det naturligtvis upp till Max att välja sina egna villkor. Det är också upp till kunderna att välja var dessa vill äta. [...] det är samma sörja som serveras på alla kedjesnabbmatshak. Så ifall Max tror att man kommer att tjäna mer på att ta bort kontanthanteringen än vad man kommer att förlora på uteblivna kunder [...]
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Och när man slutar att äta slavmat så verkar det som att man slutar tänka som en slav också. Eller åtminstone så är det min egen erfarenhet. Plus att flertalet kroppsliga obalanser återställer sig av sig själv också.
Max och liknande snabbmatsställen är väl egentligen idealiska för den här typen av kontantlöshet. Folk som tänker okritiskt kring samhällsutvecklingen är väl ofta överlappande med demografin som inte bryr sig om vilka näringsämnen (eller gifter) som hamnar i deras kropp. Slavmat passar dem gott och de lär väl stå med munnarna som fågelholkar när deras konton blir frysta.
Citera
2026-07-21, 11:25
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Max gör en samhällsinsats genom att ta bort kontanter. För den lilla klicken nördar i svarta långa rockar som fortfarande kramar kontanter, och som råkar älska Max, tvingas nu prova swish och tvingas därmed köpa en smartphone och tvingas använda bankid och allt detta är till fördel för hela det svenska samhället.

Kontanthanteringen är en urgammal relik från 1950-talet som kostar företagen och därmed kunderna miljarder varje år och skönt att bli av med den.

Nej, swish som ägs av svenska storbankerna, är inte intresserade av att se att du brukar ta en veggoburgare tre eller sju gånger i veckan...

Mina barn slutade med kontanter när de var 12 och och inte sett en sedel på minst 10 år. Det är sådant som mormor håller på med. Och de svarta rockmännen av okänd härkomst och ålder.

Swish är det absolut perfekta betalsättet. Även för oss företagare för människor älskar att betala med swish och det ökar våra affärer. Men tror inte man betalar när man använder swish, man tror man spelar ett spel. och då känns inga varor för dyra.
Citera
2026-07-21, 11:31
Medlem
Korv-Bajss avatar
Hur går detta ihop med "Lag (2026:769) om skyldighet för livsmedelsbutiker och apotek att ta emot kontant betalning"
som trädde i kraft 1 juli 2026?
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2026769-om-skyldighet-for-livsmedelsbutiker_sfs-2026-769/

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att MAX försöker kommunicera att
det som MAX säljer inte är livsmedel, utan dödsmedel.
Citera
2026-07-21, 11:33
Medlem
Minimuchers avatar
Om det är så hög rånrisk att gå till Max så kanske man inte borde röra sig kring den restaurangen för sin egna säkerhets skull.
Farliga tider……………………..
Citera
2026-07-21, 11:38
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Alltid intressant att så många blir upprörda varje gång en butik slutar med kontanter. Frågan är hur ofta dessa som blir upprörda själv använder kontanter? Anledningen till att alltfler slutar att ta emot kontanter beror på att så få antänder kontanter att betala med så hanteringen har blivit för dyr.
Hur ofta? Varje gång jag handlar?
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Bra skrivet, jag instämmer till 100%

Plus en faktor till: kontantlöst slår ganska hårt mot de allra svagaste. Ta en hemlös person som fått lite slantar i sin tiggarkopp, varför skulle inta han få unna sig en cheeseburgare? På MAX kommer han framledes vara "avstängd" vilket känns rätt taskigt.
Precis. Eller alla barn. Jag kan inte varit särskilt gammal när jag första gången gick till den lilla närbutiken för att köpa enstaka tuggummin med pengar jag fått ihop genom att panta flaskor. Jag hade definitivt inte börjat skolan. Menar man att alla dagisbarn ska ha en smart telefon med swish, eller att de ska ha bankkonton?
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Kontanthantering kostar pengar och väldigt få använder kontanter idag. Det är orsaken. Max räknar väl med att de flesta boomers inte köper hamburgare. De åker till gatuköket och köper varm korv med bröd så det kan ju inte vara någon stor del av Max kundbas som använder kontanter.
Tveklöst är det så. Men det vore också billigare att tömma överbliven frityrolja i en grop bakom hörnet. Därför har vi regler som företag måste uppfylla för att få verka i Sverige. Att ta emot kontanter borde vara en av dem. Sen finns det saker som inte krävs av lagen, men som de gör ändå. Om de släppte på sin grej att bara använda svenskt kött och började köpa från Irland istället skulle de kunna spara mycket pengar. Och de har en massa miljöarbete de skryter om, som säkert inte är gratis det heller.

Att släppa kontanthanteringen bedöms tydligen inte som ett tillräckligt stort PR-tapp, så jag startade tråden i hopp om att i alla fall några fler skulle se vad de håller på med och bli mindre sugna på att handla där. Jag förstår att jag slåss i uppförsbacke, och att jag förmodligen har ytterst marginell påverkan, men man måste ju försöka...

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Bara det fortfarande går att beställa face-to-face.

Pekskärmar som man som normallång måste böja på knäna för att använda, med en massa kognitivt krävande alternativ och trakasserande extrafrågor och erbjudanden, när det tar fem sekunder att säga vad man vill ha face-to-face - nej tack.
Det här är egentligen jäkligt intressant! "Kontanter är ohygieniska, men alla ska stå och fingra på samma pekskärm!" Behöver jag säga att även jag undviker skärmarna?
Citat:
Ursprungligen postat av S1G1N4
Han är kriminell
Varför skulle jag vara det? Jag jobbar med ett rätt välbetalt jobb, betalar skatt, och tar ut kontanter som jag sedan handlar för. Mycket märklig kommentar...
Citera
2026-07-21, 11:41
Medlem
knarkhitlers avatar
Lättare att bara sluta käka goyslop istället era jävla nötter.
Citera
2026-07-21, 11:45
Medlem
Jag har inte kunnat betala med cash hos max på 2 år.
Citera
2026-07-21, 11:46
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Max gör en samhällsinsats genom att ta bort kontanter. För den lilla klicken nördar i svarta långa rockar som fortfarande kramar kontanter, och som råkar älska Max, tvingas nu prova swish och tvingas därmed köpa en smartphone och tvingas använda bankid och allt detta är till fördel för hela det svenska samhället.

Kontanthanteringen är en urgammal relik från 1950-talet som kostar företagen och därmed kunderna miljarder varje år och skönt att bli av med den.

Nej, swish som ägs av svenska storbankerna, är inte intresserade av att se att du brukar ta en veggoburgare tre eller sju gånger i veckan...
Men skaffa panoramafönster ut mot gatan i hela ditt hem då, om du inte har något att dölja. Åtminstone på toan, att bajsa är naturligt. Varför inte posta bankutdrag här på flashback, ihop med dina personuppgifter?
Citat:
Mina barn slutade med kontanter när de var 12 och och inte sett en sedel på minst 10 år. Det är sådant som mormor håller på med. Och de svarta rockmännen av okänd härkomst och ålder.
Och innan barnen var 12? Ska små barn inte kunna lära sig hur pengar fungerar innan de är stora nog att ha ett bankkonto eller smart telefon?
Citat:
Swish är det absolut perfekta betalsättet. Även för oss företagare för människor älskar att betala med swish och det ökar våra affärer. Men tror inte man betalar när man använder swish, man tror man spelar ett spel. och då känns inga varor för dyra.
Det här måste ju vara trollande? "Kontanter är dåliga, för folk får sundare shoppingvanor!!!1!"? Gäller det här de redan omtalade småungarna också, eller?
Citera
2026-07-21, 11:47
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gonewiththewind
Man vill ha bort folk med Socialfall från Max

Det MAX vill är att inte ha socialfall som kunder.
MAX vill ha socialfallen som anställda.

Citat:
Ursprungligen postat av MAX

Kan jag betala med kontanter på MAX?
Uppdaterad 2026-05-19

Vi jobbar för med ständig förbättring på MAX. Som ett led i det genomför vi just
nu en pilot för att bli en kontantfri restaurang. Vi tar därför inte emot kontanter.
Anledningen är främst att en kontantfri restauranger skapar en säkrare och
tryggare arbetsmiljö för vår personal samtidigt som vi hoppas att det ska ge
dig som gäst en bättre upplevelse. Betalningar elektroniskt kan vara såväl
enklare som smidigare att hantera samt att den sparar tid för såväl dig som
gäst som för vår personal. Vi hoppas att du som gäst förstår och ska uppskatta
detta.
https://fragaoss.max.se/guide/tar-ni-emot-kontanter-i-era-restauranger
Citera
2026-07-21, 11:55
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Jag stannade till på en Max härom veckan och fick inte betala med de kontanter jag hade med för att få min mat. Nu ser jag att det verkar vara en ny policy för hela företaget:

Om den som skrivit detta läser här så kan jag meddela att jag inte förstår, och inte uppskattar detta. "samtidigt som vi hoppas att det ska ge dig som gäst en bättre upplevelse"... Hur tänkte ni där?

Jag har i många år stannat på max när jag är ute och kör långt, för att de har rätt god och framförallt förutsägbar vegetarisk mat som är rätt billig. Och för att jag kunnat räkna med att slippa tjafs när jag vill betala kontant. Nu verkar det få bli något annat, och jag fruktar sämre, ställe, och jag är besviken. På så många långa bilturer jag gjort med andra har jag förordat Max som ett bra stopp om vi är hungriga, men jag antar att det är slut med det nu.

Sparar de verkligen så mycket pengar på det här? Hur många rån avstyr de? Finns det någon som gillar att betala med kort som tycker att "gud vad skönt att de slutat ta emot kontanter också"? Är det fler än jag som är upprörda?

Max är ju generellt mest skit, men detta är ju faktiskt ett argument för att välja Max före Donken och BK.

Generellt är kontanter en förlustaffär, så bättre att förlora några kunder än att förlora pengar hela tiden.
Citera
2026-07-21, 12:07
Medlem
Barbords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Jag stannade till på en Max härom veckan och fick inte betala med de kontanter jag hade med för att få min mat. Nu ser jag att det verkar vara en ny policy för hela företaget:

Om den som skrivit detta läser här så kan jag meddela att jag inte förstår, och inte uppskattar detta. "samtidigt som vi hoppas att det ska ge dig som gäst en bättre upplevelse"... Hur tänkte ni där?

Jag har i många år stannat på max när jag är ute och kör långt, för att de har rätt god och framförallt förutsägbar vegetarisk mat som är rätt billig. Och för att jag kunnat räkna med att slippa tjafs när jag vill betala kontant. Nu verkar det få bli något annat, och jag fruktar sämre, ställe, och jag är besviken. På så många långa bilturer jag gjort med andra har jag förordat Max som ett bra stopp om vi är hungriga, men jag antar att det är slut med det nu.

Sparar de verkligen så mycket pengar på det här? Hur många rån avstyr de? Finns det någon som gillar att betala med kort som tycker att "gud vad skönt att de slutat ta emot kontanter också"? Är det fler än jag som är upprörda?

Vem fan har på sig kontanter idag ens? Är du 80 år eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in