2026-07-21, 09:28
Medlem
VoidEngineers avatar
Om något behöver vi använda MER kontanter.
Jag kommer helt välja bort MAX om de genomför detta.
Tar ut minst 2000:- i kontanter varje månad .
Använder nån tusenlapp när jag handlar och sparar resten.
De kommer ta bort våra kontanter om vi inte använder dem och därigenom stretar emot.

Vi behöver inte att staten m.fl. mfl kan granska varenda steg vi tar monetärt.
Vad händer om vi får en stor solstorm, ett större Carrington Event?
Om vi förlorar vår bekväma teknologi i flera månader ?

Använd kontanter medan de finns för bövelen!
Citera
2026-07-21, 09:31
Medlem
Fantens avatar
Det som stör mig är att det tar bort min valfrihet. Samma sak som när Pepsi började ha sötningsmedel i alla sina produkter. Det är inte att sötningsprodukter finns - utan det är att jag inte längre kan köpa den dryck jag vill ha, när jag vill det. Nu på Max kan jag inte betala på det sätt som jag vill, när jag vill det.
Citera
2026-07-21, 09:40
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Bara det fortfarande går att beställa face-to-face.

Pekskärmar som man som normallång måste böja på knäna för att använda, med en massa kognitivt krävande alternativ och trakasserande extrafrågor och erbjudanden, när det tar fem sekunder att säga vad man vill ha face-to-face - nej tack.
Citera
2026-07-21, 09:45
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
För att det kontantlösa samhället är en dystopi. Alla transaktioner sköts av företag, och både Visa och Mastercard är amerikanska. Vi behöver robusta system för transaktioner, som inte kan släckas ner av en amerikansk president som om 20 år får för sig att han inte gillar oss, eller en rysk cyberattack, eller tusen andra saker.

Många företag tar visst ansvar angående miljön, och har omfattande program för att minska miljöpåverkan. Även barnarbete och annat gillar de att prata om att de tar ansvar för. Det är dags att de tar lite ansvar för personlig frihet samhällsberedskap, men jag tror inte de gör det om vi inte bojkottar företag som dummar sig.

Aldrig handlat på Max eftersom det är kedjan med lägst status (och alltså sämst "mat") men fick lust att börja nu, i protest mot alla haverister som hänger på Flashback och som konstant stormar mot alla förändringar.

Kontanter ska vara tillåtna i nödfall om systemen kraschar annars inte. Punkt slut.

(Och nä, aldrig Max, aldrig McDonald's och endast i nödfall Burger King).
Citera
2026-07-21, 09:49
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius

Pekskärmar som man som normallång måste böja på knäna för att använda, med en massa kognitivt krävande alternativ och trakasserande extrafrågor och erbjudanden, när det tar fem sekunder att säga vad man vill ha face-to-face - nej tack.

Enig för en gångs skull. Kontanter spelar mig generellt ingen roll, de där skärmarna hade det däremot varit en välsignelse att slippa.
Citera
2026-07-21, 09:57
Medlem
S1G1N4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Du blir alltså upprörd att du inte längre kan betala med kontanter och ska nu byta restaurang?

Varför kan du inte använda kort som vanligt folk?

Han är kriminell
Citera
2026-07-21, 10:05
Medlem
OlofJohanssonSvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.H.
Den nya betallagen borde så klart även gälla Större kedjor av restauranger och butiker.
Helt värdelöst att ta bort kontanter som betalmedel. Max är iofs redan ett välkänt skitföretag.

Ja infördes inte nyligen vid halvårsskiftet en lag om att fler ställen som mataffärer och liknande måste ta emot kontanter.

Vi befinner oss i de oroligaste tiderna sedan andra världskriget och då skall köttbiproduktsluskarna Max sluta ta kontanter??

Detta känns ju så feltajmat av Max. Undrar om de inte bryter mot den nya lagen, någon som kan den nya kontantlagen i detalj?
Citera
2026-07-21, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Jag stannade till på en Max härom veckan och fick inte betala med de kontanter jag hade med för att få min mat. Nu ser jag att det verkar vara en ny policy för hela företaget:

https://fragaoss.max.se/guide/tar-ni-emot-kontanter-i-era-restauranger

Om den som skrivit detta läser här så kan jag meddela att jag inte förstår, och inte uppskattar detta. "samtidigt som vi hoppas att det ska ge dig som gäst en bättre upplevelse"... Hur tänkte ni där?

Jag har i många år stannat på max när jag är ute och kör långt, för att de har rätt god och framförallt förutsägbar vegetarisk mat som är rätt billig. Och för att jag kunnat räkna med att slippa tjafs när jag vill betala kontant. Nu verkar det få bli något annat, och jag fruktar sämre, ställe, och jag är besviken. På så många långa bilturer jag gjort med andra har jag förordat Max som ett bra stopp om vi är hungriga, men jag antar att det är slut med det nu.

Sparar de verkligen så mycket pengar på det här? Hur många rån avstyr de? Finns det någon som gillar att betala med kort som tycker att "gud vad skönt att de slutat ta emot kontanter också"? Är det fler än jag som är upprörda?

Det här är fruktansvärt, inte just att MAX (f.ö. en skitrestaurang som serverar skräpmat) blir kontantfri, men utvecklingen i stort.

Samhällskontraktet är brutet och dom som inte tycker det är alarmerande att kontanter förlorat sin status som giltigt betalningmedel (leagal tender) är på riktigt helt hjärndöda.

Ofattbart...
Citera
2026-07-21, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius

Håller med om detta. Kontanter kommer jag inte ihåg när jag använde senast (även om jag förstår behovet av alternativ om systemen kraschar) men pekskärmarna är ett jävla gissel. Det konstiga är att de är så dåligt utformade. Det kan väl inte gynna företagen att det är krångligt och går långsamt att beställa?
Citera
2026-07-21, 10:38
Medlem
Då slipper dom företag som skall hämta kontanter.
Citera
2026-07-21, 10:40
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Pluspoäng till MAX.
Som egentligen är woke skadat.
Men detta kommer jue göra att kriminella och invandrare i större utsträckning undviker MAX.
Ser bara positivt med detta.

Detta är ett dumt sätt att tänka. Även om du själv inte använder kontanter. Klart som fan kontanter inte ska bli någon slags persona non grata variant. Det är alltid bra med betalalternativ som inte är beroende av samma system i bakgrunden för att kunna användas. Att fler och fler slutar helt och hållet med kontanter gör sakta men säkert kontanter helt värdelösa för fler än bara invandrare och kriminella. Myndigheten för kris säger för tusan att man ska ha minst ~10.000 kr i kontanter hemma, då kan man inte bara låta pengarna bli värdelösa över tid.

Dessutom är det helt befängt att förbjuda diverse fullt legitima grejer "på grund av kriminella". Då ska ska man se till att de kriminella blir STÖRRE mål och inte de betalmedel dom använder som någon slags dans runt den rosa elefanten i rummet. Tänk alla som säger tjejer ska hålla sig hemma sent på natten och klä sig "anständigt" för det finns kriminella som antastar dom. Det är en total förlust från samhället i stort att börja skuldbelägga och styra folk runt lejongropen istället för att kasta ut lejonen.
Citera
2026-07-21, 11:01
Medlem
TeEsErs avatar
Man har antagligen sett ett vikande antal kontanta betalningar de senaste åren. Sen har de väl jämfört vad de fått in i kontanter med vad deras värdehanteringsavtal har kostat och så var det ett enkelt beslut.
Kontanterna har helt enkelt kostat mer än de genererat i vinst.

Det är väl klart att ett företag ser över och optimerar sin verksamhet.

De som gnäller om valfrihet och cash is king kan hoppa upp och sätta sig på något. Det behövs ingen avancerad kalkyl för att förstå att kontantlöshet och eventuellla (OERHÖRT starka) bojkotter inte är ett problem idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in